«آنتونی بلینکن »، وزیر امور خارجه آمریکا در جریان یک جلسه استماع در کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا تصریح کرد برنامه هسته‌ای ایران بعد از خروج واشنگتن از برجام از کنترل خارج شده است.

وزیر خارجه آمریکا گفت: «برنامه هسته‌ای ایران در دوران اجرای برجام تحت کنترل بود اما الان از کنترل خارج شده است. ایران در حال انجام فعالیت‌هایی است که اگر قدرت هسته‌ای بود وضعیت بدتری می‌داشت.»

او از فعالیت‌های موشکی و آنچه «اقدامات بی‌ثبات‌کننده» ایران خواند به عنوان برخی از چنین فعالیت‌هایی نام برد و در ادامه ادعاهایش گفت: «چنانچه ایران به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند یا در آستانه دستیابی به آن باشد خطر این فعالیت‌ها به شدت تشدید خواهد شد.»

وی در بخش دیگری از اظهاراتش درباره مذاکرات جاری در وین برای از سرگیری اجرای کامل برجام نیز اظهارنظر کرد. او گفت: «هنوز مشخص نیست که آیا ایران از اراده و آمادگی لازم جهت انجام اقدامات ضروری برای بازگشت به پایبندی برجام برخوردار است یا خیر.»

بلینکن همچنین مدعی شد چنانچه برنامه هسته‌‌ای ایران ادامه پیدا کند «زمان گریز هسته‌ای» این کشور به چند هفته خواهد رسید.

زمان گریز، مفهوم ابداعی آمریکایی‌ها است و به زمان لازم جهت انباشت مواد هسته‌ای لازم برای ساخت یک بمب هسته‌ای اشاره دارد. آمریکایی‌ها می‌گویند محدودیت‌های اعمال‌شده در برجام این زمان را به یک سال رسانده بود. 

وزیر امور خارجه آمریکا گفت: «همزمان، این برنامه به سرعت پیش می‌رود. هر چه این پیشروی بیشتر باشد، زمان گریز کاهش پیدا می‌کند. طبق گزارش‌های علنی این زمان هم‌اکنون به چند ماه در بهترین حالت رسیده و اگر همین روند ادامه پیدا کند به چند هفته کاهش پیدا می‌کند.»

جمهوری اسلامی ایران همواره ادعاهای کشورهای غربی درباره تلاش برای دستیابی به سلاح‌های هسته‌‌ای را رد کرده است. تهران ایران تأکید می‌کند به عنوان یکی از امضاکنندگان پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی (ان‌پی‌تی) و عضوی از آژانس بین المللی انرژی اتمی، حق دستیابی به فناوری هسته‌ای را برای مقاصد صلح آمیز دارد.

علاوه بر این، بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون بارها از تاسیسات هسته‌ای ایران بازدید کرده‌اند اما هرگز مدرکی که نشان دهد برنامه صلح آمیز انرژی هسته‌ای این کشور به سمت مقاصد نظامی انحراف داشته باشد، پیدا نکرده‌اند.

ایران علاوه بر این در سال ۲۰۱۵ به توافقی با کشورهای موسوم به گروه ۱+۵ برای حل و فصل تنش‌ها بر سر برنامه هسته‌ای خود دست پیدا کرد.

علی‌رغم اذعان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به پایبندی ایران به تمامی تعهداتش، دولت آمریکا در اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ به صورت یکجانبه از این توافق خارج شد.

دولت فعلی آمریکا به ریاست «جو بایدن» مدعی شده قصد دارد از طریق مذاکرات جاری در وین، زمینه‌های بازگشت کشورش به برجام را فراهم آورد، با وجود این، واشنگتن تا کنون از انجام تعهداتش جهت محقق کردن این وعده سر باز زده است.

با آنکه دولت آمریکا طرفی بوده که توافق هسته‌ای را نقض کرده و از آن خارج شده است مقام‌های دولت بایدن می‌گویند بازگشت آنها به برجام منوط به این است که جمهوری اسلامی ایران کاهش تعهداتش در این توافق را به عقب برگرداند.

جمهوری اسلامی ایران تصریح کرده که با توجه به اینکه آمریکا برجام را نقض کرده و اقدامات تهران در واکنش به نقض عهد واشنگتن بوده هر گونه گام از سوی ایران بعد از رفع تحریم‌ها و راستی‌آزمایی این ادعا صورت خواهد گرفت.