مردم بهترین قاضی برای عملکرد دولت روحانی هستند / انتخابات ۱۴۰۰ اهمیت ویژه ای دارد

غلامحسین رضوانی در گفت و گو با افکارنیوز اظهار کرد: گاهی اوقات شرکت در انتخابات به سبب شرایط خاص از اهمیت بیشتری برخوردار شده است که می توان به شرایط فعلی اشاره کرد؛ اصولا نصاب مشارکت مردم در انتخابات در جمهوری اسلامی همیشه از مدعیان دموکراسی در جهان بالاتر بوده است و پشتیبانی مردم از نظام با مشارکت در انتخابات متجلی می شود با افزایش میزان حضور مردم در واقع به رخ دیگر کشورها کشیده می شود و این مساله موجب اقتدار نظام در صحنه های بین‌المللی است و یاوه گویان و دشمنان را در موضع ضعف قرار می دهد. 

وی بیان کرد: بنابراین علاوه بر خواص فراوانی که مشارکت بیشتر مردم انتخابات دارد، این مساله در عرصه های بین‌المللی نیز بسیار تعیین کننده است.

کاهش مشارکت مردم تحت تاثیر عملکرد مدعیان مدیریت 

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس ادامه داد: همواره هم حضرت امام (ره) و هم رهبر معظم انقلاب بر مشارکت حداکثری مردم در انتخابات اصرار فراوان داشته و دارند متاسفانه بعضی از داخلی‌ها که ادعای طرفداری از مشارکت حداکثری مردم دارند با عملکرد خود موجب دلزدگی، یأس و دلسردی مردم می شوند به طوری که ما معمولا مشاهده می کنیم بعد از میدان داری این مدعیان ، مشارکت بطور نسبی کاهش پیدا  می‌کند.  

وی بیان کرد:‌ البته همیشه در برگزاری انتخابات در جمهوری اسلامی در مقایسه با کشورهایی که مدعی دمکراسی هستند، میزان مشارکت مردم ایران از حد نصاب بالاتری برخوردار بوده است. اکنون این مساله از اهمیت مضاعفی برخوردار است و با توجه به شرایط خاص کشور، امیدوارم با وجود شیوع بیماری کرونا و علیرغم گلایه های به حق مردم از نحوه اداره امور اجرایی کشور و با وجود مشکلات معیشتی شاهد مشارکت حداکثری مردم در انتخابات آتی باشیم. 

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: همواره مردم ایران در صحنه‌های فراوان فداکارانه حضور داشته اند و بنابراین امید است برای برخورداری از دولتی که قادر به حل مشکلات با حمایت حداکثری مردم باشد، هموطنان در انتخابات ریاست جمهوری مشارکت کامل داشته باشند. 

اهداف افراد مختلف از نامزد شدن در انتخابات 

رضوانی درباره برنامه ها و وعده‌های برخی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری توضیح داد: کسانی که به عنوان نامزد انتخاباتی وارد این عرصه می شوند شامل چند دسته از افراد هستند؛ یک عده اعلام کرده اند با هدف براندازی آرام وارد این عرصه شده اند و به دنبال سرنگونی نظام هستند و با اعلام این مساله و همچنین قبول نداشتن قانون اساسی به این حوزه وارد شده اند این در حالی است که اگر این افراد کسانی باشند که مجسمه رانت و فساد سیاسی، اقتصادی، تحصیلی و مدیریتی هستند و مثلا 2 بار سابقه محکومیت دارند بنابراین چنین فردی به دنبال خدمت رسانی به مردم در قالب نظام جمهوری اسلامی نیست؛ بلکه این افراد در نقشه راه و پازل دشمن حرکت کرده و در عین حال این افراد را عده ای برای حضور در انتخابات حمایت و پشتیبانی می کنند.

وی ادامه داد: یک عده هم افرادی هستند که به دنبال خودنمایی هستند و می دانند صلاحیت حضور در این عرصه را ندارند و حداکثر توانسته اند یک اداره یا بخشی را با تعداد اندکی کارمند اداره کنند بنابراین باید گفت دلیلی ندارد رییس یک بیمارستان یا یک اداره قادر به مدیریت اجرایی یک جامعه یا کشور باشند. 

رضوانی تصریح کرد: همچنین یک عده نیز با انگیزه های سیاسی و جناحی صرف یعنی بر اساس برنامه ای که یک جناح خاص تهیه و تدوین کرده این فرد نامزد شرکت در انتخابات ریاست جمهوری می شود تا احیانا فرصت تبلغات انتخاباتی را نیز در اختیار داشته باشد و حرف‌ها و گفتمانی را مطرح کند که فارغ از نتایج از انتخابات و نفع و ضرر کشور باشد. 

این نماینده مجلس تاکید کرد: به اعتقاد بنده کسی که می خواهد نامزد انتخابات ریاست جمهوری باشد نخست اینکه صلاحیت های عمومی مد نظر شورای نگهبان را داشته باشد و امیدوارم شورای نگهبان نیز روندی را درپیش بگیرد که هر کسی با مسامحه و مجامله وارد این عرصه نشود؛ علاوه بر این صلاحیت های عمومی حتما باید سابقه ممتد اجرایی داشته باشد و نسبت به امور اجرایی درک کامل داشته باشد و علاوه بر آن باید فردی باشد که کاملا با راهبردهای نظام جمهوری اسلامی آشنا باشد و بتواند استراتژیک و راهبردی بیاندیشد. 

وی گفت: علاوه بر این موارد حتما باید مبنای تئوریک نظام مقدس جمهوری اسلامی را به صورت 100درصد قبول داشته باشد. 

وی عنوان کرد: یکی از مظلومیت های نظام جمهوری اسلامی این است که بعضا افرادی مسئولیت های کلیدی را عهده دار می شوند که علنا به مبانی تئوریک نظام خدشه وارد می سازند. 

وی ادامه داد: این مظلومیت منحصر به نظام جمهوری اسلامی بوده و در هیچ نظام شرقی و غربی دنیا کسی نمی تواند عهده دار مسئولیت های کلیدی و مهم کشور شود در حالی که تئوری‌های بنیادی نظام و کشورش را قبول نداشته باشد چه برسد به اینکه رییس جمهور شود. 

رضوانی توضیح داد: در مورد پست ریاست جمهوری برخی افراد در مقام حرف مدعی می شوند که اختیارات رییس جمهور ناکافی است اما در عمل این افراد نیز می دانند بالاترین، اختیارات، امکانات، قدرت ، توان سایر عرصه ها در اختیار رییس جمهور است. بالاتر از رییس جمهور در قدرت اجرایی کشور سراغ نداریم. آنها این موارد را می دانند و علیرغم شعارهایی که می دهند به همین دلیل در هنگامه برگزاری انتخابات برای رسیدن و تصاحب این مقام سنگ تمام می گذارند. 

مردم ؛ قضاوت کننده عملکرد دولت هستند 

این نماینده مجلس درباره جمله رییس جمهور مبنی بر اینکه مگر صندلی ریاست جمهوری چقدر ارزش دارد که آدم بخاطر آن دروغ بگوید؛ گفت: مردم قضاوت کنندگان بسیار خوبی هستند و می دانند دولت تا چه میزان در بیان وعده های خود صادق بوده است ؛ اکنون فضای ارتباطات و رسانه ای به گونه است که خوشبختانه کسی نمی تواند منکر حقایق شود.

وی افزود: در میان همه این موارد خلاف واقعی که وجود دارد و انکارناپذیر است بنده باید به مورد مهم تحریم ها اشاره کنم که رییس جمهور با صراحت تمام اعلام کرده اند که تمام تحریم ها لغو شده است این در حالی است که همه می دانند که این اتفاق نیافتاده و تحریم ها هرگز لغو نشده است. آنچه اتفاق افتاده تخفیف‌ها و تعلیق هایی بود که در زمینه تحریم ها داده شده بود و موارد تعلیق و تخفیفی که در مورد بعضی از تحریم ها اعمال شده، نتیجه برجام نبوده است بلکه قبل ازبرجام در حین آن و پس از خروج آمریکا از برجام ، همواره اغماض‌هایی صورت گرفته و می گیرد که از روی ناچاری آمریکا در این شرایط است. آمریکا برای اینکه اثرپذیری تحریم‌ها علیه ایران تداوم داشته باشد ناچار است گاهی اجازه دهد بعضی از تحریم ها اعمال نشود زیرا در صورت اعمال دائمی بدون اغماض تحریم ها، آمریکا می‌داند اثر گذاری تحریم‌ها از بین می‌رود بنابراین نگران از بین رفتن اثار تحریم ها به صورت کلی و بی خاصیت شدن آنهاست و آمریکایی ها این مساله را صورت مکرر اظهار کرده اند. 

وی تاکید کرد: اینکه رییس جمهور می گوید تحریم ها لغو شده به صورت 100درصد خلاف واقع بوده و چنین چیزی اتفاق نیافتاده است بلکه مواردی از تحریم ها تعلیق شده و همزمان با این مورد شاهد اضافه شدن تعداد دیگری از تحریم ها بودیم . 

 نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس اضافه کرد: یک مورد خلاف واقع دیگری که دولت به آن اشاره کرده؛ موضوع تشدید تحریم ها مربوط به دوران ریاست جمهوری ترامپ است در حالی که در نظر گرفتن تحریمها از سوی ترامپ شخصا به عنوان یک فرد و جدا از سیستم آمریکا بی معناست و همچنین از زمان اوباما و بلافاصله پس از امضای برجام در واقع تحریم ها در زمینه های مختلف اضافه شد. 

وی بیان کرد: همچنین اکنون می گویند؛ تحریم ها در حال لغو شدن است در حالی که آمریکایی ها با صراحت تمام بیان می کنند که به هیچ وجه تحریم ها را لغو نمی کنند بلکه دوباره صحبت از این است که احیانا چنانچه ایران شرایط ما را بپذیرد و منجر به توافق جدید شود تا دوباره به برجام بازگردیم، مجددا تعلیق‌هایی اعمال می کنیم که باید توجه داشت تعلیق و تخفیف در تحریم ها به هیچ وجه به معنای لغو آن نیست. 

وی گفت: به عبارت دیگر آمریکایی‌ها از ابتدا (قبل،‌ حین و بعد از برجام) و تاکنون که مشغول انجام مذاکره در وین هستیم بر اینکه ساختار تحریم ها به صورت کامل و 100درصدی باقی بماند، اصرار دارند. این در حالی است که در داخل کشور مشاهده می شود مسئولان برخلاف واقع مدعی هستند که قرار است تحریم ها برداشته شود. 

رضوانی تاکید کرد: از طرف آمریکا هیچ قراری مبنی بر برداشتن تحریم ها نبوده و نیست. 

لزوم بررسی و تصویب نتایج مذاکرات وین در مجلس 

وی ادامه داد:‌اگر قرار باشد تحریم ها برداشته شود بر اساس قانونی که در مجلس تصویب شده، انتظار است که دولت از آن تمکین کرده و بعد از برداشته شدن تحریم ها به مجلس گزارش دهند و نمایندگان مجلس نیز آراستی آزمایی کنند و هنگامی که این راستی آزمایی از سوی مجلس تایید شد، راجع به کاهش تعهدات برجامی تصمیم گیری خواهد شد. 

وی خاطرنشان کرد: طبق قانون اقدام راهبردی، هرآنچه در جریان مذاکرات وین مورد توافق قرار می گیرد و لغو کامل تحریم ها بر اساس خواسته های ایران دولت ملزم به ارائه گزارش به مجلس برای راستی آزمایی بوده و سپس راجع به اینکه کاسته شدن تعهدات تصمیم گیری خواهد شد.