مسأله فلسطین در نگاه امام (ره) یک مسأله فرا مذهبی و فرا دینی بود

محسن زنگنه ، نماینده مردم تربت حیدریه، مه ولات و زاوه در مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با «افکارنیوز» به مناسبت فرارسیدن روز جهانی قدس بیان کرد: یکی از برجستگی های رفتاری حضرت امام(ره) که توانسته در قلوب همه مردم جهان رسوخ کند این بود که ادبیات ایشان یک ادبیات جهانی بود. یعنی ادبیاتی بود که به مرزها و ملت ها ختم نمی شد. ایشان واژگانی را در ادبیات خودشان استفاده می کردند که برای همه ادیان آسمانی و مذاهب آشنا بود.

او افزود: به همین جهت هم امام(ره) توانست جایگاه خودش را در دنیا به دست بیاورد. یکی از همین واژگان و شعارهای حضرت امام دفاع از مظلوم بود و به اصطلاح مقابله و پیکار با ظالم که این موضوعی است که در فطرت همه انسان ها و همه ملت ها کاملا امر واضح و قابل لمسی است.

زنگنه تاکید کرد که امام(ره) از همان ابتدا اعلام کرد که حکومتی که ما به دنبال آن هستیم در هر کجا که ظلمی اتفاق بیفتد فارغ از اینکه آن ملتی که مورد ظلم قرار گرفته اند چه دین و مذهبی دارند و در کجای این کره خاکی هستند، ما مدافع مظلوم هستیم و دشمن ظالمان.

این نماینده مجلس گفت: در قضیه فلسطین هم اگر از همان ابتدا نگاه کنید متوجه می شوید که نگاه حضرت امام(ره) به فلسطین یک نگاه فرا مذهبی و فرا دینی بود. امام(ره) از منظر اینکه یک ملت مورد ظلم قرار گرفتند و خانه هایشان توسط ستمگری به نام رژیم صهیونیستی خراب شده با ادبیات جهانی خودش تقریبا توانستند همه عالم را نسبت به رژیم اسرائیل بسیج کنند.

زنگنه ادامه داد: همچنین یکی دیگر از هنرهای حضرت امام این بود که معمولا برای حرکت ها و شعارهایی که بیان می کردند یک علمی را انتخاب میکردند و به اصطلاح یک برند سازی میکردند.

وی تشریح کرد: یعنی اگر واژگان حضرت امام را نگاه کنید به خصوص در حوزه سیاست می بینید که تبدیل به یک برند سیاسی شده است مثل جمله «آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند» در نوع خودش تبدیل به یک هژمونی جدید شد. در مورد فلسطین هم حضرت امام یک نقطه کلیدی را که انتخاب کردند و آن جمعه آخر ماه رمضان بود و از انجا که ماه رمضان برای تمامی مسلمانان یک ماه قابل احترامی است آن روز را روز جهانی قدس نامیدند که عملا به هیچ امت و کشور اسلامی تعلق نداشته باشد و جهانی باشد.

*روزی که در تاریخ ماندگار شد

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس ابرازکرد: یک تاریخی که متعلق به همه کشورهای اسلامی است و با برند سازی و برجسته سازی روز قدس و تعیین یک روز در تاریخ سالانه کشورها توانستند گفتمان بین اللملی خودشان را در مقابله با ظالم و دفاع از مظلوم ماندگار و یک روزی را در تاریخ مشخص کنند و این کارعملا مسئله فلسطین را از موضع صرفا دینی و از درون مذهب به یک مسئله کاملا جهانی و بین اللملی تبدیل کرد. کاری که تا قبل از امام(ره) انجام نشده بود.

زنگنه درانتها افزود: معمولا جنگ های کشورهای عربی و اسرائیل و همه جنگ هایی که با اسرائیل صورت گرفت یک طرف آن کشورهای مسلمان بودند و اکثر هم کشورهای دارای اهل سنت بودند. اما کاری که کردند این بود که در برابر اسرائیل خط مذهب را کمرنگ کردند و خط فطرت انسانی و نگاه ضد ظلم را ایجاد کردند که یک الگوی زیبایی می تواند برای ما و سایر کشورها باشد.