رئیسی: رنج و مشکلات جوانان در مسکن و اشتغال، رنج من است

آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی کاندیدای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری شامگاه امروز چهارشنبه در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما به سوالات اقتصادی پاسخ گفت و دیدگاه‌های اقتصادی خود را تشریح کرد. محورهای این گفت‌وگو به شرح ذیل است:

- مشکلات جوانان اعم از مسکن و ازدواج و اشتغال و گرانی را می دانم و رنج جوانان رنج من است و با توکل به خدا و اعتماد به جوانان راه را برای رفع مشکلات هموار می بینم و این راه را هموار خواهیم و تغییر را ایجاد خواهیم کرد.

- یارانه ها مسئله مهمی است و یارانه ها باید برابر قانون پرداخت شود و تصمیم ما این است که یارانه هارا پرداخت کنیم ولی باید  یارانه ها عادلانه پرداخت شود.

- از یارانه های پنهان، افراد خاصی بهره مند می شود در حالی که همه خانواده‌ها خودرو ندارند بعضی خانواده‌ها چند خودرو دارند.

- از محورهای مهم ما احساس عدالت مردم نه در لفظ بلکه در عمل و اختصاص همه ظرفیت های کشور برای همه مردم است.

- درصدی از این صندوق خزانه دوم دولت باید 35درصد به ارتقای بهره وری تولید اختصاص یابد، اما این بخش که باید به تولید اختصاص یابد در اختیار تولید نیست و بنای ما در اختیار تولید قرار دادن این 35 درصد است.

- دخل و خرج یارانه باید شفاف باشد و ما به شفاف سازی در دولت عقیده داریم و دولت باید در پشت ویترین باشد و مردم و نخبگان در جریان باشند.

- بنزین و سوخت مهم است. چطور عده‌ای بالاترین مصرف را دارند ولی عده‌‌ای مصرف نمی‌کنند؟ باید برای این مسئله ساز و کاری داشت و باید در مورد این قضیه تصمیم گرفت.

- طرح جامع مالیاتی برای 15 سال قبل است و در آن طرح قرار بود رضایت مودیان و کاهش هزینه ستاندن مالیات و افزایش آن دیده شود ولی این اتفاق نیفتاد و قانونی که تکلیف می کرد این کار باید نسبت به پایانه‌های فروشگاهی تا بهمن 99 انجام شود،  انجام نشد و سوال اینکه چرا در مسئله شفاف سازی و اجرای عدالت عمل نشد.

- برنامه ما راه اندازی سامانه هوشمند مالیاتی است تا تمام داده‌ها به این سامانه داده شود و فعالیت‌های اقتصادی شفاف و روند کار اقتصادی روشن شود و از فرار مالیاتی جلوگیری شود و این سامانه هوشمند یک عدالت مالیاتی را اجرا کند و تا سامانه مالیاتی اجرا نشود دچار مشکلات زیادی خواهیم بود.

- به میزان مالیات دریافتی فرار مالیاتی داریم و بحث من مربوط به شغل هایی است که بیشترین درآمد و کمترین پرداخت مالیات را دارد. اخیرا دولت مواردی را به قوه قضائیه از فرارهای مالیاتی کلان فرستاده بود.

- باید سازو کار را به نحوی تنطیم کنیم که فرار مالیاتی به صفر برسد. چرا یک کارمند  قبل از دریافت حقوق مالیات پرداخت می کند ولی افرادی که میلیاردی درآمد دارند مالیات پرداخت نمی کنند؟