گفت‌وگوهای اولیه ایران و عربستان درحال شکل‌گیری است

 وزارت خارجه عربستان سعودی روز جمعه در توییتی به بازنشر سخنان اخیر بن سمان ، ولیعهد عربستان پرداخت و نوشت که ایران کشور همسایه است و ما خواهان داشتن رابطه‌ای خوب و ممتاز با ایران هستیم. محمدبن سلمان، ولیعهد سعودی اخیرا در گفت‌وگویی اظهار کرده بود: ایران کشور همسایه است و ما خواهان رابطه‌ای خوب و ممتاز با ایران هستیم. ما نمی‌خواهیم که شرایط با ایران دشوار باشد؛ برعکس ما می‌خواهیم این رابطه کامیاب شود و رشد کند چراکه ما منافعی برای سعودی‌ها در ایران داریم و آن‌ها نیز منافعی برای ایران در عربستان دارند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود مدعی شده بود: مشکل ما برخی رفتارهای منفی است که آن‌ها دارند حال چه برنامه هسته‌ای یا موشک‌های بالیستیک‌شان باشد و یا حمایت نامشروع‌شان از شبه‌نظامیان در برخی کشورها. در حال همکاری با شرکایمان در منطقه و جهان هستیم تا راه حلی برای این مشکلات پیدا کنیم. امیدواریم که بر مشکلات غلبه کنیم و رابطه‌ای خوب و مثبت با ایران بسازیم که به نفع تمامی طرفین باشد.

 سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امورخارجه نیز در پاسخ به سوالی در خصوص اظهارات اخیر ولیعهد عربستان در خصوص مناسبات ایران و عربستان و منطقه، گفت که با دیدگاه‌های سازنده و روش گفت‌وگو محور، این دو کشور مهم منطقه و جهان اسلام می توانند با پشت سر گذاشتن اختلافات، وارد فصل تازه ای از تعامل و همکاری برای نیل به صلح و ثبات و توسعه منطقه‌ای شوند.

سیگنال‌ عراق برای میانجیگری بین ایران و عربستان

رضا تقوی نژاد کارشناس مسائل منطقه در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره تغییر لحن عربستان در قبال ایران، گفت: دولت جدیدی که در یک ساله گذشته در عراق مستقر شده، از روز اول برای میانجیگری میان ایران و عربستان تلاش کرده است و از همان روز‌های ابتدایی سیگنال‌هایی را فرستاده بود و پیرو آن به ایران، عربستان و آمریکا سفر کرد.

او با اشاره به اخبار نشست بین ایران و عربستان، توضیح داد: منابع ایرانی چنین خبری را نه تایید کردند و نه تکذیب، اما به نظر می‌رسد که دیدارهایی انجام شده و از طرف دیگر ایران همیشه متمایل به گفت‌وگو‌های منطقه‌ای بوده است، اما اینکه عربستان در حال حاضر راضی به این کار شده به تغییر رویکردی که در سیاست خارجی آمریکا به وجود آمده است، برمیگردد.

تقوی نژاد ادامه داد: به نظرمی‌رسد عربستان به این باور رسیده که دولت جدید آمریکا قصد دارد برگشت دوباره به برجام و خروج از منطقه را دارد، ریاض برای مبادلات بعد از خروج آمریکا از منطقه به روابط با ایران و عراق نیاز دارد و نمی‌تواند این دو کشور را نادیده بگیرد، لذا تصمیم گرفته کاری کند تا زمینه برای اقدامات بعدی خود را فراهم کند.

کارشناس مسائل منطقه یادآور شد: عربستان سعودی از زمان روی کار آمدن ترامپ در کاخ سفید، تمام تلاش خود را برای دست بالا پیدا کردن در روابط با ایران به کار برده است؛ مانند همراهی با آمریکا در بحث تحریم نفتی و فشار حداکثری ترامپ علیه ایران، حمله به یمن، کمک تروریستی و گروه‌های معارض در سوریه، روابط مخفی با رژیم صهیونسیتی، اجازه به بحرین و امارات برای برقراری روابط با رژیم صهیونیستی.

ریاض در باتلاق یمن گیر کرده است

تقوی نژاد اضافه کرد: عربستان تمام ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های خود را در شورای همکاری خلیج فارس به کار برد تا ایران را به نحوی شکست دهد و عقب براند. در واقع تغییر رویکرد عربستان سعودی به سیاست خارجی بسیار رئالیستی است و اکنون هم شرایط را بررسی می‌کند، چراکه آمریکا بحث ورورد دوباره به برجام را مطرح می‌کند و از طرف دیگر هم ریاض در باتلاق یمن گیر کرده است.

او با بیان اینکه کشور‌های مسلمان و مهمی مانند پاکستان چندین سال است که تلاش می‌کنند بین ایران و عربستان میانجیگری کنند، گفت: اخیرا عراق تلاش‌هایی برای احیای روابط بین تهران و ریاض کرده است، بنابراین عربستان به این نتیجه رسیده که دیگر نمی‌تواند همه این نشانه‌ها را نادیده بگیرد، لذا مجبور شد که برای گفت‌وگو با ایران سیگنال‌هایی را بفرستد و احتمالا گفت‌وگو‌های اولیه در عراق در حال شکل گیری است.

کارشناس مسائل منطقه با اشاره به اظهارات اخیر بن سلمان ولیعهد عربستان درباره ایران، تاکید کرد: صحبت‌های بن سلمان صرفا سیگنالی برای دیدن واکنش‌ ایران بود، او می‌خواهد فضای منطقه و فضای داخل عربستان را برای گفت‌وگو‌ها و توافق با جمهوری اسلامی ایران یا حداقل کم کردن تنش‌ها و درگیری‌هایی که طی سال‌های اخیر با ایران داشته، فراهم شود.

تقوی نژاد تصریح کرد: عربستان احساس می‌کند که با تغییر شرایط در آمریکا، منطقه و دولت  در ایران کارش سخت‌تر خواهد بود، لذا نمی‌تواند در برابر این نشانه‌ها غیر فعال و بی تفاوت بماند، حتی در روز‌های اخیر یمن شهر‌های مهم این کشور بمباران کرده و این عربستان را به خود آورده و نسبت به ایران واکنش مثبت نشان داده است.