مذاکره کنندگان در توافق هسته‌ای پنالتی نگرفتند

​محمد پارسا نجفی تحلیلگر مسائل سیاسی درباره مذاکرات احیای برجام ، اظهار کرد:  با وجود اجرای برجام و نابودی بخشی از دارایی‌های هسته‌ای ملت ایران مانند راکتور اراک، باز هم تحریمها علیه کشورمان لغو نشد، همچنین مشخص نیست چرا دولت بدون دریافت ضمانت اجرایی حاضر شد برجام را قبول کند و چگونه مجلس آن زمان چنین توافقی را تایید کرد. در حالی که همه می‌دانیم در توافق‌های بین المللی می‌توان یک شرط پنالتی هم قرار داد که مانعی برای تخلف طرف مقابل باشد، اما مذاکره کنندگان چنین نکردند.

واشنگتن تلاش می‌کند ساختار تحریم‌ها حفظ شود

وی افزود: یکی از اقداماتی که مذاکره کنندگان قبل از امضای برجام می‌توانستند از آمریکا و اروپا مطالبه کنند، این بود که غربی‌ها در تامین مالی پروژه‌های نفتی معادل آنچه از ایران می‌خواستند، هزینه کنند. در حالی که خواسته‌های آمریکا در برجام تحقق یافت، اما به راحتی از اجرای تعهداتش شانه خالی کرد.

نجفی ادامه داد: دولت بایدن هم مانند ترامپ به توافق جدیدی با ایران و کسب امتیازات بیشتر نیاز دارد، اما در عین حال فشار‌ها را ادامه می‌دهد و هیچ تحریمی را تاکنون لغو نکرده است، تمایل دارد برخی از تحریم‌ها را تعلیق کند و در مقابل امتیازات کلان از ایران دریافت کند، واشنگتن تلاش می‌کند ساختار تحریم‌ها حفظ شود تا فشار از روی ایران برداشته نشود، اما برای تبلیغات و تامین خوراک دیپلماسی عمومی که به منظور فریب افکار عمومی انجام می‌شود، برای مدتی موقت قول تعلیق تحریم‌ها به مدت ۱۲۰ یا ۱۸۰ روز را می‌دهد.

تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: دولت بایدن خلاف ترامپ با دیپلماسی عمومی و استفاده از قدرت نرم تلاش می‌کند تا ایران را شکست دهد و مقاومت کشورمان را بشکند و مولفه‌های قدرت ایران را از کشورمان سلب کند، در صورتی که تحریم‌ها به صورت کامل لغو شود (نه آنکه تعلیق شود) می‌تواند شرایط اقتصادی ایران را بهبود بخشد، اما واضح است که همه تحریم‌ها به صورت کامل لغو نمی‌شود، بلکه به اعتراف وزیر خزانه داری آمریکا، صحبت از کاهش بخشی از تحریم هاست.

آمریکا به جای اجرای تعهداتش، درصدد گرفتن امتیازات بیشتر است

وی افزود: در حقیقت آمریکا می‌خواهد بخش اصلی تحریم‌ها باقی بماند به گونه‌ای که تعلیق موقت بخشی از تحریم‌ها نتواند مشکلی از اقتصاد ایران را برطرف کند. از این رو تلاش می‌کند در مدت چند هفته‌ای باقی مانده از دولت دوازدهم به هدف خود دست یابد و دولت آینده را در مقابل کار انجام شده قرار دهد، آمریکا سعی می‌کند تا قبل از تشکیل دولت سیزدهم در ایران یک توافق مشابه برجام را بر ایران تحمیل کند و به جای آنکه تعهدات خود را اجرا کند امتیازات بیشتری بگیرد.

نجفی ادامه داد: جریان غرب گرا در ایران تلاش می‌کند برای حفظ منافع خودش به یک توافق دیگر با آمریکا دست یابد و با تبلیغات دروغین آن را برای مردم مفید بداند و تنها خسارت برای کشور و ملت به ارمغان آورد، اما برای منافع خودشان در غرب تضمین ایجاد کنند. آمریکا هنوز حاضر نیست قبول کند که باید به تعهداتی که در برجام پذیرفته به صورت کامل عمل کند، بلکه تلاش می‌کند مولفه‌های قدرت ایران را نابود کند، اما غیر از همین فشار‌های اقتصادی که تاکنون اعمال کرده گزینه دیگری ندارد.

تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: اگر فشار جریان غرب گرا در ایران نباشد، آمریکا هرگز نمی‌تواند بدون آنکه همه تحریم‌ها را به صورت کامل لغو کند به  توافقی با ایران دست پیدا کند، اگر توافق جدیدی میان ایران و غرب انجام نشود آمریکا در مقابل دولت آینده ایران مجبور به عقب نشینی و دادن امتیاز خواهد بود.

دور پنجم مذاکرات ایران و گروه ۱+۴ درباره چگونگی اجرای کامل و موثر برجام سه‌شنبه چهارم خرداد با حضور سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزارت امور خارجه و رئیس هیئت مذاکره کننده کشورمان و روسای تیم مذاکره کننده گروه ۱+۴ در شهر وین پایتخت اتریش برگزار شد. پیش از این اتحادیه اروپا با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که نشست کمیسیون مشترک برجام روز سه‌شنبه به صورت حضوری در وین از سر گرفته می‌شود.

این دور از مذاکرات در حالی رقم می‌خورد که یک روز قبل از سفر عراقچی به وین، همکاری ایران با بازرسان آژانس در خصوص ادامه ضبط داده‌های دوربین‌های آژانس به مدت یک ماه دیگر تمدید شد. مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی سوم خرداد در کنفرانس خبری در مقرر آژانس در وین گفت که فعالیت‌های نظارت و ارزیابی به مدت یک ماه تا تاریخ ۲۴ ژوئن (سوم تیر) در چارچوب کنونی ادامه خواهد داشت. به گفته گروسی برای تمدید نظارت‌های این نهاد تا یک ماه دیگر بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران هیچ شرطی ضمیمه نشده است. صادقانه بگویم که در دقیقه آخر، متوجه شدیم که باید رایزنی‌های بیشتری انجام شود، لذا برای آن عذرخواهی می‌کنم.