راه‌اندازی کارخانه تولید اورانیوم فلزی گام‌ بعدی ایران است

  ابوالفضل عمویی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی  مجلس شورای اسلامی امروز (یکشنبه 15 فررودین 1400) در جمع خبرنگاران اظهار داشت: کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس صبح امروز قبل از آغاز جلسه علنی مجلس نشست ویژه‌ای با حضور عراقچی ، معاون سیاسی وزیر امور خارجه، برگزار کرد.

وی افزود: مجلس در مجموع روند گفتگوهای ایران در بحث برجام قطعا نظارت خواهد کرد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: آقای عراقچی در نشست امروز کمیسیون اعلام کرد که هیچ گونه مذاکره مستقیم یا غیرمستقیمی بین ایران و آمریکا در وین اتفاق نخواهد افتاد.

*راه‌اندازی کارخانه تولید اورانیوم فلزی گام‌ بعدی ایران خواهد بود

عمویی خاطرنشان کرد: به موجب ماده ۳ قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها، بعد از ۵ ماه از تصویب این قانون باید کارخانه تولید اورانیوم فلزی راه اندازی شود که این یکی از گام‌های آتی جمهوری اسلامی خواهد بود. 

وی ادامه داد: با توجه به مذاکرات صورت گرفته در روز جمعه در کمیسیون مشترک برجام به صورت وبینار، صبح امروز کمیسیون امنیت ملی جلسه فوق العاده‌ای با حضور آقای عراقچی برگزار کرد که توضیحات ایشان را شنیدیم. نمایندگان در این جلسه بر اجرای دقیق و کامل قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها تاکید کردند.

وی در همین رابطه اضافه کرد: آقای عراقچی نیز به ارائه توضیحاتی درباره روند گفت‌وگوهای فعلی پرداخت و تاکید شد در جلسه روز سه شنبه در وین هیچ مذاکره مستقیم و یا غیر مستقیم بین جمهوری اسلامی و آمریکایی ها صورت نمی‌گیرد. در حال حاضر جمهوری اسلامی ایران، ایالات متحده را عضوی از برجام نمی‌شناسد چون از برجام خارج شده و به تعهداتش پایبند نبوده است. 

عمویی ادامه داد: در این چهارچوب تا رفع کامل تحریم‌ها و راستی آزمایی آن از جانب جمهوری اسلامی، ایران به تعهدات خود باز نخواهد گشت و اجازه حضور آمریکا را در مذاکرات ۵+۱ نخواهد داد. 

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خاطرنشان کرد: نمایندگان در این جلسه تاکید کردند که باید قانون اقدام راهبردی برای رفع تحریم‌ها به صورت دقیق پیگیری شود و همچنین بر لزوم پیگیری سیاست‌های نظام در تحولات برجام تاکید نمودند. در این چهارچوب لغو کلیه تحریم‌ها علیه کشور ما خواسته اساسی است به گونه ای که به صورت عملی تحریم ها لغو شده و مورد راستی آزمایی قرار گیرد. 

وی افزود: در این جلسه نمایندگان دیدگاه‌های خود را بیان کرده و قرار شد مجلس بر مجموعه روند گفت‌وگوها نظارت داشته باشد. بر اساس صحبت های معاون وزیر خارجه، سیاست‌های کلی نظام، مواضع و منویات رهبری در روند عادی مورد توجه خواهد بود. 

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس همچنین اظهار کرد: علاوه بر برجام موضوع توافق جامع بین ایران و چین نیز در جلسه غیر علنی امروز مجلس مورد بحث و بررسی قرار گرفت و نمایندگان در جریان جزئیات آن قرار گرفتند. همچنین جلسه امروز توسط گروه دوستی ایران و چین و با حضور مقامات وزارت خارجه برگزار شد. ظهر امروز ما میزبان معاون اقتصادی وزیر خارجه در کمیسیون امنیت ملی هستیم. ما رویکرد تعامل با کشورهای مختلف از جمله دولت چین را مورد حمایت قرار می‌دهیم. البته که ما بر روند اجرای برنامه جامع همکاری ۲۵ ساله ایران و چین و قراردادهای ذیل آن نظارت جدی داریم. 

عمویی در پاسخ به این سوال که رژیم صهیونیستی و عربستان به دنبال حضور در کمیسیون مشترک برجام هستند، گفت: امروز موضوع ما روند گفت‌وگوهای فعلی بین جمهوری اسلامی و ۴+۱ بود، هیچ عضو جدیدی برای آن شناخته نمی شود. البته که طبق اخبار و اطلاعات طرف‌هایی درخواست حضور در مذاکرات را دارند که از دید ما مبنای حقوقی و سیاسی ندارد. آنها سعی می‌کنند روند گفت‌وگوها را تخریب کنند. در حالیکه جمهوری اسلامی بر مواضع اصلی خود یعنی لغو تحریم‌ها مصر بوده و مجلس هم در اجرای قانون راهبردی برای لغو تحریم‌ها تاکید دارد و بر اجرای آن نظارت می‌کند.