بیانیه پایانی سران جی-7 درباره برجام

سران هفت کشور صنعتی جهان روز یکشنبه با صدور بیانیه‌ پایانی از تداوم مذاکرات وین در راستای احیای برجام حمایت کردند.

به گزارش منابع خبری، سران هفت کشور صنعتی جهان (آمریکا، آلمان، انگلیس، ژاپن، فرانسه، ایتالیا و کانادا) حاضر در سواحل «کورنوال» در انگلیس با صدور بیانیه‌ای به نشست خود خاتمه دادند.

در بخشی از این بیانیه در خصوص ایران  و احیای برجام آمده  است: «ما متعهد هستیم که اطمینان حاصل کنیم ایران هرگز سلاح اتمی تولید نخواهد کرد. ما از گفت‌وگو کنندگان اصلی در برنامه جامع اقدام مشترک (JCPoA) و به طور جداگانه با ایالات متحده، برای بازگشت ایالات متحده و ایران به تعهدات خود در قبال برجام استقبال می‌کنیم. ما از هدف منع گسترش سلاح‌های اتمی و اطمینان از ماهیت منحصراً صلح آمیز برنامه هسته‌ای ایران حمایت می‌کنیم.»

در بخش دیگر این بیانیه با ادعای کاهش شفاف سازی در برنامه هسته‌ای ایران آمده است :«یک برجام ترمیم شده و به طور کامل اجرا شده همچنین می‌تواند راهگشای رفع نگرانی‌های منطقه‌ای و امنیتی بیشتر باشد.»

این در حالی است که یکی از نمایندگان اتحادیه اروپا حاضر در مذاکرات هسته‌ای در وین شنبه از شدت گرفتن گفت‌وگوها خبر داد. «آلن ماتون» نماینده تیم مذاکره کننده اروپا حاضر در وین گفت: «ما در حال پیشرفت هستیم، اما مذاکرات جدی در جریان است و تعدادی از مسائل از جمله در مورد چگونگی اجرای مراحل باقی مانده است. اتحادیه اروپا به گفت‌وگو با همه شرکت کنندگان ادامه خواهد داد و به طور جداگانه با ایالات متحده برای یافتن راه‌هایی برای رسیدن به توافق نهایی در روزهای آینده گفت‌و گو خواهد کرد.»

نماینده چین در مذاکرات وین نیز روز شنبه گفت که لغو تحریم‌ها کلید اصلی هرگونه توافق درباره برنامه هسته‌ای ایران است.

وی که با پایگاه خبری «الشرق» صحبت می‌کرد،‌ افزود: «تمامی طرف‌ها به ارائه راه‌حل‌ها پایبند بود اما برخی موضوعات سیاسی حل نشده همچنان باقی مانده است.»

«میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین اتریش نیز  در پیامی در  توییتر نوشت: «همه شرکت کنندگان بر عزم خود برای به نتیجه رساندن موفقیت آمیز مذاکرات تأکید کردند. همه ما خواستار آن هستند که این را هر چه سریعتر انجام دهند اما کیفیت سند نتیجه در درجه اول قرار دارد.»

دور قبلی این مذاکرات (دور پنجم) از چهارم تا ۱۲ خرداد ماه در وین برگزار شد و پس از آن هیأت‌ها برای مشورت‌های بیشتر و تنفس به پایتخت‌ها بازگشتند و دور جدید این مذاکرات روز شنبه ۲۲ خرداد در وین مجددا از سرگرفته شد.

نشست کمیسیون مشترک برجام با حضور هیأت‌های ایران و گروه ۱+۴ (آلمان، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) روز شنبه (۲۲ خردادماه) در گرندهتل شهر وین برگزار شد. ریاست این نشست بر عهده «انریکه مورا» معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا بود و «سید عباس عراقچی» معاون وزیر امور خارجه ایران هم در رأس هیأتی برای شرکت در این نشست روز (شنبه) وارد وین شد و عهده‌دار ریاست هیأت ایران بود.