ذوالنوری: ایران و پاکستان در امنیت منطقه بسیار تأثیرگذارند

 «رحیم حیات قریشی»، سفیر جمهوری پاکستان در تهران با حجت الاسلام مجتبی ذوالنوری رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی دیدار و گفتگو کرد.

پاکستان جایگاه خاصی در سیاست خارجی ایران دارد

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ابتدای این دیدار با ابراز خرسندی از روابط دوستانه ۲ کشور بر لزوم تحکیم و گسترش بیش از پیش مراودات و همکاری‌های فیمابین، در کلیه زمینه‌ها تأکید کرد و گفت: ایران و پاکستان دو کشور اسلامی هستند که در گذشته هیچ تنش و درگیری میان دو ملت وجود نداشته و همیشه دوستی میان دو کشور حاکم بوده است.

ذوالنور افزود: جمهوری اسلامی پاکستان به عنوان کشور دوست و برادر و همسایه ایران جایگاه خاصی در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران دارد.

وی در ادامه بر لزوم تقویت همکاری‌های امنیتی-مرزی بین نهادهای ذیربط جمهوری اسلامی ایران و پاکستان تاکید کرد و گفت: مقابله با اقدامات گروه‌های تروریستی و اشرار که به دنبال تخریب روابط و ایجاد ناامنی در مرزهای مشترک دو کشور هستند، باید بیش از پیش تداوم یابد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بیان کرد: دو کشور در مهم‌ترین موقعیت استراتژیکی، ژئواستراتژیکی و ژئوپلتیکی در منطقه قرار دارند که می‌توانند در امنیت منطقه بسیار تأثیرگذار باشند.

ذوالنور ضمن استقبال از فنس کشی دولت پاکستان در مرزهای مشترک میان دو کشور، خاطر نشان کرد: این اقدام دولت پاکستان می‌تواند از ورود تروریست‌های تکفیری از قبیل جیش الظلم به جمهوری اسلامی ایران جلوگیری کند اما مهم‌تر از حصار مرزهای دو کشور اراده مقامات پاکستان است که باید مانع سوء استفاده تروریست‌ها از خاک پاکستان بر علیه ایران شود.

وی تاکید کرد: دولتمردان جمهوری اسلامی پاکستان باید ترتیبی اتخاذ کنند تا گروه‌های تروریستی آغوش گرمی برای حضورشان در پاکستان نداشته باشند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به حادثه اخیر سراوان و تجمع سوخت بران در مرز بر لزوم افزایش گذرگاه‌ها و بازارچه‌های مرزی تاکید کرد و گفت: با توجه به اینکه بیش از ۹۰۰ کیلومتری مرز مشترک بین ایران و پاکستان وجود دارد سه گذرگاه کافی نیست و لذا افتتاح مرزهای رسمی و ایجاد بازارچه‌ها در این مناطق ضمن افزایش کنترل و نظارت بر مرزها می‌تواند با ایجاد بستر مناسب و قانونی برای امرار معاش مرزنشینان، از بروز چنین حوادثی جلوگیری کند.

ذوالنور در ادامه با اشاره به ظرفیت‌های بالای اقتصادی دو کشور، تصریح کرد: با توجه به پتانسیل‌های خوب جمهوری اسلامی ایران و پاکستان برای ارتقاء سطح همکاری‌های اقتصادی و تجاری فیمابین، حجم مبادلات اقتصادی دو کشور قدرتمند و بزرگ منطقه در سطح مطلوبی قرار ندارد که باید با اراده قوی دو دولت و نیاز دو کشور این سطح از مراودات بیش از پیش تقویت شود.

وی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران، کشوری با ظرفیت بالا در تولید انرژی است که می تواند از طریق منابع گسترده خود کمک جدی برای رفع کمبود انرژی در پاکستان انجام دهد.

نماینده مردم قم در مجلس همچنین بر اجرایی شدن مصوبات کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی دو کشور تاکید کرد.

ذوالنور در پایان این دیدار نقش پارلمان و گروه‌های دوستی پارلمانی را در تسهیل و تسریع مناسبات کشورها مهم خواند و تاکید کرد: با توجه به نقش مهم و سازنده مجالس و گروه‌های دوستی پارلمانی ایران و پاکستان در پیشبرد روابط پارلمانی دو کشور و تسریع همکاری‌های دو دولت، مجلس شورای اسلامی از تبادل هیات و گفتگوی با نمایندگان مجالس پاکستان استقبال می کند.

«رحیم حیات قریشی» سفیر جمهوری اسلامی پاکستان نیز در این دیدار با اشاره به روند رو به رشد گفتگوهای مقامات دو کشور گفت: تبادل هیأت‌های پارلمانی و دولتی میان دو کشور در سطح خوبی قرار دارد که این سطح از تعاملات نشان دهنده عمق دوستی و برادری دو ملت است.

وی در ادامه ضمن ابراز خشنودی از بازگشایی مرز ریمدان بعد از ده‌ها سال بر آمادگی کشور متبوعش برای بازگشایی دیگر مرزهای مشترک دو کشور و افتتاح بازارچه‌های مرزی تاکید کرد.

سفیر پاکستان با اشاره به حوادث اخیر و فنس کشی در مرزهای مشترک دو کشور تصریح کرد: با توجه به دخالت کشورهای ثالث برای بی‌ثبات و ناامن‌تر کردن مرزهای مشترک، دولت و ارتش پاکستان با اقداماتی همچون حصار کشی و افزایش تعداد سربازان برای تقویت امنیت مرزهای دو کشور در تلاش است. ثبات در منطقه بلوچستان ایران و منطقه بلوچستان پاکستان به نفع دو کشور است.

رحیم حیات قریشی در پایان این دیدار بر علاقمندی کشور متبوعش برای تقویت و تحکیم همکاری‌های اقتصادی و تجاری با جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد و گفت: با توجه به دستور نخست وزیر پاکستان، ارتقاء سطح همکاری‌های اقتصادی فیمابین به صورت جدی در دستور کار وزارت خانه‌های ذیربط قرار گرفته است.