مراسم شب قدر در مناطق قرمز و نارنجی؛ صرفا در فضای باز برگزار شود

حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور صبح امروز در جلسه ستاد ملی مقابله با  کرونا  گفت: امشب اولین شب قدر و شب دعا و مناجات مردم است. این شب‌ها بسیار عزیز و گرانقدر است و حتما باید پروتکل‌های بهداشتی را با حداکثر دستورالعمل‌‌ها اجرا شود. حضور در مراسم شب‌های قدر مستحب و رعایت پروتکل‌های بهداشتی واجب است.

وی با اشاره به استفاده از مراسم شب قدر در منازل ادامه داد: مراسم شب قدر در مناطق قرمز و نارنجی صرفا در فضای باز است. رعایت پروتکل‌های بهداشتی ۶۱ درصد است که معنی آن این است که بیشتر در این موج بمانیم لذا باید نظارت‌ها را تشدید کرد تا بتوانیم در پایان هفته بسیاری از مناطق قرمز به نارنجی تبدیل شده باشد. 

رئیس جمهور تصریح کرد: واکسن در دنیا تنوع دارد و ممکن است نتیجه آن متفاوت باشد اما واکسن زدن بهتر از واکسن نزدن است. درست است امروز در وین مذاکره می‌کنیم و پیشرفت‌هایی حاصل شده است اما هنوز در تحریم هستیم و هنوز موانع پیش روی ما است. واکسن‌های مختلف از کشورهای مختلف سفارش داده شده است و در حال ورود به کشور است. 

روحانی اظهار داشت: گروه اول یعنی کادر درمان، مدافعان سلامت و کسانی که با آن‌ها همکاری می‌کردند که باید واکسن را دریافت ‌می‌کردند واکسینه شدند. واکسیناسیون سالمندان هم در حال انجام است. ان‌شاالله در نیمه دوم سال ۱۴۰۰ شرایط بهتر خواهد شد. همه باید تا پایان سال ۱۴۰۰ پروتکل‌ها را رعایت کنند. واکسن زدن معنیش این نیست که طرف مصون شده است. ممکن است ویروس جهش یافته دیگری وارد شود.

روحانی همچنین تصریح کرد: مردم مطمئن باشند نسبت به واردات واکسن خارجی و حمایت از تولید واکسن داخلی با همه قدرت و توان تلاش خواهیم کرد و هدف ما این است که مردم زودتر از واکسن بهره‌مند شوند. حفظ جان مردم و قطع زنجیره بیماری و بهبود شرایط برای زندگی، معیشت و تحصیل و آموزش دانش‌آموزان در اولویت قرار دارد.

رئیس جمهور گفت: امیدواریم درصورت تامین واکسن‌های داخلی در زمان اعلام شده، بتوانیم در کسب و کار و مسایل آموزشی، شاهد شرایط بهتری در نیمه دوم سال جاری باشیم.

روحانی با بیان اینکه حداقل تا پایان امسال همه باید پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند، اظهار داشت: واکسن زدن به معنی این نیست که طرف مصون شده است چرا که حدود یکی، دو ماه طول می‌کشد، تا بدن این فرد به شرایط مناسب برسد، ضمن اینکه این واکسن می‌تواند تنها برای یک نوع ویروس مؤثر باشد و چه بسا، فرد با ویروس جهش‌یافته دیگری مواجه شود.

متن کامل سخنان رئیس جمهور به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

در آستانه شب های قدر ماه مبارک رمضان و ایام شهادت مولای متقیان علی(ع) قرار گرفتیم امشب اولین شب قدر و شب دعا و مناجات مردم است که همه مردم در طول سال به یک نحوی در انتظار این 3 شب هستند و همه احساس می‌کنند در این 3 شب تقرب بیشتری به سوی خداوند است.

همانطور که در روایات آمده درهای آسمان گشوده است و اگر از آسمان رحمت یا گاهی نقمت نازل می‌شود در شب قدر "سلام هی حتی مطلع الفجر" فقط سلامتی و رحمت و فرشتگان بزرگ الهی هستند که به سمت زمین می‌آیند و بنابراین شب‌های قدر شب‌های ویژه و خاصی است و همانطور که قرآن می‌گوید؛ "خیر من الف شهر".

ان‌شاء الله همه مردم برای دعا موفق باشند و از خداوند طلب مغفرت و همچنین رحمت کنند، مخصوصاً در این ایام شفای بیماران، همه بیماران بویژه بیمارانی که تحت تأثیر این ویروس در بیمارستان‌ها هستند. قوت به همه مدافعین سلامت در سراسر کشور و جهان و ان‌شاء الله خداوند این را مقرر کند که پایان این ویروس را تسریع کند و نابودی این ویروس سریع‌تر انجام بشود که مردم بتوانند راحت‌تر زندگی کنند.

درحالی که این شب‌ها بسیار عزیز و گرانقدر و بسیار برای همه مردم ما مهم است، اما حتماً باید پروتکل‌ های بهداشتی با حداکثر همه دستورالعمل‌هایی که وجود دارد، مراعات شود، خلاصه حضور در یک جلسه و مجلس ولو در شب قدر مستحب است هر چه که هست، اما مراعات پروتکل‌های بهداشتی واجب است.  بنابراین همه باید این پروتکل‌ها را مراعات کنند و ان‌شاء الله هم واجب و مستحب را باهمدیگر انجام دهیم امکانات دیجیتالی کشور هم باید با همه توان مراسم این شب‌ها را به سمع و نظر مردم برساند که مردم نیازمند نباشند که از خانه خودشان حرکت کنند، همین‌طور صدا و سیما، حتی‌الامکان بتوانیم کاری کنیم که این مجالس معطر را به داخل خانه مردم بکشانیم و مردم در داخل خانه بتوانند از عطر معنویت این شب های پرفیض قدر، استشمام کنند و حال دعا و مناجات برای همه آنها ایجاد شود.

همانطور که قبلاً هم اعلام شده مراسم شب قدر در مناطق قرمز و نارنجی صرفاً در فضای باز، مجاز است با رعایت فاصله و همه دستورالعمل‌هایی که وزارت بهداشت و درمان مشخص کرده بر آن مبنا مخصوصاً موقع ورود و خروج، مردم کاملاً مراعات کنند.

امروز هم در آمار و ارقام دیدیم که مراعات مردم نسبت به پروتکل‌های بهداشتی در کشور به طور متوسط 61 درصد است و این بسیار خطرناک است، وقتی در این شرایط موج چهارم، 39 درصد به طور متوسط اصول بهداشتی را مراعات نمی‌کنند ، معنی‌اش این است که در موج چهارم بیشتر بمانیم و معنی‌اش این است که دیرتر از این موج خارج شویم.

خواهش می‌کنم همه نیروهای عزیز چه نیروهای ناجا، بسیج، هلال احمر، بازرسین اصناف، همه و همه، نظارت‌های خودشان را تشدید کنند تا بتوانیم با تشدید نظارت‌ها در همین هفته، به گونه‌ای باشد تا پایان هفته شاهد باشیم که بسیاری از مناطق قرمز به نارنجی تبدیل شده است.

یکی از نگرانی‌هایی که ستاد از هفته پیش هم داشت و امروز هم در این جلسه، قرارگاه هم این را مطرح کرد، بحث جهش ویروس و ویروس‌های جدید است با شکل و شمایل جدید، آنچه مسلم است و ما در این مدت با آن مواجه شدیم، اینکه این ویروس به صورت ثابت باقی نمی‌ماند، به مبارزه خودش برای زنده‌ماندنش و برای آزار دادنش به مردم عزیز ادامه می دهد.

وقتی دارویی استفاده می‌شود، این ویروس جهش پیدا می‌کند، چون می‌خواهد با اثر این دارو مبارزه کند و خودش را زنده نگه دارد، وقتی در یک شرایطی است که بدن بیمار، ایمنی بدن بیمار، عکس‌ العمل نشان می‌دهد در برابر ویروس، ویروس هم خودش را برای اینکه مقاومت و ایستادگی کند، باز تجهیز می کند، حالا ژنتیک برخی افراد ممکن است متفاوت باشد، در مجموع ویروس شکل جدیدی به خود می‌گیرد این می‌تواند اسمش ویروس انگلیسی، آفریقای جنوبی، هندی و برزیلی باشد هر روز به یک شکل و قیافه و با یک ویژگی‌هایی وارد عمل می‌شود.

نگرانی ما نسبت به این ویروس موتاسیون‌یافته بود. موج چهارم را دیدیم که ویروس انگلیسی برای ما درست کرد، از مرز عراق این ویروس وارد شد، استان خوزستان و استان‌های مجاور را آلوده کرد و سپس کل کشور را آلوده کرد و در موج چهارم چه خسارت بزرگی دیدیم، یک موج وقتی ایجاد می‌شود، اول جان و سلامت مردم است که به خطر می‌افتد، افراد زیادی جهان خودشان را از دست می‌دهند این خسارت عظیم و بزرگی است که وارد می‌شود.

وضعیت قرمز می شود، از لحاظ مالی، ناچار می‌شویم  مغازه‌ها را ببندیم، کسب و کارها را در آن جاهایی که می‌شود تعطیل کرد، تعطیل کنیم، رفت و آمدها را محدود کنیم، مراکز آموزشی را تعطیل کنیم بخشی از فعالیت مراکز اداری را تعطیل کنیم همه اینها آثار مالی، روحی و روانی، اجتماعی و فرهنگی دارد.

همه این آثار سخت در سایه مراعات مردم می‌تواند ایجاد نشود، یعنی خدای ناکرده اگر با یک موج پنجمی مواجه شویم در سایه این است که اصول بهداشتی را مراعات نکردیم، اگر فاصله‌ها را مراعات کنیم، اگر همه مواردی را که به عنوان دستورالعمل ذکر کردند مراعات کنیم، مسلماً یا با این بیماری مواجه نمی‌شویم یا کمتر مواجه می‌شویم.

یعنی این فاصله‌ها یا زنجیره را به طور کامل قطع می‌کند یا زنجیره را ضعیف می‌کند که این بسیار مهم است و عدم مراعات، اول ظلم به خود انسان، بعد ظلم به خانواده و بعد ظلم به کل جامعه است. این ظلم بزرگ است که همه ما باید توجه پیدا کنیم.

مسأله مهم دیگر، مسأله واکسن است، در کنار پیشگیری، واکسن یک عامل بزرگ برای این است که زودتر از این ویروس خلاص شویم، واکسن‌هایی که در دنیا دولت‌ها تولید کردند و در کشورهای مختلف مصرف می‌شود، تنوع دارد و ممکن است آثارش یکسان نباشد، متفاوت باشد. اما در عین حال امروز واکسن زدن بهتر از واکسن نزدن است ولو آنکه آن واکسنی که اثرش صد در صد نیست، 90 درصد است، 90 درصد نیست، 60 درصد است.

به هر حال واکسن می‌تواند شرایط را مقداری بهتر کند و برای حفظ جان می‌تواند مؤثر باشد. حتی برای زنجیره می‌تواند مؤثر باشد، همه تلاش‌مان را بکار گرفتیم برای اینکه بتوانیم واکسن‌هایی را که وزارت بهداشت و درمان ما تأیید می‌کند وارد کنیم، برغم همه مشکلاتی که داریم از لحاظ ارز، بانک و نقل و انتقال.

درست است امروز داریم در وین مذاکره می‌کنیم و پیشرفت‌هایی در مذاکره حاصل شده است، اما در تحریم هستیم و امروز توافقی حاصل نشده که در سایه آن بگوییم مشکلات و آن موانعی که پیش روی ما است، برداشته شده است. امروز همان موانع پیش روی ما است.

در روز پنج‌شنبه هم که در جلسه بحث می‌کردیم یکی از مسایل تأمین ارز، ریال ارز و چگونگی انتقال ارز بود. اینها را دولت حتماً تأمین می‌کند هم مسأله ارز و ریال ارزاش، هم با مشکلات، جابجایی ارزاش، اینها را به هر صورت است انجام می‌دهیم.

ان‌شاء الله واکسن‌های مختلف که از کشورهای مختلف، سفارش داده شده در حال ورود است و شما شاهدید، خبرش هم اعلام می‌شود، محموله‌های واکسنی که از کشورهای مختلف وارد می‌شود و مردم دارند استفاده می‌کنند.

خوشبختانه گروه اولی که بنا بود واکسن را دریافت کنند، یعنی کادردرمان و گروه مدافعین سلامت و برخی از مشاغلی که دارند با آنها همکاری در بعضی بخش‌ها می‌کنند، اینها واکسن را دریافت کردند و این بخش اول بسیار مهم بود.

بخش دوم هم بحمدالله شروع شد و آن بخش سالمندان و در کنار سالمندان افرادی است که دارای بیماری‌های زمینه‌ای هستند. گروهی از سالمندان هفته پیش شروع شده که این هفته شاید به اتمام برسد، آخر این هفته دو مرتبه گروه بعدی و همین‌جور امیدواریم به تدریج در ماه اردیبهشت و خرداد بتوانیم همه اینها را انجام بدهیم، همه سالمندان و همه بیماری‌های زمینه‌ای ان‌شاء الله امیدواریم که تا آخر خرداد واکسیناسیون اینها انجام بگیرد. اگر به همین مدل و چارچوبی که بناست وارد شود. واکسن‌ها به همین صورت وارد شود، بعد هم گروه‌های بعدی انجام خواهد شد.

البته درمورد گروه‌های بعدی خیلی در آن سند فکر نکردیم می‌توانیم الحاقیه‌ای به آن اضافه کنیم، برخی از دوستان گروه‌هایی را می‌گویند که خیلی با مردم سر و کار دارند، آنها یک تقدمی دارند بر دیگران. یک کسی راننده تاکسی و راننده اتوبوس است این خیلی در تردد است. یا مشاغلی دارند که مرتب با مردم در تماس هستند یا نیرویی است که در مرز است حفاظت می‌کند یا نیروی پلیسی است که در خیابان است و درگیر است. آن را هم می‌توانیم وقتی که به گروه‌های بعدی می‌رسیم تقدم دهیم و ان‌شاء الله هر چه سریع‌تر این واکسیناسیون را ادامه دهیم.

مردم عزیز ما مطمئن باشند نسبت به واردات واکسن خارجی و همچنین نسبت به حمایت از واکسن داخلی، با همه قدرت و توان در هر دو زمینه تلاش خواهیم کرد، هدف ما این است مردم ما زودتر بتوانند از واکسن استفاده کنند و بهره‌مند شوند. جان مردم در سلامت باشد زنجیره‌ها را قطع کنیم و شرایط را برای زندگی و کسب و کار مردم و تحصیل بچه‌ها، دبستان، دبیرستان، دانشگاه، ان‌شاء الله اگر یک خرده کار کنیم ممکن است در اوایل سال تحصیلی شرایط برای مدارس ما هم به صورتی آماده شود.

اگر همه واکسن‌های داخلی را هم به همان رقمی که اعلام شده بتوانند برسانند ممکن است یک شرایطی برسد که بتوانیم هم شرایط فرهنگی، آموزشی، کسب و کارمان، ان‌شاء الله یک شرایطی باشد که در نیمه دوم سال 1400 شرایط بهتری را مردم لمس کنند اما در عین حال، حداقل تا پایان امسال، همه باید پروتکل‌های بهداشتی را مراعات کنند.

یعنی اگر نوبت واکسن کسی رسید و واکسن تزریق کرد معنی‌اش این نیست که مصون شد. این واکسن نوبت اول است باید چند هفته بعد واکسن نوبت دوم را تزریق کند تازه هر دو نوبت که واکسن‌ها را تزریق کرد، معلوم نیست که آمادگی بدن به گونه‌ای باشد که بتواند در برابر بیماری مقاومت کند،آن هم ممکن است زمانی ببرد که این بدن بتواند مقاومت کند و ایستادگی کند.

بنابراین واکسن زدن به معنای این نیست که طرف مصون شده است. اولاً یک مدتی می‌برد، یک ماه، 2 ماه زمان می‌برد تا شرایط مناسب را پیدا کند، ثانیاً این واکسن ممکن است فقط از یک نوع ویروس او را حفاظت کند، ممکن است ویروس جهش‌یافته دیگری وارد شود، بنابراین همچنان باید اصول بهداشتی را حداقل تا پایان امسال، حفظ کنیم تا ان‌شاء الله بتوانیم از این ویروس و این ویروس‌های جهش‌یافته‌ای که الان با آن مواجه هستیم، عبور کنیم.

امیدواریم عبادات مردم مقبول درگاه خدا باشد و مردم در شب‌های قدر با دعاهای خیرشان ان‌شاء الله برای شفای بیماران، قوت همه مدافعین سلامت و همچنین جلوگیری و پایان این ویروس دعاهایشان مستجاب باشد.