ارائه طرح جدید برای تغییر مدل انتخاباتی شوراهای شهر و شورایاری‌ها

​ابوالفضل ابوترابی عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی با اشاره به ابطال مصوبه شهرداری تهران درباره شورایاری‌ها از سوی دیوان عدالت اداری گفت: چون شورای شهر تهران و شهرداری اختیار وضع قانون نداشتند، این اقدام صورت گرفت، اما خلأ قانونی درباره شورایاری‌ها یک واقعیت است.

وی ادامه داد: طرحی را در مورد شورایاری‌ها در مجلس دهم ارائه کردم که آن دوره کلیاتش رأی نیاورد؛ در این دوره هم طرحی برای انتخابات اعضای شورای محله داده‌ام که بر اساس آن، اعضای شوراهای شهر به عنوان پارلمان محلی هستند و باید از شوراهای محله رأی بیاورند. مردم هم به عضو شورای همان محله خود رأی می‌دهند و اینها در جایی به نام پارلمان محلی به عنوان شورای شهر تهران حاضر می‌شوند.

ابوترابی اضافه کرد: به این ترتیب مدل انتخاباتی تغییر می‌یابد و تعداد شوراهای شهر هم بسیار افزایش پیدا می‌کرد که کلیاتش فعلاً مسکوت گذاشته شده است.

این نماینده مجلس اظهار کرد: ما فعلاً وارد مدل انتخابات شورای شهر نشدیم. در آن زمینه هم پبشنهادهایی مبنی بر انتخاب اعضای شوراها از شوراهای محله داریم و  پیشنهادمان این بود که شورای شهر تهران ۱۱۳ نفر شود. اعضای شوراهای شهرهایی مانند اصفهان، شیراز، قم، کرج و ... حدود ۷۹ نفر می شوند، امابه دلیل اولویت‌های دیگر کمیسیون شوراها، این طرح در حال حاضر در دستور نیست.

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس  بیان کرد: قانون اساسی درباره شوراهای محلات هم تصریحاتی دارد؛ پس ما باید به سمت وضع یک قانون برویم که بتوانیم شورای محلات و نقش مردم را بیشتر در سرنوشتشان تقویت کنیم. حرف درست و به حقی است که قانون اساسی را در زمینه شوراهای محلات اجرا کنیم.