شورای نگهبان براساس قانون عمل می کند

حجت الاسلام محمدرضا مبلغی، نماینده کوهدشت و رومشکان درمجلس در گفت وگو با «افکارنیوز» با اشاره به احراز صلاحیت کاندیداهای ریاست جمهوری بیان کرد: شورای نگهبان وظیفه ای در رابطه با رعایت قانون برای احراز صلاحیت ها دارند. این قبیل تصمیمات معمولا سخت و دشوار است و ممکن است کاندیدا یا کاندیداهایی طرفدارانی داشته باشند و عدم احراز صلاحیت ها موجب دلخوری خواهد شد.

وی افزود: ازیک جهت حضور حداکثری کاندیداها برای انتخابات تاثیر مثبتی دارد و حضور حداکثری افراد در دیدگاه های مختلف منجر به حضور حداکثری طرفداران نیز خواهد شد و حس خوبی را به جامعه می دهد.

مبلغی گفت: این مقوله حتی در انتخابات شوراها نیز صدق می کند. به طورمثال جوامعی که طایفه ای هستند از طوایف مختلف در انتخابات حضور پیدا می کنند و تایید صلاحیت آن ها نیز موجب افزایش حضور خواهد شد یا در بعد سیاسی نیز هرطیف و گروهی طرفدارانی دارد و زمانی که کاندیداهایش تایید می شود باعث می شود که آن ها تشویق شوند و فضای انتخابات گرم شود.

*شورای نگهبان براساس قانون نمی تواند تمام کاندیداها را تایید کند

این نماینده مجلس ادامه داد: ازطرف دیگر شورای نگهبان وظایفی دارد که گاهی اوقات نمی تواند تمام کاندیداها را تایید کند و براساس قانون حرکت می کند. فکر می کنم اگر این هجوم به شورای نگهبان نباشد بهتر است زیرا براساس قانون عمل می کند.

مبلغی در انتها گفت: زمانی که تصمیم یک نهاد براساس قانون است همه باید تمکین کنند و اگر  کاندیدی فرصتی برای حضور پیدا نکرد باید برخورد پذیرنده ای با این تصمیم داشته باشد. ضمن اینکه هرکس که رد می شود فرصت اعتراض دارد و ممکن است این فرصت به او داده شود.