نخست وزیر کره جنوبی برای عذرخواهی رسمی ایران می‌آید

 سعیدخطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه از سفر نخست وزیر کره جنوبی به ایران در روز‌های ۲۲ و ۲۳ فروردین خبر داد.

براساس اعلام سخنگوی وزارت امور خارجه، چون سی کیونگ در روز‌های ۲۲ و ۲۳ فروردین برای دیدار با مقامات جمهوری اسلامی ایران و گفت‌وگو در خصوص موضوعات دوجانبه از جمله موضوع محدودیت‌های غیرقانونی ایجاد شده برای دسترسی به منابع بانک مرکزی در این کشور به تهران سفر خواهد کرد.

سئول متوجه دلگیری تهران شده است

حسن هانی زاده کارشناس مسائل بین الملل درباره سفر نخست وزیر کره به ایران گفت: کره جنوبی ثابت کرد که در رفتار سیاسی منطقه‌ای خود سیاست مستقلی ندارد و تابعی از سیاست‌های آمریکاست، با توجه به اینکه در طول دوران حاکمیت ترامپ بر کاخ سفید به ویژه بعد از خروج او از برجام در سال ۲۰۱۸ میلادی و تحریم‌های اعمال شده از سوی آمریکا علیه ایران، برخی از کشور‌های منطقه از جمله کره جنوبی به شدت از سیاست‌های آمریکا تبعیت کرد.

او افزود: حدود هفت میلیارد دلار پول‌های ایران که از راه فروش نفت در بانک‌های کره جنوبی بلوکه شده بود، بیش از سه سال در بانک‌های کره جنوبی بلوکه شده است و کره جنوبی حاضر نبود این پول‌ها را دراختیار ایران قرار دهد، اما بعد از شکست ترامپ و پیروزی بایدن در انتخابات آمریکا، گشایش‌هایی صورت گرفت و از  آنجایی که قرار است تحریم‌ها از سوی آمریکا علیه ایران برداشته شود، لذا سئول به این نتیجه رسیده که ایران به عنوان یک همپیمان اقتصادی قدرتمند کره جنوبی، به شدت از سئول دلگیر است.

 نخست کره برای عذرخواهی رسمی به ایران می‌آید

هانی زاده ادامه داد: ایران بار‌ها تلاش کرد تا در سازمان‌های بین المللی علیه کره جنوبی طرح دعوا کند و ضرر‌های زیادی از سوی سئول  متوجه تهران شده است و بلوکه شدن هفت میلیارد دلار از پول ایران در شرایط بسیار حساسی و درحالی که ایران نیازمند دلار بود، نشان می‌دهد که سئول در سیاست‌های خود همچنان از سیاست‌های آمریکا پیروی می‌کند.

کارشناس مسائل بین الملل با اشاره اهداف سفر نخست وزیر کره به ایران، اظهار کرد: اخیرا سئول به این نتیجه رسیده که دچار اشتباه شده و سفر نخست کره به ایران یک نوع عذرخواهی رسمی سئول از تهران است به دلیل رفتار‌های گذشته است، بیشتر شرکت‌های بزرگ کره جنوبی به خاطر قطع رابطه اقتصادی بین ایران و کره جنوبی در آستانه ورشکستگی قرار گرفتند، این شرکت‌ها به دولت کره جنوبی به شدت فشار آوردند که رابطه اقتصادی جدیدی را با تهران برقرار کند تا بتواند یک نوع تعامل به صورت مستقیم با ایران داشته باشند، همچنین این سفر برقراری رابطه اقتصادی بین تهران و سئول و بازنگری در سیاست‌های کره جنوبی نسبت به ایران است.

سفر نخست وزیر سئول به تهران اهمیت زیادی ندارد

او با اشاره به اینکه دوره نخست وزیر کره جنوبی به زودی استعفا می‌دهد، گفت: ایران قرار نیست روی اصل باخته سرمایه گذاری و شرط بندی کند، به همین دلیل سفر نخست وزیر کره جنوبی به ایران اهمیت زیادی ندارد و مهم این است که سیاست‌های کره جنوبی تغییر پیدا کند. اگر سئول پول‌های بلوکه شده ایران را آزاد کند طبیعتا یک نوع همکاری جدیدی در حوزه اقتصادی بین ایران و کره جنوبی ایجاد خواهد شد.

هانی زاده ادامه داد: کره جنوبی احساس می‌کند که به زودی آمریکا به برجام بازخواهد گشت و تحریم‌های اعمال شده علیه ایران لغو خواهد شد، لذا قصد دارد پیش این مسئله و قبل از وقوع یک نوع حرکت نسبت به ایران در رابطه با تحریم‌ها، پیش قدم شود و یک نوع رابطه اقتصادی متعادلی با تهران برقرار کند.

سئول سعی دارد پیش از لغو تحریم‌ها با ایران رابطه برقرار کند

کارشناس مسائل بین الملل تصریح کرد: به نظر می‌رسد که در اردیبهشت ماه در حوزه اقتصادی اتفاقات خوبی رخ خواهد داد. آمریکا به برجام باز می‌گردد و برخی از تحریم‌ها لغو می‌شود، لذا سئول سعی دارد پیش از لغو تحریم‌ها یک عذر خواهی رسمی از ایران داشته باشد.