حمایت چین از قرارداد نفتی با ایران

این وزراتخانه گفت: اطلاعیه‌ای از دولت «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا درخصوص تحریم‌های نفتی ایران دریافت نکرده‌ایم.

وزارت بازرگانی چین تاکید کرد: از قرار داد نفتی با ایران محافظت و از منافع مشروع خود با تهران دفاع خواهیم کرد.

این وزارتخانه همچنین اعلام کرد که تمامی تلاش خود را برای حمایت از توافق هسته‌ای ایران و دفاع از منافع خود با تهران انجام خواهیم داد.

این در حالی است که روزنامه «فایننشال تایمز» هفته گذشته به نقل از یک مقام ارشد آمریکایی گزارش داد که دولت جو بایدن به پکن اطلاع داده است که واشنگتن تحریم‌های نفتی علیه تهران را ادامه خواهد داد.

بر اساس این گزارش، این مقام ارشد آمریکایی که خواست نامش فاش نشود، با بیان اینکه صادرات نفت ایران به چین مدتی است افزایش یافته است، گفت: ما به اجرای تحریم‌های خود ادامه می‌دهیم و هیچ چراغ سبز تلویحی وجود نخواهد داشت.

مقام ارشد آمریکایی در عین حال از امکان کاهش تحریم‌ها علیه ایران در صورت تفاهم با تهران در برجام «چه بعنوان بخشی از گام‌های دوجانبه و چه بعنوان بخشی از بازگشت کامل به تعهدات» خبر داد.

فایننشال‌تایمز مدعی شده چین در ماه فوریه به طور متوسط ۴۷۸ هزار بشکه نفت در روز از ایران وارد کرده است و انتظار می‌رود این رقم در ماه مارس به یک میلیون بشکه در روز برسد.

دولت دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۹ یک شرکت دولتی چین و چند نفت‌کش این کشور را به دلیل تسهیل مبادلات نفتی با ایران و نقض تحریم‌های آمریکا تحت تحریم قرار داد.

ایران تا یک سال بعد از خروج آمریکا به طور کامل تعهداتش در توافق هسته‌ای را اجرا کرد و به کشور‌های اروپایی که وعده جبران آثار این خروج را می‌دادند برای عمل به تعهداتشان فرصت داد.

یک‌سال بعد که دولت‌های اروپایی نتوانستند به وعده‌هایشان عمل کنند تهران اعلام کرد طبق مفاد مندرج در توافق هسته‌ای طی چند گام تعهداتش در توافق هسته‌ای را کاهش خواهد داد.

ایران از روز پنج اسفندماه ۱۳۹۹ اعلام کرد اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف می‌کند. این اقدام در راستای اجرای قانون مصوب مجلس شورای اسلامی ایران است که شریکان ایران در برجام را به لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران، در راستای حقوق مصرح جمهوری اسلامی ایران تحت بند‌های ۲۶ و ۳۶ برجام ملزم می‌کند.

جمهوری اسلامی ایران گفته همه این گام‌ها بازگشت‌پذیر هستند و چنانچه واشنگتن به برجام برگردد ایران نیز این اقدامات را به عقب برخواهد گرداند.