جوکار: همه تحریم‌های ترامپی باید لغو شوند

 محمدصالح جوکار  در واکنش به اظهارات برخی از آمریکایی‌ها مبنی بر اینکه تنها  تحریمها ی مرتبط با  برجام  را برمی‌دارند و تحریم‌های ترامپی و ضد برجامی را رفع نخواهند کرد، اظهار داشت: آمریکایی‌ها در زمان انعقاد برجام کلاه گشادی سر تیم مذاکره‌کننده ما گذاشتند و امروز هم به دنبال آن هستند که باز هم همان مسیر را تکرار کنند و به همین دلیل به جای لغو کامل تحریم‌ها، از تعلیق تحریم‌های جمهوری اسلامی ایران سخن می‌گویند.

وی متذکر شد: در زمان انعقاد برجام هم حرف ما حذف کامل تحریم‌های ایران بود، به هیچ وجه تعلیق تحریم‌ها مد نظر ما نبود اما آمریکایی‌ها در همان مقطع هم زیر حرف خود زدند و اعلام کردند که منظور ما حذف تحریم‌های ایران نبوده و صرفاً برخی از تحریم‌ها را به حالت تعلیق درمی‌آوریم.

رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ما باید از تجربیات گذشته درس بگیریم و بدانیم که به آمریکا و غربی‌ها نمی‌توان اعتماد کرد و حتماً باید از آنان تضمین‌های لازم درباره لغو کامل تحریم‌ها اتخاذ کرد.

جوکار تأکید کرد: باید در توافقاتی که برای لغو تحریم‌های ایران منعقد می‌شود، تضمین‌های اساسی از طرف مقابل گرفته شود تا آنان این بار دیگر به هیچ عنوان نتوانند وعده‌های خود را زیر پا بگذارند.

نماینده مردم یزد در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: مقام معظم رهبری تأکید فرمودند که همه تحریم‌های جمهوری اسلامی ایران باید لغو شود و مجلس شورای اسلامی هم قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از حقوق ملت ایران را به تصویب رساند و تیم مذاکره‌کننده ما باید با تأسی از فرمایشات مقام معظم رهبری و توجه دقیق به قانون مجلس، خواستار لغو کامل تحریم‌های ایران باشد.

وی افزود: پس از لغو کامل تحریم‌ها، ما باید این موضوع را راستی‌آزمایی کنیم و شرایطی به وجود بیاید که ایران بتواند نفت خود را به فروش برساند و پول آن هم باید به طور کامل به کشور بازگردد و ما مسائلی چون فروش نفت در قبال دارو یا غذا را هم به هیچ عنوان قبول نداریم.

رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: تعلیق تحریم‌ها قابل قبول نیست، همه تحریم‌ها باید به صورت کامل برداشته شود و تأکید ما این است که تحریم‌های زمان ترامپ جنایتکار هم باید لغو شود.

وی ادامه داد: ممکن است آمریکایی‌ها این بار بهانه‌هایی برای عدم لغو کامل تحریم‌های ایران بیاورند و برای مثال بگویند که کنگره تقسیم بندی‌هایی را برای لغو تحریم‌های ایران در نظر گرفته است که این مباحث هم برای ما قابل قبول نیست و باید خواسته ما برای لغو کامل تحریم‌ها محقق شود.

جوکار خاطرنشان کرد: ما نباید به هیچ‌وجه تجربیات تلخ گذشته را تکرار کنیم و باید روند برداشته شدن کلیه تحریم‌ها و راستی‌آزمایی آن طی شود تا پس از آن، ما هم تعهدات خود در برجام را عملیاتی کنیم.