شورای شهر جای آزمون و خطا نیست / اعضای شورای شهر باید مشکلات شهر را بشناسند

مجتبی شاکری ، فعال سیاسی و عضو سابق شورای شهر تهران در گفت وگو با «افکارنیوز» بیان کرد: شورای شهر جایگاه مهمی دارد و باید در انتخاب نامزدهای این دوره هم زحمت های بسیاری کشیده شود. شما در نظر بگیرید برای بستن فهرست تهران در انتخابات مجلس شورای اسلامی چقدر زحمت اطمینان بخشی کشیده شد و چه اقدامات زیادی در این زمینه صورت گرفت. در حالی که فهرست نامزدهای تهران در مجلس حدودا 10 درصد آراء کل را تشکیل می دهد.

وی افزود: اما بستن فهرست شورای شهر تهران 100 درصد آراء شورای شهر را تشکیل می دهد و به همین جهت این موضوع بسیار پر اهمیت است. کاندیداهایی که برای این میدان ممحز می شوند بایستی بین خودشان و خدا خلوتی داشته و خود را برای این کار آماده کرده باشند. با شهر آشنا باشند و مسائل شهر را نه فقط بدانند بلکه باور و تجربه کرده باشند.

*شورای شهر تهران جای آزمون و خطا نیست

شاکری ادامه داد: چرا که یک زمانی ما برخی مطالب را می دانیم و اطلاع داریم اما با آن مسائل کار نکردیم. اما کار در شورای شهر اینطور نیست و باید بدانیم که شورای شهر تهران جایی برای آزمون و خطا نیست. جای سیاه مشق نوشتن نیست و فضایی است که ما وارد نظر، اجرا، ایده و دفاع از عقیده خودمان باشیم لذا اهمیت زیادی از این جهت دارد.

این فعال سیاسی اظهار کرد: مسائل شهر هم کاملا تخصصی است. تخصص نه به آن معنا که درس های دانشگاهی را پاس کرده باشند. منظور ما از تخصص همان آشنایی از جهت علمی و تجربیات گذشتگان و هم فردی است بنابراین نامزد شورای شهر باید قانون اساسی و سیاست های کلان نظام را بداند و از اسناد بالا دستی مطلع باشد، منشور گام دوم را بداند و منافع ملی را در نظر داشته باشد.

او می گوید: چرا که تمام اقداماتی که در رژیم های سیاسی مختلف انجام شده و هم اکنون دیدگاه های مختلفی در مورد عمران، توسعه، شهرسازی، استفاده از انرژی هسته ای عنوان می شود، عملیاتی نشده است.

شاکری معتقد است که در این شرایط شهروندان احساس آرامش می کنند. حال اگر یک فرد با یک منظر دیگر به مسائل نگاه کند و شهر را به دو قیمت برخوردار بالای شهر و محروم جنوب شهر تقسیم می کند و تمام امکانات و امتیازهای درجه یک برای مناطق برخوردار است و مشکلات برای مناطق پایین شهر سرازیر می شود.

عضو سابق شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: تجربه های غلط گذشته را نباید تکرار کرد و زمان تکرار گذشته است. تجربه اشتباه این بود که در شورای اول کاملا سیاسی رفتار کردند و شورا را شکل دادند و در شورای پنجم هم کاملا سیاسی برخورد کردند و به جای اینکه منافع شهر را در نظر بگیرند، منافع گروهی و جناحی را در نظر می گیرند و شهرداری که مجرمیت او واضح شد بر شهر حاکم کردند و در سال اول شهر معطل این شد که چه فردی شهردار شود و لیاقت دارد یا ندارد و بسیاری از معاونین و شهرداران مناطق را به همین شکل تغییر دادند.

این فعال سیاسی درانتها اظهارکرد: این رفتار های جناحی و خلاف انصاف اصلا پسندیده نیست چرا که افراد در جایگاه های شغلی خودشان محترم هستند و ممکن است با سلیقه سیاسی بنده سازگار نباشند اما اگر لیاقت تخصصی آن پست را دارند چرا بایستی عنصر سلیقه سیاسی به این ترتیب باشد که ما از معاونین گرفته تا شهرداران، مدیران کل و سازمان ها و .. همه را تغییر بدهیم.