تعلیق تحریم‌ اقتصاد را به چالش میکشد

 محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی  در واکنش به برخی خبرها مبنی بر احتمال تعلیق تحریم‌ها به جای لغو تحریم‌ها در مذاکرات وین ، گفت: آمریکا با تعلیق تحریم‌ها عملاً می‌خواهد فرمان تصمیمات آتی در برجام را در دست بگیرد. به عبارت دیگر آمریکایی‌ها در آینده زمان و شرایط تمدید تعلیق تحریم‌ها را تعیین می‌کنند و عملاً مشخص نیست تعلیق تحریم‌ها در هر دوره زمانی استمرار پیدا می‌کند یا خیر و آیا ابزارهای فشار به جز موضوعات هسته‌ای در دستور کار آمریکا در دوره‌های مختلف قرار خواهد گرفت یا خیر.

وی ادامه داد: آمریکایی‌ها نشان دادند نسبت به جمهوری اسلامی ایران با بهانه‌های مختلف با رویکرد خصمانه برخورد می‌کنند و با بهانه‌های واهی تحریم‌های اقتصادی علیه ایران را گسترش می‌دهند.

پورابراهیمی تاکید کرد: هر گونه توافق با آمریکایی‌ها که به جای رفع تحریم‌ها موجب تعلیق تحریم‌ها شود ابزاری در دست دشمن برای مدیریت مذاکرات آتی است که قطعاً زیر پا گذاشتن منافع ملی می‌باشد.

تعلیق تحریم‌ها، امکان تصمیم گیری بلند مدت در اقتصاد کشور را از بین می‌برد

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: وقتی صحبت از تعلیق تحریم‌ها می‌شود اساساً امکان تصمیم گیری در اقتصاد کشور از بین می‌رود. به عبارت دیگر فعال بخش اقتصادی و خصوصی برای تصمیم گیری جهت سرمایه گذاری باید یک روند بلندمدت را در نظر بگیرد. اینکه به مدت سه ماه محدودیت‌های بانک مرکزی در سطح مشخصی برداشته شود، نگاه بلند مدت به بخش خصوصی نسبت به وضعیت اقتصادی کشور نمی‌دهد.

وی تصریح کرد: نگه داشتن کشور در شرایطی که نه می‌تواند برنامه ریزی بلند مدت کند و نه تصمیم کوتاه مدت بگیرد موجب می‌شود اقتصاد ایران تبدیل به اقتصاد غیرراهبردی شود که فقط قادر به اتخاذ تصمیمات کوتاه مدت و مقطعی است و دیگر امکان تدوین و تصویب تصمیمات بلند مدت وجود ندارد. در حال حاضر مجلس در حال تدوین برنامه هفتم توسعه است که در صورت تعلیق تحریم‌ها تصویب چنین برنامه‌ای هیچ فایده‌ای ندارد.

پورابراهیمی اظهار داشت: در صورتی که جمهوری اسلامی ایران تعلیق تحریم‌ها را به جای لغو تحریم‌ها بپذیرد کل اقتصاد کشور با تصمیمات کوتاه مدت گره می‌خورد و امکان تصمیم گیری راهبردی و بلندمدت وجود ندارد.

وی ادامه داد: آمریکایی‌ها در برجام تعهد کردند که تحریم‌ها علیه ایران لغو شود و هیچ جا واژه تعلیق به کار برده نشده است. اگر مذاکره کنندگان در موضوع مذاکره نسبت به این مهم کوتاهی کنند و منافع ملی را زیر سوال ببرند طبیعتاً دست آمریکایی‌ها برای زیاده خواهی بعدی در رابطه با مذاکرات هسته‌ای باز خواهد شد.

آمریکایی‌ها به دنبال تغییر مفاد برجام هستند

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: آمریکایی‌ها به دنبال تغییر مفاد برجام که تعهدات قطعی آنها بوده است، هستند. اگر جمهوری اسلامی فقط یک بند از تغییرات برجام را بپذیرد، فروپاشی توافق برجام در خصوص توافق طرفین مبنی بر لغو تحریم‌ها آغاز می‌شود و این به ضرر ایران است زیرا جمهوری اسلامی ایران به تمام تعهدات خود در برجام عمل کرده اما طرف آمریکایی به تعهدات خود عمل نکرده است.

با تعلیق تحریم‌ها در مذاکرات مقابل دشمنان بی سلاح خواهیم شد

پورابراهیمی با بیان اینکه آمریکا از این ابزار برای فشار بیشتر بر جمهوری اسلامی ایران استفاده خواهد کرد گفت: در حال حاضر ایران در دنیا اعلام می‌کند که ما به تعهدات برجامی خود عمل کرده‌ایم اما آمریکا به تعهدات خود عمل نکرده است و لغو تعهدات خود را طبق قانون در دستور کار قرار می‌دهد اما در حالت تعلیق تحریم‌ها ابزار قدرتمند جمهوری اسلامی ایران در وادار کردن دشمن از دست ایران خارج می‌شود و ایران در مذاکرات مقابل دشمنان بی سلاح خواهد بود. چنین توافقی زیر سوال بردن منافع ملی است.

وی تصریح کرد: مجلس عملکرد دولت در مذاکرات را زیر نظر دارد، دولت نمی‌تواند خارج از تعهدات برجامی، تعهد جدیدی را بپذیرد یا تغییر تعهدات طرف مقابل را بپذیرد.

ظریف باید پاسخگوی کمیسیون اقتصادی باشد

نماینده مردم کرمان در مجلس با بیان اینکه کل مذاکرات مربوط به لغو تحریم‌های هسته‌ای است، ادامه داد: وزیر امور خارجه برای ارائه توضیحات در خصوص مذاکرات وین به کمیسیون اقتصادی دعوت خواهد شد.

وی ادامه داد: کمیسیون اقتصادی ذره‌ای از منافع ملی در لغو کامل تحریم‌های اقتصادی کوتاه نخواهد آمد، در صورت هر گونه اقدام مغایر با تعهدات طرف مقابل در لغو تحریم‌های اقتصادی برای حل مشکلات کشور، وزیر امور خارجه باید پاسخگو باشد.