رایزنی وزیر خارجه سلطنت عمان با ظریف

محمد‌جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که در چارچوب سفر به کشورهای منطقه، به عمان سفر کرده است، بعد از ظهر امروز (چهارشنبه) با «بدر بن حمود البوسعیدی» وزیر خارجه سلطنت عمان دیدار و در خصوص روابط دوجانبه و تحولات منطقه به گفت و گو و تبادل نظر پرداخت.

ظریف در این دیدار با مرور موضوعات مهم روابط دو کشور در حوزه های سیاسی، اقتصادی و مسائل منطقه، از تلاش سلطنت عمان در ایفای نقش مثبت در موضوعات مرتبط با جمهوری اسلامی ایران قدردانی کرد.

وزیر امور خارجه ایران با ابراز خرسندی از روند مثبت به وجود آمده در حوزه همکاری های اقتصادی و تجاری، بر ضرورت پیگیری و اجرای مصوبات کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی دو کشور تاکید و با توجه به برگزاری نوزدهمین نشست این کمیسیون در آینده نزدیک، ابراز امیدواری کرد همکاری های دو کشور در این حوزه با مکانیسم های مورد توافق برای حصول به سطح مطلوب تری از همکاری های اقتصادی و تجاری از تحرک مطلوب تری برخوردار شود.

«بدر بن حمود البوسعیدی» وزیر خارجه سلطنت عمان نیز در این دیدار با ابراز خرسندی از همکاری‌های دو کشور در حوزه های مختلف، گسترش همکاری های ایران و عمان را خواستار شد.

همکاری در حوزه های حمل و نقل و ترانزیت، در سطوح دو جانبه و چند جانبه، همکاری های قضایی، استرداد مجرمان و تبادل زندانیان، از دیگر موضوعات مورد گفتگوی دو وزیر امور خارجه در این دیدار بود.

به گزارش فارس، سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دیشب (سه‌شنبه) از سفر محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه به عمان در روز چهارشنبه خبر داد و هدف از این سفر را گفت‌وگو در حوزه روابط دوجانبه و همکاری‌ها در منطقه برشمرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران پیش از این هم در سفر به دوحه با امیر و وزیر خارجه قطر دیدار و به گفت‌وگو درباره مناسبات دوجانبه، تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی پرداخت. 

رئیس دستگاه دیپلماسی پس از آن به بغداد سفر و با مقامات عراقی دیدار کرد و در ادامه این سفر به اربیل رفت و با مقامات منطقه کردستان عراق دیدار و به گفت‌وگو پرداخت.

وزیر امور خارجه در سفری که به بغداد داشت با نخست‌وزیر، وزیر امور خارجه، رئیس جمهور و رئیس مجلس این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد. وی همچنین با برخی شخصیت‌های و رهبران جریان‌های سیاسی عراق دیدار کرد.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در گزارشی توئیتری از سفرش به بغداد و دیدارهای انجام شده، نوشت: در این دیدارها تأکید شد که همسایگان برای ایران در اولویت قرار دارند و از نقش محوری عراق در منطقه استقبال می‌کنیم.

وی در هفته گذشته نیز به اندونزی سفر و با وزیر خارجه و رئیس جمهور این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.