روحانی: درخصوص مساله بررسی صلاحیت‌ها به رهبر انقلاب نامه نوشتم

حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور صبح امروز (چهارشنبه) در جلسه هیئت دولت با بیان اینکه همواره، ماه خرداد برای کشور و مردم ما سرنوشت‌ساز بوده است، گفت: در ۵۸ سال پیش و در سال‌های اولیه نهضت انقلاب اسلامی، خرداد ۴۲ جزو مقاطع بسیار حساس انقلاب اسلامی و نهضت اسلامی بود. حضرت امام در ۱۳ خرداد ماه، آن سخنرانی معروف روز عاشورا را در مدرسه فیضیه ایراد فرمود. عجیب این است که رحلت امام نیز در همان ۱۳ خرداد بود.

روحانی همچنین گفت: آن سخنرانی معروف عصر روز ۱۳ خرداد ۴۲ بود و رحلت ایشان نیز عصر روز ۱۳ خرداد سال ۶۸. خرداد سال ۴۲، حرکت و موج بزرگ نهضت اسلامی را ایجاد کرد. همچنین حادثه بسیار مهم و بزرگ ۱۵ خرداد که منجر به ایثار، فداکاری و حضور مردم در خیابان‌ها شد. ریشه‌های اساس نهضت اسلامی مستحکم شد. جان رهبری نهضت یعنی حضرت امام خمینی نیز حفظ شد، زیرا احتمالا جانشان در خطر بود.

رئیس‌جمهور در ادامه گفت: از خرداد سال ۴۲ گذشتیم و با فراز و نشیب فراوان به پیروزی انقلاب اسلامی رسیدیم. جنگ تحمیلی نیز باز در خرداد سال ۶۱ بود که ما به فتح‌الفتوح رسیدیم. حادثه‌ای که رزمندگان عزیز ما، همه فداکاران و ملت بزرگ ما در سوم خرداد سال ۶۱ به وجود آورده‌اند، پیروزی قطعی و نهایی در برابر یک توطئه بزرگ جهانی علیه ایران، تمامیت ارضی، انقلاب اسلامی و انسجام ملی بود.

روحانی ادامه داد: رزمندگان ما توانستند آن عملیات بزرگ را در برابر این توطئه انجام دهند. دنیا در کمال بهت و تعجب، شاهد یک پیروزی عظیم و بزرگ در سوم خرداد سال ۶۱ بود. در واقع تکلیف جنگ تحمیلی در سوم خرداد معلوم شد.

وی اضافه کرد:  البته جنگ ادامه پیدا کرد و ما در جنگ فراز و نشیب زیاد داشتیم. پایان جنگ نیز عملیات بسیار مهم مرصاد بود که با آن، جنگ پایان یافت.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: همه دنیا در سوم خرداد ۶۱ فهمیدند توطئه علیه ملت ایران به نتیجه نخواهد رسید و مردم برای ناموس، کشور، ملت و منافع ملی خود ایستادگی می‌کنند و مسیر را به پیروزی خواهند رساند.

روحانی همچنین گفت: البته در خرداد ۶۸ نیز ما با رحلت حضرت امام مواجه بودیم. یک مصیبت بسیار بزرگ برای تاریخ و ملت ما بود.  بعد از حدود ۲۴ ساعت ما شاهد انتخاب رهبر معظم انقلاب، به عنوان خلف صالح امام بودیم. آن انتخاب نیز دنیا را به حیرت واداشت و اصلاً کسی باور نمی کرد.

وی اضافه کرد: مجلس خبرگان رهبری از صبح جلسه را شروع کرد؛ تا ظهر وصیت نامه امام قرائت شد و در واقع جلسه بعدازظهر مجلس خبرگان تشکیل شد و تا قبل از غروب، این مسئله بسیار بزرگ پیچیده، مذهبی، دینی، سیاسی و مذهبی به ثمر نشست.

رئیس‌جمهور در ادامه تاکید کرد: لذا مقام معظم رهبری، با یک رای بسیار بلند و قاطع، پرچم را بر دوش گرفتند. الحمدالله تا امروز پرچم را بر دوش دارند و از خداوند می‌خواهیم عمر و توفیقات ایشان طولانی باشد.

روحانی همچنین تصریح کرد: امسال نیز در خرداد ۱۴۰۰ با یک خرداد دیگری مواجه هستیم. البته بسیاری از انتخابات‌های ریاست جمهوری ما در خرداد صورت گرفته است. در سال ۹۲ انتخابات در خرداد بود در سال ۷۶ نیز در خرداد بود. خیلی از انتخابات‌های مهم ما در خرداد واقع شده است. البته گاهی نیز اواخر اردیبهشت و اوایل تیر نیز انتخابات داشتیم اما معمولا انتخابات‌ها خرداد ماه بوده است.

وی در ادامه تصریح کرد: انتخابات ریاست‌جمهوری مسئله مهمی است. ملت باید پای صندوق بیایند و اظهار نظر کند. در میان همین انتخابات‌هایی که ما داریم از جمله انتخابات مجلس شورای اسلامی، شوراها، مجلس خبرگان و ... هرکدام در جای خود با اهمیت هستند.

رئیس‌جمهور همچنین گفت: در مسئله انتخابات ریاست‌جمهوری، بحث این است که یک فرد می‌خواهد رئیس‌جمهور شود یا رئیس یک جناح و رئیس یک حوزه انتخابیه؟  فرد قرار است رئیس‌جمهور شود. یعنی عامه مردم، یعنی همه مردم، جامعه ما، ملت ما، یک کسی می‌خواهد ملت ایران را نمایندگی ‌کند و این خیلی مهم است.

روحانی تاکید کرد: در واقع این انتخابات بسیار مهم و بزرگ، نماد آزادی و آگاهی مردم است. مردم باید با آزادی و آگاهی کامل پای صندوق آراء بیایند و ملاک نیز تشخیص ملت است.

وی اضافه کرد: همه زمینه‌ها و مقدمات باید ایجاد شود که مردم به صحنه بیایند و با تشخیص آنها این انتخابات به ثمر بنشیند. انتخابات با این عظمت، نتیجه آن وحدت ملی و امنیت ملی است. البته در روزنامه‌ها، رسانه‌ها، صدا و سیما و فضای مجازی، بحث‌های زیادی می‌شود که این آقا بیاید یا آن آقا، برای اینکه مشکلات سیاسی اقتصادی را حل کند. این مسائل نیز مهم هستند.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: انتخابات شکوهمند در کشور، ضامن مشروعیت نظام است. این اساس است. ادامه مشروعیت نظام با حضور مردم پای صندوق انتخابات است.

روحانی در ادامه گفت: همه تصمیماتی که در کشور انجام می‌گیرد، اگر پشتوانه مردم نداشته باشد، فاقد مشروعیت است. مشروعیت قانونی ندارد و برای مشروعیت دینی نیز جای بحث وجود دارد.

وی تاکید کرد: وقتی فرد می خواهد با دنیا صحبت کند به عنوان نماینده ملت ایران صحبت می‌کند. وقتی سفرای خارجی حضور پیدا می‌کنند به عنوان طرف دولت‌های خارجی صحبت می‌کنند. تمام قراردادهای مهم بین‌المللی را باید امضا، اجرا و دنبال کند. از همه مهمتر مسئول اجرای قانون اساسی است. بگذریم از بحث‌هایی که در این زمینه وجود دارد، این صراحت قانون اساسی ما است.

روحانی همچنین گفت: چگونه امکان پذیر است که خدای نکرده، در یک انتخابات حضور مردم کمرنگ باشد و برای آن ها مسائلی روشن باشد. آنوقت انسجام ملی ما چه می شود؟ مصلحت ملی ما چه می شود؟ امنیت کشور چگونه خواهد بود؟ ابعاد این مسئله خیلی مهم و بسیار وسیع است. لذا باید در در این ابعاد فکر شود.

وی در ادامه تصریح کرد: امام راحل همواره به ما توصیه می‌کردند که، میزان رای ملت است. همیشه توصیه می‌کردند، مردم ولی نعمت ما هستند. مردم ما را به اینجا رسانده اند. ما کجا بودیم و ما کی هستیم؟ همه ما یک طلبه و دانشجو بودیم. مردم بودند که در نهضت اسلامی حضور یافتند. مردم فداکاری کردند، خون دادند، مردم ۲۲ بهمن را به وجود آوردند و در نتیجه رژیم فاسد گذشته را سرنگون کردند. مردم به پای صندوق رای آمدند و ۹۸ درصد به جمهوری اسلامی ایران رای دادند.

رئیس‌جمهور اضافه کرد: ۹۸ درصد مردم آمدند و گفتند ما جمهوری اسلامی را می‌خواهیم و به آن رای می‌دهیم. این ۹۸ درصد کجا رفت؟ چرا هر روز آب می‌رود؟

روحانی تاکید کرد: اگر مردم این همه شک و شبهه دارند، این مردم همان هستند که در جنگ آمده‌اند. این مردم همان هستند که سوم خرداد ۶۱ را آفریدند. نمایندگان همین مردم بودند که در ۱۴ خرداد ۶۸ مقام معظم رهبری را انتخاب کردند. این مردم همان هستند!

وی در ادامه تاکید کرد: نباید مردم فکر کنند که ما به آنها بی‌اعتنا هستیم یا روزی بیاید که مردم فکر کنند بدون آنها قرار است تصمیم بگیریم و یا برای آنها تصمیم بگیریم. مردم خودشان باید تصمیم بگیرند. مردم تصمیم گیر هستند. مردم باید پای صندوق بیایند و خودشان انتخاب کنند.

رئیس‌جمهور ادامه داد: امام به ما فرمود مشارکت حداکثری، رهبر معظم انقلاب در همه مقاطع تاریخی که به انقلاب مربوط می‌شد، فرمودند مشارکت حداکثری.

روحانی همچنین گفت: من در سال گذشته که در محضر ایشان بودم، از ایشان پرسیدم، شما در مورد انتخابات آینده نیز همان نظر قبل را دارید یا نظر دیگری نیز مطرح است؟ ایشان در ابتدا داستانی از یکی از بزرگان نقل کردند و توضیح دادند و فرمودند، نظر من همان نظر قبلی است یعنی مشارکت حداکثری و اولین هدف ما مشارکت حداکثری است. البته دنبال این هستیم که رئیس‌جمهور اصلحی نیز انتخاب شود.

وی ادامه داد: من این جمله ایشان را در نطق ۲۲ بهمن به مردم گفتم. ایشان نیز در سخنانی تصریح فرمودند که برای من هدف اول و مهمتر، مشارکت حداکثری مردم است و مردم باید پای صندوق بیایند.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: این مشارکت حداکثری با شعار درست نمی‌شود. اینکه ما فقط بگوییم مشارکت حداکثری یا صدا و سیمای بنده خدا نیز با مردم مصاحبه ‌کند و بگوید مشارکت حداکثری!

روحانی اضافه کرد: مشارکت حداکثری لوازم دارد و باید به آن لوازم متعهد باشیم. یک طرف آن دولت است که مجری انتخابات است. در موقع ثبت‌نام نیز که اولین قدم بود، من به وزیر کشور نامه نوشتم و تاکید کردم که مُرّ قانون را اجرا کنید.

رئیس‌جمهور ادامه داد: اگر قانون را در ثبت‌نام داوطلبان رعایت نمی‌کردیم، شاهد بلواها و دعواها حتی در داخل وزارت کشور بودیم. افراد برای ثبت‌نام می‌آمدند و به آنها اعلام می‌شد که سن شما دو، سه روز کمتر از ۴۰ سال است یا یک ماه از ۷۵ سال گذشته. اگر این‌طوری می‌خواستید عمل کنید، دعوا می‌شد و افراد اعتراض می‌کردند که «بر اساس چه قانونی اجازه ثبت‌نام داده نمی‌شود؛ آن قانون را به ما نشان دهید»

وی تصریح کرد: ما باید مجری قانون باشیم و چیز دیگری جز قانون نداریم. وزارت کشور به قانون عمل کرد و مردم نیز ثبت‌نام کردند. دولت در این مرحله مشارکت صد درصدی را مراعات کرد و در مراحل بعدی نیز آنجایی که به عهده دولت است، این اصل را رعایت خواهیم کرد. بر این اساس به وزارت کشور اعلام کردیم که به دلیل کرونا و حفظ سلامت مردم، صندوق‌های رأی را افزایش دهد در نتیجه حدود ۱۰ هزار صندوق اضافه شد.

روحانی ادامه داد: وزیر کشور نیز در ستاد ملی مقابله با کرونا مطرح کرد که برای حفظ سلامت مردم، زمان انتخابات را افزایش دهید و پیشنهاد ایشان دو ساعت بود یعنی از ساعت ۷ صبح رأی‌گیری آغاز شود و تا ساعت ۱ بامداد ادامه پیدا کند. همچنین در جلسه پیشنهاد شد این دو ساعت به سه ساعت افزایش پیدا کند یعنی از ۷ صبح تا ساعت ۲ بامداد روز بعد تا مردم راحت‌تر بتوانند پای صندوق بروند. بر این اساس ما تمام تلاشمان را برای واکسیناسیون و اعتماد مردم به کار گرفتیم تا پای صندوق رأی بیایند.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: دولت همه تلاشش را کرد تا موج چهارم کنترل شود و مردم اعتماد کنند. همچنین تصمیماتی که در ستاد ملی مقابله با کرونا برای تبلیغات گرفتیم، این بود که با موج پنجم مواجه نشویم که به مردم در روزها و هفته آخر نزدیک به روز بیست و هشتم خرداد بگویند با خیال راحت پای صندوق رأی می‌رویم.

وی با بیان اینکه آنچه بر عهده دولت است به عنوان یک وظیفه بزرگی که بر دوش ما است انجام می‌دهیم، افزود: ما به دنبال این نیستیم که چه کسی رئیس‌جمهور می‌شود. مردم به هر کسی دوست دارند رأی بدهند و هر کسی را که صلاح دانستند، انتخاب کنند اما برای ما یک انتخابات یعنی اینکه همه حس کنند یک انتخابات است و صندوق و رأی آنها است که یک نفر را انتخاب می‌کند.

روحانی با اشاره به تائید صلاحیت داوطلبان‌ انتخابات ریاست جمهوری توسط شورای نگهبان گفت: مرحله رد صلاحیت‌ها به عهده دولت نیست و یک نهاد دیگری که نهاد مهمی نیز است، تصمیم می‌گیرد؛ آنها می‌نشینند و تصمیم می‌گیرند البته مقدمات و اینکه تصمیماتشان از کجا می‌آید، بحث جداگانه‌ای دارد که مورد بحث ما نبوده و در اختیار دولت نیست.

رئیس‌جمهور ادامه داد: یک نهاد مستقل خودش می‌نشیند، بحث می‌کند و با بررسی تصمیم می‌گیرد. تصمیمی که ما از شورای نگهبان عصر روز دوشنبه مطلع شدیم و بعد از آن صریح‌تر در شب برایمان روشن‌تر و مشخص شد چه کسانی مورد نظر هستند، برای بسیاری از سیاسیون و بسیاری از ماها به نوعی بود که دلمان می‌خواست شورای محترم نگهبان فرصت بیشتری می‌داد تا افرادی اضافه می‌شدند و به هر حال ترکیبی می‌شد که اصل انتخابات یعنی رقابت افزایش می‌یافت.

وی اصل اساسی در انتخابات را رقابت دانست و گفت: رقابت جان انتخابات است و اگر این جان را از انتخابات بگیریم، می‌شود یک کالبد بی‌جان. اصل در انتخابات رقابت است، باید یک رقابت فشرده باشد تا بتوان یک انتخابات واقعی را شکل داد.

روحانی افزود: دولت در این زمینه کار زیادی نمی‌توانست انجام دهد البته من نسبت به اصل ۱۱۳ حتما متذکر هستم و اشکال دارم، منتهی هر زمان ما اصل ۱۱۳ را به شورای نگهبان می‌نویسیم، آنها تفسیری از این اصل دارند که می‌گویند طبق این تفسیر، شما نمی‌توانید به ما تذکر دهید بنابراین به ناچار روز گذشته خدمت مقام معظم رهبری نامه‌ای فرستادم و بر اساس آنچه در ذهن من بود، که اگر ایشان می‌تواند در این زمینه کمکی انجام دهند، خدمت ایشان تقدیم کردم. البته ایشان نیز هر طور مصلحت می‌دانند، به هر حال مصالح کشور اصل است، کار تائید صلاحیت‌ها را شورای نگهبان انجام می‌دهد و مقام معظم رهبری نیز در دوره‌های گذشته کمتر وارد این مقوله شده‌اند البته موردی بوده که ایشان نسبت به فرد یا افرادی با حکم حکومتی و دستورشان اضافه کردند که این مربوط به مصلحت خود ایشان است.

روحانی ادامه داد: آنچه ما می‌توانستیم انجام دهیم، درخواست و تقاضا از ایشان بود. اگر ایشان صلاح و مصلحت می‌دانند در این زمینه اقدامی را بفرمایند. این مسئله برای ما بسیار مهم است و من می‌خواهم در این موقعیت یک نکته‌ای را تأکید کنم. ممکن است ما گله، شکایت یا نظر داشته باشیم اما هر چه فکر می‌کنم به این نتیجه می‌رسم که صندوق آرا را نمی‌توانیم رها کنیم. شما می‌خواهید به جای صندوق رأی چه بگذارید؟ صندوق آرا نه خب به جای آن چی؟ خیلی خطرناک است. اینکه صندوق آرا دیگر کارایی ندارد، اگر نظام ما در این ۴۲ سال در تمام فراز و نشیب‌ها حفظ شده و قدرتمند ایستاده و در برابر توطئه‌های داخلی و خارجی ایستادگی کرده است، عوامل مهمی از جمله حضور و فداکاری مردم مؤثر بوده اما این صندوق رأی یک رمز بسیار بزرگ برای این بوده که مردم بگویند ما اگر اشکال یا شکایتی داریم و می‌خواهیم تغییری ایجاد کنیم، پای صندوق می‌رویم و فرد و برنامه دیگری‌ را انتخاب می‌کنیم.

رئیس‌جمهور صندوق رأی را بسیار مهم دانست و افزود: خواهش می‌کنم همه مردم عزیز ما در سراسر کشور این نکته و مسئله مهم را مد نظر قرار دهند. نقد و انتقاد از هر کسی و هر نهادی در کشور آزاد است البته تخریب و تضعیف نه اما انتقاد و نقد ایرادی ندارد. خود مقام معظم رهبری نیز چندین‌بار فرمودند که خود من را هم می‌توانید نقد کنید. ما می‌توانیم انتقاد کنیم و درخواست شفافیت داشته باشیم و بگوییم که برای مردم توضیح بدهید تا اگر سئوالی در ذهنشان است، پاسخ بگیرند. پاسخ به سئوال مردم که اشکال ندارد. اگر سئوالی در ذهن مردم شکل گرفته، باید به آن پاسخ بدهیم چون هدف مهم ما این است که این وحدت، انسجام، وفاق، قدرت و امنیت ملی حفظ شود و این برای ما اصل است و نباید آن را فراموش کنیم و از دست دهیم.

روحانی تأکید کرد: دولت با تمام توان و وجود به عنوان آخرین مسئولیت مهم خود اجرای انتخابات سال ۱۴۰۰ را انجام خواهد داد البته دولت مصالح و وظایف مهمی بر دوش دارد که باید انجام دهد و این موضوعات همزمان است. دولت در زمینه تحریم‌ها وظایف مهمی بر عهده دارد که باید انجام دهد و الحمدالله مذاکره‌کنندگان ما بسیار قاطع، متین و حساب‌شده در وین در حال مذاکره هستند و همه ملت باید از افرادی که به نمایندگی از دولت و ملت در حال مذاکره هستند، حمایت کنند که البته می‌کنند.

وی ادامه داد: مذاکره‌کنندگان کار خود را انجام می‌دهند و پیشرفت قابل ملاحظه‌ای داشتند. ما در مسائل اساسی و مهم با ۱+۵ به توافق رسیده‌ایم البته مواردی نیز وجود دارد و در حال بحث در خصوص آنها هستیم که این موارد نیز قابل حل هستند و آن اصولی که مقام معظم رهبری به عنوان سیاست‌های کلی مطرح نمودند نیز همیشه مد نظر ما و مذاکره‌کنندگان ما در وین است.

رئیس‌جمهور ادامه داد: اصول مد نظر مقام معظم رهبری این است همه آنچه که تعهد آنهاست باید به صورت کامل انجام شود و آنچه تعهد ماست، انجام خواهیم داد؛ منتهی به دلیل بدعهدی آمریکا در این سه سال و نیم، ایشان فرمودند اول آمریکا به تعهداتش عمل کند و ما ببینیم واقعاً مجری است و انجام می‌دهد و وقتی دیدیم انجام داد و دیدیم که درست است، ما نیز به تعهدات خود عمل می‌کنیم و این سازوکار خیلی پیچیده‌ای ندارد و می‌توان روند کار را به صورتی سامان داد که آمریکا به اجرای تعهداتش عمل کند.

روحانی گفت: حتماً آمریکایی‌ها باید آغازکننده عمل به تعهداتشان باشند. ما نیز عمل آنها را چک می‌کنیم و بعد از بررسی، به تعهدات خودمان عمل می‌کنیم. بعد از آن نیز به وزارتخانه‌هایی که در این زمینه مسئولیت دارند مانند وزارتخانه‌های نفت، راه و صمت و بانک مرکزی، دستوراتی داده شده و آنها نیز نامه‌های رسمی به من نوشتند. بر این اساس، به نظر من راه و مسیر چندان پیچیده نیست و می‌توانیم از این مرحله نیز عبور کنیم.

رئیس‌جمهور، رفع تحریم‌ها و به نتیجه رسیدن مذاکرات وین را یکی از مهم‌ترین مسئولیت‌های دولت دوازدهم دانست و افزود: دولت از سال ۹۲ تا ۹۴ برجام را ایجاد کرد. ایجاد برجام برای دولت یازدهم و از ثمره این برجام در اواخر سال ۹۴، ۹۵ و ۹۶ و تا اوایل سال ۹۷ استفاده کردیم. در سال ۹۷ یک شر در آمریکا به نام ترامپ به قدرت رسید که تحت تأثیر صهیونیست ها و تندروها و ارتجاع منطقه آمد و احمقانه از یک توافق بسیار مهم خارج شد.   همین الان نیز من با هر یک از سران دنیا صحبت می‌کنم مثل آقای شیجینگ پینگ رئیس جمهور چین که روز دوشنبه تماس داشتم ایشان دو مرتبه تأکید کردند که یکی از توافقات بسیار مهم بین المللی برجام است و همه باید تلاش کنیم که آن را حفظ کنیم.

وی ادامه داد: همه در دنیا قبول دارند که برجام یک چارچوب بسیار مهم برای همکاری، تعامل در سطح منطقه و بین الملل است. دولت یازدهم برجام را ایجاد و در دولت دوازدهم که این شر به روی کار آمد و از توافق خارج شد هدف دولت ابقاء برجام بود. در دولت یازدهم هدف ایجاد و در دولت دوازدهم ابقاء برجام بود. برای اینکه اگر برجام به صورت کامل از بین می رفت، ما بر می گشتیم و همه آن قطعنامه های فصل هفت شورای امنیت که حقوقی ها و سیاسی های کشور این موضوع را به خوبی می دانند و ما نگذاشتیم در حالی که ترامپ می خواست این اتفاق رخ دهد. این اقدام ما موجب اولین شکست ترامپ شد. ما نگذاشتیم ترامپ به هدفش برسد و ابقاء برجام کار بسیار مهمی بود. همین الان نیز که مذاکره می کنیم با مذاکرات سال ۹۲ بسیار متفاوت است.

روحانی گفت: مذاکرات امروز ما در وین با مذاکرات سال ۹۲ تفاوت دارد. سال ۹۲ سالی بود که طرف مقابل دست بالا داشت یعنی ۶-۷ قطعنامه شورای امنیت در دستش بود و دست ما خالی بود و با این حالت ما در مذاکرات حضور یافته بودیم. آنها از لحاظ حقوقی- سیاسی دست بالاتری در مذاکرات داشتند. اما با آن سختی ما ایستادیم تا این توافق انجام شد. اما امروز بالعکس است و ما دست برتر را داریم. آنها تخلف کردند و خلاف قطعنامه ۲۲۳۱ عمل کردند. آنها بر خلاف توافق هفت کشور عمل کردند و مایی که دست بالا داریم. در این مذاکرات فعلی نیز ما در خصوص برجام بحث نمی کنیم چون برجام حرفی ندارد و همه قبول دارند که برجام توافق خوبی بود. بحث بر سر اجرا و چگونگی بازگشت آمریکا به برجام است.

رئیس جمهور اظهار داشت: چگونگی اینکه ما به آمریکا اجازه دهیم که برجام بازگردد موضوع مذاکرات در وین است. ما دست بالا در مذاکرات داریم و با افتخار مذاکره می کنیم. در سال ۹۲ که مذاکره می کردیم چند ضربه اساسی با قطعنامه به ما زده بودند و ما مجروح بودیم که برای مذاکره برویم. ما در این سه سال و نیم پیروز شدیم و ملت ما با صبر و مقاومت تمامی توطئه‌های آنها را خنثی کرد و هر کاری که آنها از نظر سیاسی انجام دادند، شکست خوردند. سه مرحله را پشت سر گذاشتیم، ایجاد، ابقا برجام و در حال حاضر در حال احیای برجام هستیم.

وی افزود: برجام در شرایطی قرار دارد که به راحتی می تواند قدم های بعدی را طی و تمام کند. افتخار می کنم که دولت دوازدهم به عهدی که بسته بود، وفا کرد. همه چیز امروز برای توافق آماده است و با قدرت در حال مذاکره هستیم که این مذاکرات نیز یکی از وظایف مهم دولت است. البته در کنار آن باید مسئله کرونا را هم به جایی برسانیم و من گفتم که دلم می خواهد وقتی دولت سیزدهم کار را آغاز می کند در مسئله تحریم و کرونا، همه تکلیف روشن شده باشد.

روحانی تصریح کرد: در کرونا نیز شرایط در خرداد و تیر عوض خواهد شد و با واکسیناسیون هایی که انجام می شود، آرامش کامل خواهیم داشت. به مردم قول می دهیم تمام طرح‌هایی که داریم و در سفرهای استانی به مردم عهد کردیم انجام دهیم. از ۴۷-۴۸ هزار میلیارد تومان که برای طرح های استانی و ملی متعهد شدیم که انجام می دهیم تاکنون ۶۹ هزار میلیارد تومان پرداخت کردیم یعنی ما به عهدمان وفا کردیم که این نشان می دهد ما هر پولی که قول داده‌ایم به طرح ها اختصاص دادیم و حتی اضافه بر آن تخصیص یافته است. البته برخی طرح ها با مشکلات بیشتری توام شده اما تعهد مالی که داده بودیم را انجام دادیم و تعهد اجرایی را نیز انجام می دهیم و پیش می بریم.

وی خطاب به استانداران، وزرا، فرمانداران و تمام کارگزاران دولت، تأکید کرد: نباید مسائل مهمی که امروز در حال گذر است ما در انجام وظیفه مان سست کند. باید تا روز آخر به کار خود ادامه دهیم. دولت ۶۹ روز دیگر مسئولیت دارد و تا لحظه و ساعات آخر باید تلاش کنیم و همه باید به وظیفه خود عمل کنیم. انتخابات نیز براساس آنچیزی که قانون گفته باید به حول و قوه الهی عمل کنیم.

روحانی گفت: وزارت کشور با تمام قدرت به مردم تضمین می دهد که امانت مردم را مراعات می کند و نگذارد که یک رأی بالا و پائین شود و اینها وظایف دولت است که دنبال خواهیم کرد. البته در این میان گاهی مشکلاتی پیش می آید و به عنوان مثال در این چند روز مشکلات قطع برق را داشتیم که مردم را دچار مشکل کرد. من از اینکه وزیر نیرو رسماً از مردم عذرخواهی کرد، خوشحال شدم. هر جا قصور داریم و احیاناً کم کاری صورت گرفته باید از مردم عذرخواهی کرد و باید به مردم بگوییم که مردم ما با این قطع برق ها دچار مشکل شدند. البته ریشه این مشکل را همه مردم می دانند. خشک سالی امسال یکی از ریشه های بزرگ مسئله قطع برق است و از سوی دیگر معمولاً مصرف برق نسبت به سال گذشته یک یا دو درصد افزایش پیدامی کرد اما یک باره این مقدار ۲۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرده است که یک فشار فوق العاده ای به وزارت نیرو وارد کرده است.

رئیس جمهور اظهار داشت: درعین حال دولت تمام تلاش خود را به کار گرفته تا بتواند شرایط برق را حفظ کند و ثانیا اگر خدای نکرده کمبودی بود، وزارت نیرو از قبل با دقت به مردم اعلام کند و اگر ناچار شدیم خاموشی دهیم همه این موضوع را بدانند و دچار سرگردانی و حاشیه نشوند. خوشبختانه نیروگاه اتمی ما به مدار آمده و در روزهای آینده به حداکثر ظرفیت می رسد و برخی نیروگاه های دیگر که در حال تعمیر هستند نیز به مدار خواهند آمد و مردم بدانند ما می توانیم تولید برق آبی را افزایش دهیم اما اثرش آن است که باید آب بیشتری رها کنیم و برای تابستان با مشکل روبرو می شویم. سدهای ما شرایط گذشته را به دلیل خشکسالی امسال ندارند و از سوی دیگر مردم باید همکاری کاملی با دولت داشته باشند و همه در کنار هم باشیم.

روحانی گفت: البته مسئله رمز ارزها مسئله ای است که باید به آن توجه کرد. مجاز این ها حدود ۳۰۰ مگاوات است اما غیر مجاز آن حدود دو هزار مگاوات است که برق مصرف می کنند و هر کسی چند ماینر برداشته و تولید بیت کوین و رمز ارز می کند.

رئیس جمهور ادامه داد: وزارت نیرو و وزارت ارتباطات و تمام دستگاه های مرتبط موظفند که فعالیت های استخراج رمز ارز تا پایان شهریور تعطیل شود و از امروز هر کسی در این عرصه فعالیت می کند، غیر مجاز است. تا ما از این مرحله بگذریم.

وی با اشاره به گزارش وزیر اقتصاد در جلسه امروز هیئت دولت گفت: بنا بر گزارش وزیر اقتصاد، صادرات غیر نفتی در دو ماهه امسال نسبت به سال گذشته ۴۸ درصد بیشتر شده است. البته من گفتم سال گذشته مسئله کرونا را داشتیم قیاس درستی نیست و با سال ۹۸ مقایسه کنیم که در قیاس با سال ۹۸ نیز ۲۵ درصد  رشد داریم. این به معنای آن است که دولت، بخش خصوصی و اقتصاد ما فعال است که باید از تمام بخش های خصوصی، عمومی و دولتی که در حال فعالیت هستند، تشکر کنیم و ان شاءالله بتوانیم فرمایش مقام معظم رهبری در مانع زدایی و پشتیبانی از تولید را اجرایی کنیم.