آمریکا هر ضمانتی بدهد کافی نیست

 محسن پاک‌آیین سفیر پیشین کشورمان در جمهوری آذربایجان درباره ششمین دور نشست کمیسیون مشترک برجام ، اظهار کرد: این نشست‌ها ادامه دارد و احتمال دارد تا پایان دولت دوازدهم طرفین به جمع بندی‌های مشترکی برسند. دیگر مذاکره کنندگان از جمله روسیه و چین هم چنین اعتقادی دارند.

وی افزود: به نظر می‌رسد یکی از مسائل مهم دولت آینده همین بحث مذاکرات هسته‌ای باشد که چه این مذاکرات وین به نتیجه برسد چه نرسد، بالاخره در آینده این مذاکرات هسته‌ای وجود خواهد داشت، چراکه نگاه ایران این است که تحریم‌های ظالمانه علیه کشورمان به طور کامل لغو شود و نگاه غربی ها هم این است که فعالیت هسته‌ای ایران را محدود کنند، لذا تا این دو هدف محقق نشود طرفین علاقمند به ادامه مذاکرات هستند.

احتمالی بدعهدی غرب در برجام وجود دارد

پاک آیین ادامه داد: اگر در برجام به جمع بندی‌هایی هم برسیم باز هم در آینده احتمال بدعهدی‌هایی از سوی طرف مقابل ما وجود دارد، به نظر می‌رسد این پرونده در دولت سیزدهم هم باز خواهد بود. رویکرد آقای رئیسی رئیس جمهور منتخب ایران در مناظره‌ها و مصاحبه‌ها این بود که برای لغو تحریم‌های ظالمانه مکانیسمی به نام برجام ایجاد شده است و ما هم با هدف لغو تحریم‌ها این مسیر را حفظ و دنبال می‌کنیم.

 تحریم‌های غرب بی خاصیت شده است

کارشناس ارشد روابط بین االملل گفت: در دوره آقای رئیسی نیز مسئله برجام ادامه خواهد یافت و مذاکره هسته‌ای ایران و کشور‌های ۴+۱ ادامه خواهد یافت، نهایتا تحریم‌ها لغو خواهد شد، چراکه این تحریم کاملا بی خاصیت شده است و از طرف دیگر از سوی افکار عومی و جامعه جهانی فشار زیادی بر دولت آمریکا وجود دارد، که تحریم یک ابزار برای اعمال فشار بر کشور‌ها و انگیزه‌های سیاسی نباشد، لذا با توجه به این فضا پیش‌بینی می‌شود تحریم‌ها لغو می‌شود و این اراده در طرف‌های غربی دیده می‌شود. در رابطه با چگونگی لغو تحریم‌ها مذاکرات در حال انجام است.

واشنگتن هر ضمانتی دهد، کافی نیست

وی با اشاره به چگونگی لغو تحریم‌ها و تضمین طرف غربی برای تکرار نشدن تجربه تلخ قبل، اظهار کرد: ما پیشنهاد کردیم که آمریکایی‌ها کتبا تضمینی بدهند که در آینده از برجام خارج نشوند، اما در آینده هم اگر فردی مانند ترامپ در واشنگتن بر سر کار بیاید، احتمال خروج از برجام وجود دارد، لذا باید این موضوع را به نحوی دنبال کنیم که اگر طرفی در برجام بدعهدی کرد ما هم محددیت‌های هسته‌ای خود را کاهش دهیم، بعید است در آینده با بدعهدی‌ها مواجه نشویم و هر ضمانتی هم که امروز آمریکایی‌ها دهند کافی نیست.

غرب به بدعهدی مشهور است

پاک آیین ادامه داد: آمریکا به بدعهدی مشهور است، باید مکانیسم‌هایی را تعبیه کنیم که در صورت بدعهدی آنها، ما هم در اقدام متقابل خود را داشته باشیم.

نشست کمیسیون مشترک برجام به منظور جمع‌بندی رایزنی‌های انجام‌شده در دور ششم مذاکرات، امروز با حضور نمایندگان ایران و گروه ۱+۴ (چین، فرانسه، آلمان، روسیه، انگلیس) و بدون حضور آمریکا در گرند هتل وین برگزار می‌شود. «سید عباس عراقچی» معاون سیاسی وزیر امور خارجه ریاست هیئت ایرانی را بر عهده خواهد داشت و ریاست این نشست بر عهده «انریکه مورا» معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا خواهد بود.

قرار است پس از پایان این نشست؛ هیئت‌ها برای مشورت‌های بیشتر به پایتخت‌های خود بازگردند.