بازی دوگانه آمریکا علیه ایران تصادفی و غیر محاسبه شده نیست

  حنیف غفاری کارشناس مسائل بین الملل درباره تحریم ها ی آمریکا علیه ایران، گفت: این اقدامی که دولت واشنگتن علیه ایران انجام داد، ماکتی از بازی است که آمریکا می‌خواهد بعد از بازگشت به برجام انجام دهد، یعنی برداشتن ظاهری برخی از تحریم‌ها و در عین حال حفظ یا حتی بسط برخی تحریم‌های دیگر به بهانه‌های غیر هسته ای. این بازی است که غیر دموکرات‌ها آن را بار‌ها تمرین کرده‌اند و در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما هم شاهدش بودیم و اکنون هم افرادی مانند آنتونی بلینکن و رابرت مالی با هدایت پشت پرده «ریچارد نفیو» که معمار تحریم‌های ایران، قائم مقام و معاون رابرت مالی در بحث ایران است، راهبری می‌شود.

وی افزود: در ظاهر رفتار آمریکا یک پارادوکس وجود دارد، چراکه آمریکا تحریمی را علیه چند شرکت و فرد ایرانی برداشت و سپس تحریم دیگری را به بهانه دیگر علیه برخی شرکت‌های دیگر وضع کند، این پارادوکس ناشی از سردرگمی وزارت خارجه آمریکا نیست و ناشی از یک بازی هدفمند است که در ذیل استراتژی فشار هوشمندانه علیه ایران تعریف می‌شود که قبلا هم جو بایدن در دوران رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به این استراتژی اشاره کرده است.

بازی دوگانه آمریکا علیه ایران تصادفی نیست

غفاری تصریح کرد: در حقیقت آمریکا می‌خواهد به مخاطبان بین المللی خود اعلام کند که دولت آمریکا این بازی و دوگانه سازی را با هدف حفظ فشار کلی علیه ایران هدایت و راهبری می‌کند و قرار نیست بعد از بازگشت به برجام تحریم‌ها علیه ایران در عمل برداشته شود، مخاطب این بازی ایران نیست، مخاطب این بازی کنار ایران بسیاری از سناتور‌های جمهوری خواه و دموکرات هستند که مخالفت خود را با لغو تحریم‌های ایران قبلا اعلام کرده بودند، بنابراین بازی دوگانه آمریکا عملا یک الگو و مدل است و به هیچ عنوان تصادفی و غیر محاسبه شده نبوده است و این را دستگاه دیپلماسی و سیاست خارجی ما باید مد نظر قرار دهد.

کارشناس مسائل بین الملل درباره ششمین دور مذاکرات وین، گفت: هنوز برخی از اختلافات بر روی میز مذاکره وین باقی مانده است، اگر بخواهیم دو اختلاف مهم را در این باره بگوییم؛ بحث رفع واقعی تحریم‌ها و دیگری بحثی است که مربوط به تحقیق و توسعه در ایران می‌شود و استفاده از سانترفیوژ‌های نسل جدید و ذخایری که در مدت یک سال و نیم اخیر در خصوص اورانیوم غنی شده به دست آوردیم. ایالات متحده آمریکا مدعی است که در اینجا باید به متن صریح برجام عمل شود و فقط سانتریفیوژ‌های نسل یک در نطنز و نیروگاه‌های دیگر ما مستقر شود، اما در این معادله نمی‌توانیم خروج یک جانبه آمریکا از برجام و احتمال بروز مجدد این مسئله را در نظر بگیریم و خودمان را مانند دورانی که برجام امضا شد در حوزه هسته‌ای خلع سلاح کنیم.

سانتریفیوژهایمان را برای تضمین حیات برجام باقی نگه داریم

وی افزود: سانتریفیوژ‌هایی نسل جدیدی که مستقر کردیم و ذخایری که به دست آوردیم، باید به عنوان یک تضمین عینی و عملیاتی برای حیات برجام باقی نگه داریم، اما طرف آمریکایی در ادوار قبلی اصرار داشته است که نباید موضوعی خارج از برجام اتفاق بیفتد و جالب اینجاست که خود آمریکا این قاعده را در قبال خود در نظر نمی‌گیرد، اگر آمریکا همه تحریم‌های ما را مطابق برجام رفع کند و مطابق ماده ۲۹ برجام خللی در مناسبات تجاری ما با دیگران ایجاد نکند شاید این درخواست آمریکا قابل بررسی و منطقی بود.

غفاری ادامه داد: سابقه رفتار آمریکا و حتی دولت اوباما در خصوص عمل نکردن به بسیاری از بند‌های برجام و بعد هم توجیه کردن آن ذیل برخی از بند‌های حقوقی نشان می‌دهد که ما در اینجا مجبور هستیم و باید گارد بسته خود را در خصوص دستاورد‌های به دستاورد هایمان حفظ کنیم، به هر حال این اختلافات ساده‌ای نیست و آمریکا باید یک تصمیم قاطعانه و سیاسی در این خصوص بگیرد و اگر این تصمیم را نگیرد در آن زمان توافقی هم در کار نخواهد بود.

وزارت خزانه داری آمریکا، پنجشنبه بیستم خرداد، برخی نهاد‌ها و افراد یمنی، سوری و ... را به بهانه ارتباط با ایران تحریم کرد. این تحریم‌ها به بهانه آنچه «نقش آفرینی در تامین مالی نیروی قدس سپاه پاسداران و انصارالله یمن» عنوان شده، اعمال شده اند. وزارت خزانه داری آمریکا با انتشار بیانیه‌ای مدعی است که شبکه‌ای تحت رهبری «سعید الجمال»، ده‌ها میلیون دلار درآمد از محل فروش کالا‌هایی از جمله سوخت ایران کسب می‌کند که بخش عمده آن از طریق شبکه‌ای از گروه‌های واسطه و صرافی‌های چند کشور به دست انصارالله یمن می‌رسد. بر این اساس، ۷ شخص، ۴ شرکت و یک کشتی در فهرست تحریم‌های آمریکا قرار گرفته اند.

در همین حال بیانیه وزارت خزانه داری آمریکا نشان می‌دهد که نام «احمد قلعه بانی»، یکی از مقامات سابق شرکت ملی نفت ایران از فهرست تحریم‌های این نهاد آمریکایی حذف شده است. یک مقام آمریکایی می‌گوید که این اقدام ارتباطی به مذاکرات وین ندارد و بر اساس روال‌های مرسوم وزارت خزانه داری آمریکا صورت گرفته است. بر اساس بیانیه صادر شده از سوی وزارت خزانه داری آمریکا، علاوه بر احمد قلعه بانی نام چند مقام دیگر ایرانی نیز از فهرست تحریم‌ها خارج شده است. در مجموع نام ۳ فرد و ۲ شرکت ایرانی از فهرست تحریم‌های وزارت خزانه داری آمریکا حذف شده است.

این شرکت‌ها در فروش، انتقال و یا بازاریابی محصولات پتروشیمی ایران فعالیت داشته اند و وزارت خزانه داری آمریکا اعلام کرده که نام این فرد و نهاد‌ها به دلیل تغییر رفتار و یا وضعیت آن‌ها صورت گرفته است. این در حالی است که آمریکا تحریم‌های خود علیه برخی از مسئولان و شرکت‌های تجاری ایران را لغو کرد. روزنامه وال استریت به نقل از مسئولان آمریکایی گزارش داد که وزارت خزانه‌داری این کشور امروز تحریم‌ها علیه سه مسئول سابق ایران و دو موسسه تجاری در ایران را لغو کرد. به گفته مسئولان آمریکایی، لغو این تحریم‌ها در راستای پایبندی واشنگتن به کاهش فشار‌ها علیه ایران انجام شده است.

وزارت خارجه آمریکا نیز اعلام کرد: لغو تحریم‌های ایران در نتیجه اطمینان ما نسبت به تغییر شرایط یا تغییر در رفتار این افراد و نهاد‌ها انجام شد. وارد مذاکرات شدیم، چون معتقدیم دیپلماسی ابزار موفقیت‌سازتری برای محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران است. برای ما نفس تحریم یک هدف نیست. همزمان وزارت خزانه‌داری آمریکا، به بهانه آنچه «نقش آفرینی در تامین مالی نیروی قدس سپاه پاسداران و انصارالله یمن» عنوان شده، تحریم‌های جدیدی را علیه برخی از نهاد‌ها و افراد یمنی و سوری اعمال کرده است.