ذوالنور: با دشمنی‌ها مقابله به مثل می‌کنیم

 حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنور با اشاره به فرمایشات اخیر  مقام معظم رهبری  مبنی بر اینکه «با کسانی که با ما دشمنی نمی‌کنند، از هر دین و مذهبی باشند، دشمنی نداریم»، گفت: همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند، ما با هر کشوری که با جمهوری اسلامی ایران دشمنی نکند، دشمنی نداریم بلکه از در دوستی با آنان ارتباط برقرار می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه کشورهای دنیا برای جمهوری اسلامی ایران در چهار دسته قرار می‌گیرند، افزود: در وهله اول کشورهایی هستند که با ایران دوست هستند و همکاری دارند و با آنان اشتراکات اعتقادی و معنوی داریم و زیرساخت‌های اعتقادی و مبانی فکری‌مان به یکدیگر نزدیک است.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست‌خارجی مجلس تصریح کرد: طبیعتاً هر کمکی که از دستمان برآید البته در صورتی که به منافع مردم خودمان آسیبی وارد نشود، به این کشورها می‌کنیم و آنها را از خودمان می‌دانیم. منافع خودمان را منافع آنان و منافع آنان را منافع خودمان می‌دانیم و ارتباط دوستی و برادری با آنان داریم.

ذوالنور افزود: در مقابل یک سری دیگر از کشورها هستند که با ما اشتراکات اعتقادی و معنوی ندارند و از نظر مبانی اعتقادی و فکری یکی نیستیم اما با آنان ارتباط و تعامل داریم و به هم کمک می‌کنیم.

وی گفت: ما با این کشورها تخاصم نداریم و این کشورها هم با ما دشمنی نمی‌کنند و متناسب با منافعمان با هم رفتار می‌کنیم. اگر آنان یک قدم برای همکاری با ایران بردارند، ما هم یک قدم برمی‌داریم و اگر یک قدم عقب بروند، ما هم به همان میزان عقب‌نشینی می‌کنیم و به تناسب منافعمان با این کشورها رفتار می‌کنیم و رفتار خود را تنظیم می‌کنیم.

نماینده مردم قم در مجلس با بیان اینکه ارتباط ایران با بسیاری از کشورها در این دسته می‌گنجد، اظهار داشت: ارتباط ایران با کشوری مانند چین در این دسته است، به این معنا که آنها به ما کمک می‌کنند، ما هم به آنان کمک می‌کنیم.

ذوالنور اظهار داشت: دسته بعدی کشورهایی هستند که ممکن است نسبت به ایران اظهار بیگانگی کنند و با ما همراهی نکنند. برای مثال بسیاری از کشورهای اروپایی در این دسته قرار دارند و با ایران همکاری ندارند و با عدالت و انصاف با کشورمان رفتار نمی‌کنند اما دشمنی خاصی هم با ما ندارند.

وی با بیان اینکه ما حساب اتحادیه اروپا را با کشورهایی مثل آلمان، فرانسه و انگلیس یکی نمی‌دانیم، تصریح کرد: اغلب کشورهای اروپایی و برخی دیگر از کشورها در نقاط مختلف جهان در این دسته قرار دارند که ممکن است با ایران همراهی چندانی نداشته باشند، اما خصومت آشکاری هم با ما ندارند و اقدام خاصی علیه ایران انجام نمی‌دهند. ما هم هیچ خصومتی با این کشورها نداریم و حتی اگر بتوانیم روابطمان را با آنان بهبود ببخشیم و موانع ارتباطمان را برطرف کنیم، قطعاً این کار را می‌کنیم و سیاست جمهوری اسلامی ایران از ابتدا تاکنون همین بوده است.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست‌خارجی مجلس اظهار داشت: دسته بعدی کشورهایی هستند که نه تنها با ما همکاری ندارند و دوستی نمی‌کنند، بلکه حالت بی طرفی هم ندارند و در مقابله با منافع جمهوری اسلامی ایران فعالیت می‌کنند و در هر کجا که بتوانند، به ملت ما آسیب می‌زنند.

ذوالنور افزود: جمهوری اسلامی ایران حتی با این کشورها هم شروع کننده دعوا نیست و حتی به آنان هم توصیه می‌کنیم که از این موضع خود کوتاه بیایند و موضع درستی را اتخاذ کنند. اما اگر بخواهند خصومتشان را تداوم ببخشند، ما هم چاره‌ای جز اقدام متقابل نداریم و برای دفاع از منافع و حقوق ملتمان از در دشمنی و مقابله با مثل با آنان برخورد می‌کنیم.

وی تصریح کرد: در واقع، در اینجا یک میدان زورآزمایی ایجاد می‌شود و اگر در این میدان آنان بخواهند اراده شان را بر ما تحمیل کنند، ما در مقابل آنان می‌ایستیم و اگر از مواضع خصمانه خود عقب‌نشینی کنند، به هر میزانی که عقب نشینی کنند، ما هم عقب‌نشینی می‌کنیم و اگر بخواهند در ارتباط با ایران بی تفاوت باشند، ما هم بی تفاوت می‌شویم.

نماینده مردم قم در مجلس تاکید کرد: ما در جهت تحقق منافع ملتمان، نمی‌توانیم نسبت به دشمنان ایران از در ضعف و سستی و وادادگی رفتار کنیم چرا که اظهار عجز در مقابل آنان کار درستی نیست و ما در این شرایط باید به صورت محکم از منافع ملتمان دفاع کنیم. این مبانی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران از ابتدای انقلاب تاکنون بوده است و از این به بعد هم ما آن را ادامه می‌دهیم.

ذوالنور با بیان اینکه عدم لغو تحریم‌های ضد ایرانی از سوی آمریکا و همراهی اروپا را می‌توان مصداق دشمنی آنان با ایران دانست، گفت: آمریکا و تروئیکای اروپا بنیان‌گذار تحریم‌ها علیه ایران هستند و از در خصومت و جنگ با ایران وارد می‌شوند. این کشورها اگر زورشان برسد، به افرادی مانند صدام که جنگ علیه ایران تحمیل کردند، کمک می‌کنند. اگر زورشان برسد، کشتی و هواپیمای ایرباس ما را مورد هدف قرار می‌دهند، اگر زورشان برسد، از جنگ نیمه سخت و جنگ‌های امنیتی استفاده می‌کنند و جریان ضد انقلاب و تروریست‌ها را علیه ما تجهیز و تقویت می‌کنند.

وی ادامه داد: این کشورها دشمن ایران هستند و اگر دستشان برسد، تحریم اقتصادی، علمی، فنی، صنعتی، فرهنگی و اجتماعی علیه ما اعمال می‌کنند و در همین چند سال هم این کارها را انجام دادند.

نماینده مردم قم در مجلس تصریح کرد: البته ما برخی از کشورها را علی رغم اینکه در تحریم علیه ایران شریک هستند، دشمن خود نمی‌دانیم. برای مثال، برخی از کشورها حیات خود را در گروی این می‌بینند که گوش به فرمان آمریکا باشند چرا که هیچ گونه استقلالی ندارد و به نوعی مجبور هستند که تحریم‌های آمریکا را در مورد ایران انجام دهند که البته به قصد دشمنی با جمهوری اسلامی ایران نیست، بلکه به این علت است که آنان توانایی ایستادگی در مقابل آمریکا را ندارند. این کشورها به جهت فشارهای آمریکا، در برنامه تحریم ایران شریک هستند که ما به آنان به عنوان دشمن خود نگاه نمی‌کنیم بلکه سعی می‌کنیم که روابطمان را با آنان بهبود ببخشیم و تحریم دشمن را دور بزنیم.

ذوالنور گفت: محور اصلی دشمنی علیه جمهوری اسلامی ایران، نظام سلطه است که آمریکا در نظام سلطه ستون فقرات است و تروئیکای اروپا اضلاع آن هستند و کشورهایی مانند کانادا و عربستان ماهیچه‌های این ستون فقرات هستند و به آنان کمک می‌کنند. ما به مابقی کشورها اینگونه نگاه نمی‌کنیم و لذا باید با یک نگاه تفصیلی به کشورهای دنیا نگاه کنیم و همه کشورها را نمی‌توانیم با یک چشم ارزیابی کنیم.