ایران غنی‌سازی با سانتریفیوژهای پیشرفته در نطنز را افزایش داد

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گزارش داد که ایران غنی‌سازی اورانیوم با سانتریفیوژها ی پیشرفته در تاسیسات هسته‌ای نطنز را افزایش داده است.

این نهاد بین‌المللی امروز (پنج‌شنبه) گزارشی منتشر کرده و مدعی شد ایران غنی‌سازی اورانیوم را با استفاده از چهارمین آبشار سانتریفیوژ‌های پیشرفته IR-۲M و در نیروگاه زیرزمینی نطنز آغاز کرده است.

این گزارش از سوی یک ناظر اتمی سازمان ملل متحد روز پنج‌شنبه به رویترز رسیده است. این نهاد مدعی شده ایران اقدام به نقض بیشتر توافق هسته‌ای کرده است.

هفته گذشته «رافائل گروسی» مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مصاحبه‎ای مدعی شد احیای توافق هسته‌ای ایران منوط به شفاف‌سازی‌هایی از سوی تهران است.

این مقام ارشد بین‌المللی پیشتر گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مبنی بر غنی‌سازی اورانیوم با سانتریفیوژ‌های IR-۴ از سوی ایران در «نطنز» را تایید کرده و گفته بود: «ایران از سانتریفیوژ‌های IR-۴ برای غنی‌سازی گاز هگزا فلوراید اورانیوم تا ۵ درصد استفاده می‌کند.»

دوم اسفند ماه سال گذشته (۱۳۹۹) رافائل گروسی به ایران آمد. پیش از این سفر، ایران اعلام کرد اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی و بازرسی بازرسان آژانس انرژی اتمی از سایت‌های هسته‌ای را لغو خواهد کرد.