تهدیدات پهپادی کابوس آمریکایی‌ها در منطقه

رسانه های آمریکایی در گزارشی مدعی شدند که حملات پهپادی در عراق ، کاخ سفید را عمیقا نگران کرده است.

در همین رابطه یک مقام آمریکایی به واشنگتن پست گفته است که تهدید در حال تکامل پهپادها، بزرگترین نگرانی عملیاتی ارتش آمریکا در عراق است.

این اظهار نظر پس از آن صورت گرفته است که یکی از آشیانه های هواپیماهای سیا در استان اربیل عراق با یک پهپاد انتحاری هدف قرار گرفت.

فروردین ماه امسال نیز ژنرال فرانک مکنزی فرمانده تروریست‌های آمریکایی سنتکام  از تضعیف برتری هوایی آمریکادر منطقه غرب آسیا برای نخستین مرتبه بعد جنگ کره سخن گفته بود. مکنزی در این رابطه به کمیته خدمات نیروهای مسلح کنگره آمریکا گفته بود: «استفاده گسترده ایران از پهپادهای کوچک و متوسط برای عملیات‌های شناسایی و هجومی بدین معناست که برای اولین بار از زمان جنگ شبه‌جزیره کره [اوایل دهه 1950 میلادی] ما بدون برتری کامل هوایی، عملیات انجام می‌دهیم.»

پهپادهای ایران , کشور آمریکا , اخبار نظامی | اخبار دفاعی ,
ژنرال فرانک مکنزی فرمانده مرکزی ارتش آمریکا

این اظهارات پس از آن صورت گرفت که حملات پهپادی نیروهای یمنی علیه مواضع عربستان سعودی افزایش یافت و ارتش و کمیته‌های مردمی یمن از دستاوردهای پهپادی خود رونمایی کرده و مدعی شدند برد این پهپادهای به سرزمین های اشغالی هم خواهد رسید.

پس از آن حملات توسط هواپیماهای بدون سرنشین کنترل از راه دور علیه پایگاه‌های آمریکایی در عراق نیز افزایش یافت. آمریکایی‌ها اما معتقدند که ایران این پهپادها را در اختیار گروه‌های مقاومت قرار داده و درحقیقت این ایران است که عملیات‌های پهپادی عیله آمریکا و متحدانش در منطقه را رهبری می‌کند؛ موضوعی که تا کنون هیچکدام از فرماندهان و مقامات ایرانی آن را تایید نکرده‌اند.

قدرت پهپادی ایران اما طی چند دهه اخیر پیشرفت های چشمگیری داشته به صورتیکه به گفته فرماندهان ایرانی، هم اکنون ایران جزو 10 کشور برتر سازنده پهپاد در جهان قرار دارد. نکته ای که در این بین از اهمیت بیشتری برخودار است، دستیابی ایران به فناوری ساخت انواع پهپادها در اوج تحریم های آمریکا است.

پهپادهای ایران , کشور آمریکا , اخبار نظامی | اخبار دفاعی ,
پهپاد شاهد 149 یا غزه جدیدترین پهپاد سپاه پاسداران است که برخی کارشناسان آن را نمونه ایرانی MQ-9 آمریکایی می‌دانند

علاوه بر این سپاه پاسداران تا کنون موفق شده است چندین پهپاد آمریکایی را که وارد آسمان ایران شده را به تسخیر خود در  آورد بطوریکه هم اکنون ایران بزرگترین کلکسیون پهپادی های غنمیتی آمریکا در جهان را در اختیار دارد.

پهپادهای ایران , کشور آمریکا , اخبار نظامی | اخبار دفاعی ,
پهپاد آمریکایی MQ-1 که توسط سپاه پاسداران به غنیمت گرفته شده است

بارها تصاویر ضبط شده توسط پهپادهای ایرانی از ناوگروه‌های آمریکایی در خلیج فارس نیز منتشر شده است که نشان دهنده توانایی پهپاد‌های ایرانی برای رصد ناوهای آمریکایی در خلیج فارس است.

پهپادهای ایران , کشور آمریکا , اخبار نظامی | اخبار دفاعی ,
رصد ناو هواپیمابر آمریکایی توسط پهپادهای ایرانی
 

فرماندهان نیروهای مسلح ایران بارها تاکید کرده‌اند که روند قدرت افزایی در حوزه دفاعی را هرگز متوقف نمی‌کنند و قصد دارند همچنان این روند را ادامه دهند. موضوعی که در صورت استمرار چالش بزرگی برای آمریکا و متحدانش در غرب آسیا باشد.