زمزمه کاندیداتوری رئیس کل بانک مرکزی

در آستانهٔ سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، برخی پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که با توجه به اصرار دولت مبنی بر مذاکرهٔ شتابان با غرب و بهره‌برداری جناحی از آن، محیط انتخابات تحت تأثیر امواج روانی جدیدی قرار بگیرد. همتی در گفتگویی اظهار داشته که مسئول دلارهای بلوکه شده ایران در کره جنوبی، بانک مرکزی است. با افزایش‌گمانه‌زنی‌ها درباره کاهش احتمالی قیمت دلار ممکن است رئیس بانک مرکزی به صرافت بیفتد و شانس خود را در آزمون سرنوشت‌ساز انتخابت ۱۴۰۰ امتحان کند. همتی اخیراً در اتاق گفتگوی یکی از شبکه‌های اجتماعی حاضر شده و همزمان زمزمه‌ها مبنی بر احتمال کاندیداتوری او قوت گرفته است.

چالش پیش روی رئیس‌کل بانک مرکزی و هر چهرهٔ تکنوکرات دیگر، ناتوانی در تثبیت یک پایگاه رأی مستحکم است. در این خصوص چنین پنداشته می‌شود که عبدالناصر همتی ظرفیت‌های بالقوه‌ای برای خلق یک سبد رأی غیرایدئولوژیک دارد؛ وی تاحدودی می‌تواند چراغ سبز شماری از چهره‌های ارشد بانکی در کشور را کسب کند؛ همچنین همتی از حمایت بخش‌هایی از شبکه بیمه‌ای در کشور برخوردار است.

برخی محافل تحلیلی اصلاح‌طلب معتقدند برای پیروزی در انتخابات لازم است که همانند کارزار انتخاباتی سال ۱۳۹۶، تجربهٔ کاندیدای پوششی دوباره تکرار شود. گفته می‌شود رضا اردکانیان، علی‌اکبر صالحی و عبدالناصر همتی سه چهرهٔ تکنوکرات و نامزدهای بالقوه‌ای هستند که کمتر هدف انتقاد رسانه‌ها بوده‌اند و به اصطلاح سفید مانده‌اند. تصور این است که قابلیت این افراد در هدایت مناظرات به سمت بحث‌های تخصصی، اهرم قابل اتکایی برای پیروزی نامزد نهایی اصلاحطلبان خواهد بود.