روحانی: از انتخابات مهم تر، اخلاق است

حجت الاسلام حسن روحانی ، رئیس جمهور امروز(چهارشنبه) در جلسه هیئت دولت با اشاره به انتخابات پیش رو، گفت: ایام مهمی پیش روی مردم ایران است و آن ایام انتخابات است. ایامی که با حواشی و مسائلی که برخی از آن به طور طبیعی و برخی از آن به طور غیر طبیعی را به همراه دارد.

وی افزود: اساس انقلاب ما و همه زحماتی که از سال ۴۱ تا به امروز کشیده شده است، برای این بود که مردم ما شاهد یک نظام اسلامی باشند که یک بخش مهم آن بخش اخلاق است.

رئیس‌جمهور اظهار داشت: یعنی نظام اسلامی درست شد، برای اینکه اخلاق اسلامی حاکم شود.

روحانی گفت: اخلاق آنقدر مهم است که پیامبر فرمودند صرفاً بعثت من برای این بوده است که مکارم اخلاقی را کامل کنم، فضائل اخلاقی را برای مردم تشریح، تبیین، اجرایی و عملیاتی کنم.

وی با بیان اینکه این بخش متاسفانه در این روزها صدمه جدی دیده است،تاکید کرد: آغاز اخلاق، همان راستگویی است. اخلاق وفای به عهد است. اخلاق، آغازش این است که ما حقیقت ها را تحریف نکنیم. حالا یک چیز عجیب تر، این است که واقعیت ها را تحریف کنیم.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: واقعیت آن چیزی ست که اجرا و عمل شده است. اگر خدای نکرده آنها به عکس و ناصحیح گفته شود، اذهان مردم را به گونه ای مشوش می‌کند که مردم نسبت به اصل نظام دچار تردید شوند از این رو اخلاق زیر پا گذاشته شده است.

روحانی تاکید کرد: انتخابات بسیار مهم است اما از انتخابات مهم تر، اخلاق است، چون آن هدف غایی و نهایی اسلام و انقلاب اسلامی است.

وی اضافه کرد: بخشی، مردم سالاری اخلاق و بخشی از آن توجه به مردم، جدی گرفتن آنها [مردم] است. ما نمی‌توانیم با افکار عمومی مردم و با حضور مردم شوخی کنیم. ما باید مردم را به طور واقعی به انتخابات دعوت کنیم.

رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه واقعیت ها را به مردم بگوییم و تشریح کنیم،گفت: از آغاز انتخابات تا پایان، از روز ثبت‌نام تا آن روزی که رای ها خوانده می‌شود، تا آن روزی که رای‌ها اعلام می شود تا روزی که تنفیذ می‌شود و تا آن روزی که تحلیف انجام می گیرد.

روحانی اظهار داشت: همه جا باید نقش مردم  پررنگ باشد. این که ما می‌گوییم مردم باید احساس امید بکنند، مردم باید از نظام و کشورشان دفاع بکنند، مردم باید ببینند که نظام برای آنها ارزش اسلامی و واقعی و آنچه که قانون گفته است را قائل است، مسئله بسیار مهمی است.

وی با بیان اینکه در این انتخابات جفا و ظلم های بسیار بدی شد،تصریح کرد: حالا یک مورد از این جفاها را مقام معظم رهبری در زمینه احراز صلاحیت ها اشاره فرمودند، مسئله مهمی بود، ایشان نیز دستور دادند که جبران ‌شود. حالا اینکه که جبران شد یا نه، مسئله دوم است.

رئیس‌جمهور تاکیدکرد: در انتخابات جفاهای بدی شد. بدترین جفا در این انتخابات به خود نظام است. اگر قرار است در این ۴۲ سال گذشته، همه‌اش نقض قانون، فساد، زیر پا گذاشتن حقوق، اجرا نکردن مصالح مردم باشد و همه اقدامات بر خلاف مصلحت جامعه و کشور باشد، یعنی چه؟ پس چرا انقلاب کرده بودیم؟

روحانی گفت: بعد از اصلاح قانون اساسی که اختیارات اجرایی در اختیار رئیس جمهور قرار داده شده است، ما شاهد ۵ دوره ریاست جمهوری بوده‌ایم.

وی گفت: این جوری که ما می‌گوییم، همه‌ چیز خراب بوده و ایراد داشته است و همه‌ آن بر خلاف آن چیزی بوده است که مردم  و انقلاب خواسته است! 

رئیس‌جمهور با بیان اینکه  از یک طرف به نظام ظلم می‌شود و از طرف دیگر به مردم نیز ظلم می‌شود،افزود: اینکه ما می‌گوییم هیچ کاری در این ۸سال نشده است، داریم به مردم ظلم می‌کنیم.

روحانی اضافه کرد: کشاورزی، صنعت، بسیاری از زیرساخت‌ها و بسیاری از بخش فضای مجازی دست مردم است. وقتی ما می‌گوییم کاری نشده است، یعنی مردم کاری نکرده اند. این ملت کارهای بزرگی کرده است. چرا به مردم توهین می‌کنید.

وی گفت: لااقل بگوییم این ۴ میلیون کشاورز یا این ۱۵ میلیون کارگر کار خوبی انجام دادند، لااقل بگوییم این ۴ میلیون کاسب کار درستی انجام دادند، یک چیزی بگوییم فقط می‌گوییم بد بوده است کار کشور بخش بزرگی در اختیار بخش‌های مهم جامعه و مردم ما است.

رئیس‌جمهور اظهار داشت: از طرف سوم ظلم و جفا به کارگزاران نظام است. وقتی ما می‌گوییم دولت، دولت یک نفر و افرادی که پشت این میز هستند، نیست. صدها هزار نفر در سراسر کشور، مدیر، کارشناس و صدها هزار نفر کارمند، همه باهم میلیون ها نفر هستند که در کنار هم قرار می‌گیرند و دولت را تشکیل می دهند.

روحانی با بابیان اینکه وقتی ما توهین می‌کنیم، یعنی به میلیون‌ها نفر توهین می‌کنیم و بر چه مبنایی توهین می کنید؟،تاکید کرد: آمار باید درست باشد. وقتی آماری می‌دهیم که از کل نقدینگی کشور بیشتر است، این آمار دروغ است. وقتی ما می‌گوییم رشد اقتصادی در این ۸سال منفی بوده است، دروغ است. دروغ نمی‌توانیم بگوییم.

وی تصریح کرد: حالا حقیقت را پشت و رو کنیم، واقعیت را که نمی توان مخفی کرد.

روحانی گفت: اگر ما ۱۷ طرح پتروشیمی در سال ۹۹ افتتاح کردیم، این را نمی‌شود منکر شد. اگر در طول همین یکی دو سال اخیر هزاران کیلومتر جاده و راه‌آهن و صدها طرح مهم افتتاح شده است، بگوییم افتتاح نشده یا هیچ کاری نشده است؟ بر چه مبنایی این حرف‌ها را می‌زنید؟

وی اضافه کرد: البته در این بحث‌ها معلوم شد برخی از دستگاه ها خیلی خوب هستند. قوه قضائیه، قوه مقننه و نیروهای مسلح، همه بی ایراد هستند. ایراد فقط در دولت است که با تغییر دولت، این نیز درست می‌شود.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه با شعور مردم بازی نکنیم، اظهار داشت: افرادی که می خواهند برای فردا در قدرت قرار بگیرند، مسئولیت داشته اند؛ اگر همه چیز خراب است برای آنها اشکالی وجود نداشت!؟