رایزنی روسای هیات‌های آمریکا و روسیه در وین، درباره برجام

نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین که ریاست هیات مسکو در کمیسیون مشترک برجام را برعهده دارد، از دیدار خود با نماینده ویژه آمریکا در امور ایران با موضوع توافق هسته‌ای برجام خبر داد.

« میخائیل اولیانوف » نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین در صفحه توییتری توضیحاتی درباره دیدار امروز پنجشنبه خود با نماینده ویژه آمریکا در امور ایران ارائه داد.

این دیپلمات ارشد روس نوشت: «به همراه تیم‌هایمان با آقای رابرت مالی نماینده ویژه ایالات متحده در امور ایران دوباره دیدار کردیم. ما یک بحث مفصل و خیلی مفید درباره موضوعات مهم که در مسیر مذاکرات جاری در وین بر سر احیای کامل برجام در حال بررسی است، داشتیم».

نماینده روسیه در نشست‌های کمیسیون مشترک برجام و همچنین گفت‌گوهای برجامی، شامگاه چهارشنبه (شب گذشته) در توییتی نوشته بود: «گفت‌وگوهای وین در حال انجام است. گروه‌های برداشتن تحریم‌ها و هسته‌ای به در نظر گرفتن ملاحظات در خصوص اقداماتی که باید از سوی واشنگتن و تهران برای احیای برجام انجام شود، ادامه دادند».

دیدار میخائیل اولیانوف و رابرت مالی در وین در حالی انجام شده که این دو مقام ارشد روسیه و آمریکا چندی قبل در پایتخت اتریش دیدار و درباره موضوعات مرتبط با برجام رایزنی کرده بودند.

دور جدید گفت‌وگوهای جمهوری اسلامی ایران و گروه ۱+۴ (آلمان،‌ فرانسه، روسیه، چین و انگلیس) در چارچوب سه گروه کاری که از روز سه‌شنبه هفتم اردیبهشت در وین آغاز شد، کماکان در پایتخت اتریش در جریان است.

دور اول نشست کمیسیون مشترک برجام بعدازظهر سه‌شنبه هفتم اردیبهشت در گرندهتل شهر وین برگزار و حاضران تصمیم به تسریع روند گفت‌وگوها گرفته و توافق کردند که فعالیت گروه‌های کارشناسی در دو حوزه لغو تحریم‌ها و هسته‌ای به صورت فشرده و سریع ادامه یابد. همچنین تصمیم گرفته شد که گروه کارشناسی سوم با عنوان «گروه کارشناسی ترتیبات اجرایی» با هدف گفت‌وگو در خصوص ترتیبات عملی مورد نیاز برای اجرایی شدن لغو تحریم‌ها و سپس بازگشت آمریکا به برجام تشکیل شود.

بر همین اساس، گفت‌وگوهای ایران و گروه ۱+۴ با ادامه جلسات کارگروه‌های کارشناسی در سه حوزه تحریم، هسته‌ای و ترتیبات اجرایی ‌در وین در جریان است. روز چهارشنبه (هشتم اردیبهشت ) نیز دو کارگروه هسته‌ای و تحریم کار بر روی متون را ادامه داده و کارگروه کارشناسی ترتیبات اجرایی نیز برای نخستین بار تشکیل جلسه داد.