تولید، ستون اصلی پیشرفت و تحول اقتصادی در کشور

«تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها» عنوانی است که رهبر معظم انقلاب اسلامی آن را برای سال ۱۴۰۰ انتخاب فرمودند. نامگذاری که به خوبی نشان می دهد مقام معظم رهبری باز هم بر مسائل اقتصادی و رفع مشکلات آن در کشور تاکید دارند.

سخنان معظم له در روز اول فروردین و گله از اجرایی نشدند حمایت از تولید توسط مسئولان نشان می دهد موضوع تولید یکی از مهمترین موضوعات در کشور است که متاسفانه برخی دستگاهها در این خصوص وظایف خود را به خوبی انجام ندادند.

آنچه مشخص است اینکه با توجه به شرایط کشور و فشارهای تحریم از سوی دشمنان راهی به جز اقتصاد مقاومتی برای کشور وجود ندارد و یکی از مهمترین ابعاد برای بلفعل کردن اقتصاد مقاومتی تولید است.

تولید در واقع چرخ دنده های پیشرفت در کشور است زیرا هم می تواند باعث خودکفایی ملت ایران شود و هم دیگر تهدیدهای دشمنان در زمینه های اقتصادی اثری نداشته باشد.

تولید و حمایت از تولید می تواند باعث ثروتنمد تر شدن مردم و کاهش نرخ بیکاری در جامعه و کشور گردد.

تولید امروز ستون خیمه اقتصاد مقاومتی است و تمامی مسئولان کشور و به ویژه مسئولان اجرایی موظف هستند تمام توان خود را برای پشتیبانی از تولید در کشور و رفع موانعی که در راه تولید کنندگان وجود دارد به کار گیرند.

ریشه حل بسیاری از مشکلات کشور تولید است

مصطفی طاهری از نمایندگان مجلس یازدهم در خصوص نامگذاری امسال و توجه به موضوع تولید گفت: نام سال جاری نیز همانند سال‌های گذشته درباره مسائل اقتصادی است، در واقع حضرت آقا بین اولویت‌هایی مانند فرهنگ، سبک زندگی و... موضوعات اقتصادی را محور قرار داده و در این میان بر رونق تولید تاکید دارند.

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی افزود: ریشه حل بسیاری از مشکلات کشور تولید است به طور مثال دغدغه کنونی فارغ التحصیلان و خانواده آنها اشتغال، ازدواج و.. است که راهکار رفع این دل‌نگرانی‌ها به رونق تولید گره خورده است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه اگر به دنبال افزایش ارزش پول ملی و کاهش تورم هستیم باید زمینه بهبود وضعیت تولید را فراهم کنیم، اضافه کرد: در صورتی که این مهم با جدیت پیگیری شود می توان آثار آن را در سفره مردم مشاهده کرد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با اشاره به اینکه مسئولان باید با دنبال رفع موانع تولید و پشتیبانی از آن باشند، ادامه داد: مردم پای کار هستند و دولت و مجلس و قوه قضاییه نیز باید برای بهبود تولید تمام تلاش خود را به کار برند.

اجرای سیاستهای اقتصاد مقاومتی برای برون رفت از مشکلات کشور

محمد صفری دیگر نماینده مجلس نیز تصریح کرد که باتوجه به تاکیدات مکرر رهبر انقلاب درمورد اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی جهت برون رفت از مشکلات موجود در کشور، باید از ظرفیت‌های داخلی و کشورهای همسایه استفاده کنیم.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه دولت باید تمام توان و ظرفیت مالی خود را در جهت حمایت از تولید داخل به کار بگیرد، عنوان کرد: متاسفانه علی رغم تاکیدات صورت گرفته دولت توجه جدی به شعار راهبردی سال گذشته که نوعی نگاه استراتژیک نیز محسوب می‌شود نداشته است.

وی با اشاره به اینکه ضعف دولت در حوزه امنیت اقتصادی باعث شده تا امروز در زمینه حمایت از تولید داخل گرفتاری‌هایی وجود داشته باشد، ادامه داد: هر چه سریع‌تر مجلس باید در زمینه قانونی موانع موجود در مسیر حمایت از تولید داخل را بردارد و دولت اقدامات اجرایی لازم را در دستور کار قرار دهد.

صفری در خصوص تاکید مقام معظم رهبری بر ضرورت پشتیبانی و مانع زدایی، گفت: عمدتا ریشه موانع موجود در مسیر تولید برخی قوانین مصوب گذشته، دستورالعمل‌ها و ابلاغیه‌ها درون سازمانی است. باید در ابتدای سال ۱۴۰۰ حذف قوانین دست و پا گیر سرلوحه کار مجلس و دولت باشد.

نماینده مردم رودسر و املش در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه باید موانع پیش روی تولید و تولیدکننده برداشته شود، ادامه داد: برخی موانع فکری نیز در مسیر تولید وجود دارند، متاسفانه برخی افراد اعتقادی به حمایت از تولید داخلی ندارند و همواره نگاه آنها به غرب و خارج از کشور است.

وی با بیان اینکه قوای سه گانه کشور باید تمام تلاش خود را صرف حمایت از تولید داخل کنند، تصریح کرد: وظیفه مجلس قانون‌گذاری و نظارت بر حسن اجرای آن است که اهمیت بسیار زیادی دارد. مجلس باید توجه اساسی به شعار راهبردی سال داشته باشد.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه شعار سال باید عملیاتی و اجرایی شود، عنوان کرد: مجلس می‌تواند نقش اساسی در عملیاتی و اجرایی شدن شعار سال با حذف برخی قوانین گذشته که اکنون تبدیل به مانعی برای تولید شده اند ایفا کند.

همدلی و تلاش همگانی برای اجرایی کشردن شعار سال 1400

سلیمی عضو هیات رئیسه مجلس نیز اظهار داشت: رونق تولید تنها یک شعار نبوده و با توجه به رهنمودهای مقام معظم رهبری باید با تکیه بر آن به سمت خنثی‌سازی تحریم‌ها حرکت کنیم.

نماینده مردم دلیجان و محلات در مجلس با بیان اینکه راه خنثی سازی تحریم‌ها رونق تولید داخلی است، ادامه داد: هنگامی که غربی‌ها واردات بنزین به کشورمان را تحریم کردند، تولید این فرآورده نفتی تنها حرکتی بود که تحریم‌ها را در این زمینه شکست، البته در حوزه ‌های دیگری چون ادوات نظامی، ماهواره و نانو تکنولوژی هم شاهد چنین رویدادی بودیم که با رونق تولید و پیشرفت تحریم‌ها بی‌اثر شدند.

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه رونق تولید در شرایط فعلی کشور ضرورتی انکار ناپذیر است، تصریح کرد: باید با همدلی و تلاش بی‌وقفه برای تحقق شعار سال 1400 اعلامی مقام معظم رهبری در خصوص تولید،پشتیبانی‌ها و رفع موانع که امری ضروری و مهم است، اقدام کنیم، البته رونق تولید پیش نیازهایی داشته که مقام معظم رهبری در صحبت‌های خود به عمده آن‌ها اشاره کردند.

این نماینده مردم در مجلس مبارزه با فساد را یکی از پیش‌نیازهای اساسی برای رونق تولید در کشور ارزیابی کرد و گفت: رونق تولید یقینا در بستر فساد محقق نمی‌شود از این رو باید ابتدا با فساد مبارزه کنیم. از طرفی تولید ملی نیازمند اراده ملی و جمعی بوده و برای رونق آن همه باید باهم تلاش کنیم و برای استفاده از تولیدات داخلی یک عزم جدی میان مردم ایجاد شود.

وی با بیان اینکه بستر تولید داخلی به نحوی باید فراهم شود که تولید کننده برای اخذ کوچک ترین مجوز هفت خان رسم را طی نکند، اضافه کرد: یکی دیگر از پیش نیازها برای رونق تولید، حذف قوانین دست و پا گیر و تلاش برای تولید محصولات داخلی با کیفیت و ارزان است. از طرفی افزایش قدرت خرید مردم و افزایش ارزش پول ملی برابر با پول‌های دیگر کشور از جمله مواردی  است که باید به آن توجه شود البته تحقق آن نیازمند به میدان آمدن اقتصادانان، مجلس و دولت بوده تا با همکاری یک دیگر این مهم را محقق سازند. 

این نماینده مردم در مجلس شوری اسلامی، در پایان خاطرنشان کرد:  اگر موارد مذکور با جدیت و به درستی پیگیری شوند در سال 1400 شاهد تحولی در اقتصاد کشور خواهیم بود.