خطیب‌زاده: تنها شرط توقف اقدامات جبرانی ایران، رفع کامل تحریم‌ها است

 «سعید خطیب‌زاده » سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در مصاحبه‌ای اختصاصی با شبکه تلویزیونی «پرس تی وی» با رد هرگونه طرح لغو گام به گام تحریم‌ها ی جمهوری اسلامی ایران گفت: «همان‌طور که بارها به وضوح تصریح شده است، هیچ‌گونه طرح گام به گامی مورد بررسی قرار نمی‌گیرد».

وی سپس با تأکید بر موضع جمهوری اسلامی ایران در خصوص لغو همه تحریم‌ها علیه ایران گفت: «سیاست قطعی جمهوری اسلامی ایران، لغو تمامی تحریم‌ها است؛ خواه آن دسته (تحریم‌هایی) که ترامپ پس از خروج از برجام مجدداً وضع کرد یا خواه آن دسته (تحریم‌هایی) که وی آغازگر آن بوده و همچنین تحریم‌هایی که تحت هر عنوان دیگری تحمیل شده است».

اظهارات سخنگوی وزارت خارجه ایران در واکنش به ادعاهای «جلینا پورتر» معاون سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا مبنی بر نشست برنامه‌ریزی شده روز سه‌شنبه نمایندگان ایران و کشورهای دیگر در وین برای بحث درباره مسائل پیرامون برجام مطرح شده است.»

پورتر روز گذشته (جمعه) مدعی شد که نشست وین بر بحث درباره گام‌هایی متمرکز خواهد بود که ایران باید برای بازگشت به تعهدات کامل برجامی بردارد و پس از آن بحث‌هایی درباره گام‌هایی صورت خواهد گرفت که ایالات متحده می‌بایست در زمینه کاهش تحریم‌های ایران بردارد تا به تعهداتش در قبال برجام بازگردد.

از طرف دیگر، «سید عباس عراقچی» معاون سیاسی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز شب گذشته در پی مطالب منتشر شده در خصوص نشست روز سه‌شنبه کمیسیون مشترک برجام در وین و حضور آمریکایی‌ها در وین اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران هیچ مذاکره‌ای با آمریکا ندارد، چه مستقیم و چه غیر مستقیم.

وی همچنین در خصوص طرح گام به گام لغو تحریم‌ها گفت: از نظر ما هیچ طرح گام به گامی وجود ندارد و ما به نقشه راه احتیاج نداریم. ما فقط یک گام نهایی داریم که آمریکا باید بردارد و تحریم‌هایی که در چهار سال گذشته اعمال کرده، چه مجددا اعمال کرده، چه جدید اعمال کرده و چه برچسب‌هایش را عوض کرده را باید بردارد و بعد از آن است که ما راستی آزمایی می‌کنیم و بعد هم ایران به تعهداتش برمی‌گردد.ما هیچ عجله‌ای نداریم».  

نشست مجازی کمیسیون مشترک برجام در سطح معاونان و مدیران سیاسی وزارت خارجه‌های ایران و گروه ۱+۴ (آلمان، فرانسه، روسیه، چین و انگلیس) و به ریاست «انریکه مورا» معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی از سوی «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز گذشته به صورت مجازی برگزار و طرفین توافق کردند ادامه مذاکرات را روز سه شنبه ۱۷ فروردین ماه در وین به صورت رو در رو از سر بگیرند.

پس از نشست کمیسیون مشترک برجام وال استریت ژورنال گزارش کرد که قرار است آمریکا هم در همان زمان در وین حضور یابد. در همین خصوص سید عباس عراقچی معاون وزیر خارجه در اظهاراتی با بیان این که در نشست سه شنبه در وین صرفا اعضای کنونی برجام حضور خواهند داشت، تصریح کرد: آمریکا در هیچ نشستی که ایران در آن حضور داشته باشد از جمله نشست کمیسیون مشترک برجام حضور نخواهد داشت و این قطعی است.