رویترز: ایران غنی‌سازی با سانتریفیوژ‌های پیشرفته را آغاز کرده است

 خبرگزاری رویترز طی گزارشی از آغاز غنی‌سازی با سانتریفیوژ‌های پیشرفته IR-۴ از سوی ایران در سایت هسته‌ای نظنز خبر داد.

 براساس این گزارش که از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی منتشر شده، این نهاد به اعضای خود خبر داده است، که ایران غنی سازی اورانیوم را در سایت هسته‌ای نظنز با سانتریفیوژ‌های پیشرفته نوع دوم خود، IR-۴ آغاز کرده است.

طبق این گزارش که ادعا می‌شود از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به کشور‌های عضو ارائه شده است، آژانس در روز ۱۵ مارس ۲۰۲۱ (۲۵ اسفند) آغاز گازدهی ایران به آبشار ۱۷۴ عددی از سانتریفیوژ‌های IR-۴ را که پیشتر در سایت غنی سازی اورانیوم نصب شده بود با گاز هگزا فلوراید اورانیوم، تایید کرده است.

خبرگزاری رویترز در ادامه گزارش خود مدعی شده است که، ایران سال گذشته سه آبشار از مدل‌های پیشرفته متفاوت سانتریفیوژ‌های خود را از سایت رو زمینی در نطنز به سایت غنی سازی زیر زمینی خود منتقل کرده است.

براساس این گزارش، ایران پیش از این غنی سازی اورانیوم با را با سانتریفیوژ‌های IR-۲m را آغاز کرده بود در حالی که توافق هسته‌ای تنها این اجازه را به ایران می‌داد که از سانتریفیوژ‌های نسل اولی IR-۱ در جهت غنی‌سازی استفاده کند.

این گزارش می‌افزاید: هنوز UF۶ طبیعی به چهارمین آبشار سانتریفیوژی نصب شده تزریق نشده است و از سوی دیگر نصب پنجمین آبشار سانتریفیوژ‌های IR-۲m نیز در جریان است.

رویترز همچنین تاکید کرده است که، نصب ششمین آبشار سانتریفیوژ‌های IR-۲m هنوز آغاز نشده است.

رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز طی اظهاراتی  حضور بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی در ایران را برای دستیابی به توافق معتبر ضروری دانست و گفت: تفاهم با تهران فرصت های دیپلماتیک را برای بازگشت به توافق هسته ای فراهم کرد.