روحانی: در حال عبور از موج چهارم کرونا هستیم

حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا طی سخنانی با تبریک فرارسیدن سوم خرداد سالروز آزادسازی خرمشهر و با اشاره به پیروزی مقاومت در سرزمین های اشغالی ، اظهار داشت: ما در این ایام شاهد پیروزی بزرگ ملت فلسطین بودیم که پیروزی بسیار ارزشمندی بود.

وی افزود: در این ۱۰-۱۲ روزی که بین مردم مسلمان فلسطین و رژیم غاصب صهیونیستی یک جنگ تمام عیار اتفاق افتاده بود، برای اولین بار همه مردم فلسطین یکپارچه بودند و همه مردم کرانه غربی، غزه و اردوگاه‌هایی که در کشورهای دیگر بود همه یکپارچه بودند و این وحدت و پاسخ قاطعی که غزه به تجاوز رژیم صهیونیستی می داد، موفقیت بزرگی برای ملت فلسطین و تمام مسلمانان بود.

روحانی با اشاره به حمایت های مردم سراسر جهان از مردم مظلوم فلسطین، تصریح کرد: انصافاً مردم در سراسر جهان بسیار خوب به صحنه آمدند و در آمریکا و اروپا ما شاهد تظاهرات مردم بودیم. البته دولت ها رفتارهای متفاوتی داشتندو برخی از دولت ها از جمله دولت های غربی متأسفانه مواضع نادرستی را اتخاذ کردند. اگرچه رفتار کشورهای اسلامی عمدتاً خوب بود اما از دنیای عرب انتظار دیگری بود و بسیاری از آنها تا روزهای آخر ساکت و صامت بودند. اما به هر حال مقاومت و ایستادگی یک ملت، پیروزی به همراه دارد و پیروزی اخیر ملت فلسطین یکی از این نمونه ها بود.

رئیس جمهور ادامه داد: ما شاهد بودیم که ملت مظلوم فلسطین در برابر یک رژیم تا دندان مسلح که همه کشورهای غربی به آن کمک می کنند، پیروز شده اند که جا دارد به آنها تبریک بگوییم.

وی در بخش دیگری از این سخنرانی با بیان اینکه تقریباً ۱۵ ماه از شیوع ویروس کرونا در کشور ما گذشته است، گفت: در طول این مدت روزهای بسیار سختی داشتیم. روزهایی که روزهای پیک بیماری کرونا بود. روزهایی که ویروس جهش یافته وارد یکی از استانها می شد و استان را درگیر می کرد. البته روزهای امیدوار کننده ای نیز داشته ایم. روزهایی که مردم در سراسر جهان احساس کردند با رسیدن دانشمندان به واکسن، شرایط بهتری رخ دهد.

روحانی گفت: اگرچه ممکن است دستیابی به واکسن نیز ایده آل و صد درصد نباشد، اما همین واکسن نیز می تواند مانع خوبی برای مرگ و میر و حتی در صورت واکسیناسیون وسیع مانع گردش ویروس شود.

رئیس جمهور تصریح کرد: این ۱۵ ماه، ماه‌های آزمایش تاریخی برای ملت ها به ویژه ملت بزرگ ما بود که همراه با جنگ اقتصادی بود.کشوری که تحریم اقتصادی ندارد و می خواهد تجهیزات و واکسن خریداری کند به راحتی می تواند این کار را انجام دهد. اما کشور ما که تحریم است در این حوزه سختی های فراوانی داشته است.

وی افزود: شاهد بودم که اعضای دولت نیز حتی یک ساعت راحتی نداشتند. وزرا و کارکنان دولت حتی یک روز تعطیل هم نداشتند و همواره در حال فعالیت بودند. دولت نیز تمام توان خود را برای اینکه رنج مردم کمتر بشود، به کار گرفت تا از این طریق سلامتی مردم بهتر تأمین شود.

روحانی با بیان اینکه کم کم از موج چهارم کرونا در حال عبور هستیم، اظهار داشت: تقریباً تمام استان ها در حال عبور از موج چهارم کرونا هستند و مسیر ما مسیر کاهشی است. مناطق قرمز بسیار محدود است و کشور ما شرایط زرد و نارنجی دارد. البته باید تلاش کنیم که بتوانیم به طور کامل از این پیک خارج شویم و در عین حال وارد پیک جدید هم نشویم. این هم جزو مواردی است که بسیار مهم است.

وی تصریح کرد: متأسفانه زمانی که وارد یک پیک می شویم، دستورالعمل ها از سوی مردم نسبتاً خوب رعایت می شود اما وقتی از پیک عبور می کنیم یک اطمینان کاذب در جامعه ایجاد می شود و متأسفانه رعایت پروتکل ها کاهش پیدا می کند و سهل انگاری ها آغاز می شود.