صهیونیست‌ها در آستانه دور پنجم انتخابات

 این روزها صهیونیست‌ها اوضاع مناسبی ندارند و مجموعه حوادث امنیتی در فلسطین اشغالی در کنار بن‌بست سیاسی عمیق رژیم صهیونیستی شرایط پیچیده‌ای برای اسرائیلی‌ها رقم زده است. «بنیامین نتانیاهو » نخست وزیر رژیم صهیونیستی که طی 4 دوره انتخابات پی در پی این رژیم با دور زدن رقبای خود پیروز شد اکنون در سایه ناکامی در تشکیل کابینه قادر به ایستادگی در برابر کسانی که مخالف نخست وزیری دوباره وی هستند، نیست.

نتانیاهو طی دوره‌های گذشته با وجود پرونده‌های فساد متعددی که داشت توانست در انتخابات پیروز شود. دور چهارم انتخابات اسرائیل در میان مجموعه بحران‌های سیاسی رژیم صهیونیستی برگزار شد و نتانیاهو نتوانست بسیاری از رای‌دهندگان خود را به پای صندوق‌های رای بیاورد. به نظر می‌رسید که حامیان بنیامین نتانیاهو خسته شده‌اند و در برابر مجموعه اتهاماتی که متوجه وی است، امیدی برای رای دادن به او نداشتند. نخست وزیر رژیم صهیونیستی مدعی بود که همه چیز تحت مدیریت اوست. اما اکنون می‌بینیم که نتانیاهو با قدرت کافی برای مقابله با کسانی که قصد دارند جایگزین وی شوند را ندارد.

هفته گذشته در پایان نشست کابینه رژیم صهیونیستی که سه ساعت به درازا انجامید، همه رؤسای احزاب مخالف نتانیاهو در مصاحبه‌های جداگانه با رسانه ها اعلام کردند که نتانیاهو در پی برگزاری انتخابات پنجم است.

اختلافات سیاسی اسرائیل پس از آن به اوج رسید که دادگاه عالی رژیم صهیونیستی 48 ساعت برای معرفی وزیر دادگستری مهلت داد و نتانیاهو هم بدون توجه به سهمیه‌بندی حزبی در اقدامی خارج از توافق، وزیر پیشنهادی خود را معرفی کرد و رأی اعضای کابینه را هم گرفت.

منابع آگاه سیاسی معتقدند که نتانیاهو پس از شکست در انتخابات اخیر بسیار سرخورده شده و تنها به فکر ایجاد اختلاف در میان مخالفان و جنجال سیاسی است.       

ممکن است احزاب مختلف صهیونیستی به تنهایی قادر به تشکیل حزبی به عنوان جایگزین حزب لیکود نباشند؛ اما با وجود رقابت فراوانی که میان همه آنها وجود دارد کارشناسان معتقدند که این احزاب می‌توانند با تشکیل یک جبهه واحد، نتانیاهو را شکست دهند.

در این میان اتهامات دادگاه علیه نتانیاهو درباره پرونده‌های فساد وی به سایر احزاب اسرائیلی کمک می‌کند تا بتوانند در برابر نخست وزیر این رژیم متحد شوند و بحران سیاسی اسرائیل را به تنهایی متوجه او کنند. در واقع هیچ یک از احزاب اسرائیلی به تنهایی از قدرت حزبی و پارلمانی کافی برخوردار نیستند و در این شرایط مجبورند با یکدیگر متحد شوند. اما این در حالی است که آنها هیچ گونه دستورالعمل مشترکی ندارند و ائتلاف آنها مشروعیت و ثبات نخواهد داشت.

در واقع تشکیل ائتلاف جدید برای تشکیل کابینه رژیم صهیونیستی ارزش سیاسی ندارد و حتی اگر چنین کابینه‌ای تشکیل شود بسیار ضعیف خواهد بود و احتمال شکست آن در دوره کوتاه وجود دارد. اسرائیل طی دوره‌های گذشته در روش‌هایی که برای تشکیل کابینه دنبال کرده شکست خورده است و کابینه قبلی که متشکل از ائتلاف بنامین نتانیاهو و بنی گانتس بود مدت زیادی دوام نیاورد.

در این شرایط که از یک سو نتانیاهو قادر به تشکیل کابینه نیست و از سوی دیگر، سایر احزاب مشروعیت و توانایی کافی برای تشکیل کابینه ندارند، صهیونیست‌ها در مرحله فرسایشی بسیار خطرناکی قرار گرفته‌اند که حتی توانایی اداره کابینه‌ای که انتخاب می‌کنند را ندارند. در این شرایط مقامات اسرائیلی از تجربه‌های گذشته عبرت نگرفته و به دنبال انتخاب روش‌های افراط‌گرایانه‌تری برای خروج از بحران سیاسی هستند.