مسیر دستیابی به توافق در مذاکرات وین طولانی است

 شبکه الجزیره در مطلبی نوشت: طرف‌های شرکت کننده در مذاکرات وین در خصوص توافق هسته ای ، درباره پیشرفت در جلسه دیروز به رغم ادامه اختلافات، ابراز خوش بینی کردند. عباس عراقچی مذاکره کننده ارشد ایران گفت که شرایط به جایی رسیده است که طرف‌ها می‌توانند کار تدوین متن جدیدی شامل لغو تحریم‌ها و گام‌های هسته‌ای را آغاز کنند. وی افزود: تهران دیدگاه خود را به شکل مکتوب ارائه کرده است.

از سوی دیگر، نماینده اروپا گفت که مذاکرات با پیشرفت در ماموریت‌ها همراه بود، اما همچنان آسان نیست.

در همین حال، کارگروه‌ها طی روز‌های آینده به نشست‌ها در خصوص جزئیات با هدف تسریع در رسیدن به راه حل ادامه می‌دهند.

محمد البقالی خبرنگار این شبکه پس از برگزاری این نشست گفت: پس از جلسه اخیر، بار دیگر خوش بینی بر مذاکرات طرف‌های توافق هسته‌ای در وین حاکم شد. این جلسه با برنامه ریزی نبود؛ اما به نظر می‌رسد نتیجه بخش بوده است، زیرا همه اظهاراتی که پس از برگزاری این جلسه مطرح شد، خوش بینانه بود.

عباس عراقچی مذاکرات را خوب توصیف کرد و گفت تفاهم جدید و مشترکی در حال شکل گیری است.

ابراز خوش بینی دیگر مسئولان هم کمتر از این مقام مسئول ایرانی نبود؛ به طوری که نماینده سیاست خارجه اروپا تاکید کرد مذاکرات با پیشرفت همراه بود.

به گفته برخی منابع دیپلماتیک، مأموریت مذاکرات در مرحله آینده به کارگروه‌ها سپرده خواهد شد که جزئیات موضوع را بررسی خواهند کرد.

در خصوص جزئیات دشواری‌هایی وجود دارد؛ به همین سبب نماینده روسیه در این مذاکرات گفت این گروه‌ها بدون توقف طی روز‌های آینده به فعالیت خود ادامه می‌دهند تا در دستیابی به نتیجه سرعت ایجاد شود.

به شکل کلی، مذاکرات طی نشست‌های آینده در خصوص جزئیات مربوط به تحریم‌هایی خواهد بود که آمریکا باید آن‌ها را لغو کند و از سوی دیگر، درباره گام‌هایی گفتگو خواهد شد که ایران باید اتخاذ کند.

به طور خلاصه واضح و روشن است که طرف‌ها توانستند از رفتن به سمت بن بست خودداری کنند؛ اما راه برای رسیدن به توافق، همچنان طولانی است.