فرصت تکرارنشدنی ایران به طرف های مذاکرات وین!

 کاملا روشن است که ادامه تعلیق اجرای داوطلبانه  پروتوکل الحاقی  از سوی ایران به موجب قانون "طرح راهبردی رفع تحریم ها و دفاع از منافع ملت ایران"، به این معناست که آژانس هیچ گونه نظارتی بر تأسیسات هسته ای ایران ندارد و حتی فیلم دوربین های آژانس تا زمانی که آمریکا همه تحریم ها را لغو کرده و به برجام برگردد، در اختیار ایران خواهد ماند. در غیر این صورت این فیلم ها پس از چهار ماه نابود خواهند شد.

کشورهای شرکت کننده در مذاکرات وین باید از این فرصت برای رفع کامل تحریم های آمریکا علیه ایران استفاده کنند و در این فرصت آمریکا باید از تکرار سیاست های بیهوده و بی نیتجه دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق خود پرهیز کند؛ در غیر این صورت، چنین فرصتی تکرار نخواهد شد.

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران در پاسخ به همتای آمریکایی اش که رفع تحریم های ترامپ علیه ایران را تعهدی قانونی و اخلاقی دانسته است و نه ابزار فشار، گفت که سیاست ترامپ "تاریخ مصرفش گذشته است" و بایدن باید آن را کنار بگذارد.

خبرهایی که از وین می رسد حکایت از آن دارد که طرف آمریکایی با رفع بخش عمده ای از تحریم های یک جانبه علیه ایران موافقت کرده است و بخش دیگری از جمله تحریم های مربوط به مسائل منطقه ای و پرونده حقوق بشر را نگه داشته است. با این حال ایران همچنان بر مسائل ثابت و اصولی خود برای رفع عملی همه تحریم ها پافشاری می کند.

به نظر می رسد که همه طرف های مذاکرات وین، پیام ایران را دریافت کرده اند و جوزپ بورل، نماینده سیاست خارجی اتحادیه اروپا این نامه را با صدای بلند خوانده است. ایران در این نامه آمادگی خود را برای عمل به تعهدات خود در صورت پایبندی واشنگتن به بخش اقتصادی توافق وجبران خسارت هایی که به دلیل خروج یک جانبه آمریکا از برجام به اقتصاد ایران وارد شده است، تأکید و تصریح کرده است که در صورت تعلل در رسیدن به توافق، کارها از کنترل خارج می شود و توافق تنها راه جلوگیری از این اتفاق است.