عراقچی در دیدار دیپلمات کره‌ای چه گفت؟

«چوی جونگ کان» قائم مقام وزیر خارجه کره جنوبی که در چارچوب هیأت نخست وزیر این کشور به تهران سفر کرد، امروز  (دوشنبه) ٢٣ فروردین ١۴٠٠ با «سید عباس عراقچی» معاون سیاسی وزیر امور خارجه دیدار و گفت‌وگو کرد.

* اقدام غیرقانونی بانک‌های کره موجب از دست رفتن اعتماد و جایگاه این کشور نزد ملت ایران شده

عراقچی در این دیدار با اشاره به سفر نخست وزیر کره به تهران که در تاریخ مناسبات دو کشور بعد از انقلاب بی سابقه است، اظهار داشت: با تبادل هیأت در چنین سطحی انتظار مردم ایجاد یک تحول عمده در مناسبات دو کشور است ولذا کره جنوبی باید هر چه سریع‌تر اقدامی عملی برای رفع مشکلات روابط دو کشور انجام دهد.

وی افزود: اقدام غیرقانونی بانک‌های کره در بلوکه کردن منابع مالی ایران موجب از دست رفتن اعتماد و جایگاه کره نزد ملت ایران شده که جبران آن کار آسانی نخواهد بود. 

نخست‌وزیر کره جنوبی روز گذشته در رأس هیأتی به منظور دیدار و گفت‌وگو با مقامات ایرانی در خصوص مناسبات دوجانبه و همچنین دارایی‌های بلوکه شده ایران در سئول وارد تهران شد. وی در مدت حضورش در تهران با اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس و علی لاریجانی مشاور مقام معظم رهبری دیدار و گفت‌وگو کرد.

* مقام کره‌ای: امیدواریم با فراهم شدن شرایط جدید، امکان حل مشکلات ایجاد شود

قائم مقام وزیر خارجه کره جنوبی نیز با ابراز خرسندی از اینکه ظرف سه ماه گذشته دو بار به عنوان قائم مقام وزیر خارجه کره به ایران سفر کرده، تأکید کرد: حل مشکلات و تقویت روابط از اولویت‌های اصلی در روابط دوجانبه و توسعه مناسبات است.

وی همچنین اذعان کرد که خساراتی که شرکت‌های کره‌ای در نتیجه تحریم‌های آمریکا علیه ایران متحمل شده‌اند، بسیار گسترده بوده و ابراز امیدواری کرد که با فراهم شدن شرایط جدید، امکان حل این مشکلات ایجاد شود. 

گفتنی است قائم مقام وزیر خارجه کره جنوب ۲۱ دی ماه ۱۳۹۹ به منظور گفت‌وگو درباره منابع ارزی مسدود شده ایران در بانک‌های این کشور به تهران سفر کرده بود.

* عراقچی: اقدام تروریستی نطنز صریحا از سوی همه کشورها محکوم شود

در این دیدار همچنین عراقچی با اشاره به اقدام تروریستی روز یکشنبه (۲۲ فروردین) در نطنز تأکید کرد که این نوع اقدامات علیه تاسیسات هسته‌ای که به طور مستقیم سلامت و امنیت مردم را مورد تهدید قرار می‌دهد، مصداق بارز جنایت علیه بشریت تلقی می‌شود که باید صریحا از سوی همه کشورها محکوم شود.

بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی صبح دیروز (یکشنبه) ۲۲ فروردین  از وقوع حادثه در بخشی از شبکه توزیع برق تاسیسات غنی سازی نطنز خبر داد و گفت که این حادثه تلفات انسانی و آلودگی به همراه نداشته است. علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی نیز عصر در واکنش به این حادثه در تاسیسات نطنز، گفت: ایران ضمن محکوم کردن این حرکت مذبوحانه و تاکید بر ضرورت برخورد جامعه بین المللی و آژانس با این تروریسم هسته‌ای، حق خود را برای اقدام علیه عاملان، آمران و مباشران محفوظ می‌دارد.