خطیب‌زاده برگزاری موفقیت‌آمیز انتخابات پارلمانی در ارمنستان را تبریک گفت

 «سعید خطیب‌زاده » سخنگوی  وزارت امور خارجه  جمهوری اسلامی ایران امروز (سه‌شنبه) برگزاری موفقیت آمیز انتخابات زودهنگام پارلمانی در جمهوری ارمنستان را به مردم و منتخبان این انتخابات تبریک گفت.

 سخنگوی وزارت امور خارجه برای برگزیدگان این انتخابات در مسیر توسعه و پیشرفت ارمنستان و همچنین برقراری ثبات داخلی و تحکیم صلح در منطقه آرزوی موفقیت کرد.

وی با تاکید بر اهمیت کشورهای همسایه در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران، توسعه روابط با ارمنستان را مهم خواند و ابراز اطمینان کرد با تشکیل پارلمان و دولت جدید، روابط دوستانه بین دو کشور بیش از پیش توسعه و تعمیق یابد.

به گزارش فارس، انتخابات پارلمانی پیش از موعد در ارمنستان که توسط نیکول پاشینیان کفیل نخست‌وزیری این کشور به منظور پایان دادن به بحران سیاسی و اجتماعی در این کشور بعد از جنگ قره‌باغ پیشنهاد شده بود، برگزار شد.

نیکول پاشینیان بعد از اعلام نتایج اولیه آرای انتخابات زودهنگام این کشور اعلام پیروزی کرد اما ستاد «رابرت کوچاریان» اصلی‌ترین رقیب او، این اعلامیه را نپذیرفت.

طبق اعلام کمیسیون مرکزی انتخابات ارمنستان، شمارش ۷۵ درصد آرای این انتخابات نشان می‌دهد که حزب حزب «قرارداد مدنی» به رهبری پاشینیان ۵۵.۶۱ درصد آرا را کسب کرد و ائتلاف ارمنستان به رهبری «رابرت کوچاریان» ۲۰ درصد آرا را از آن خود کرده است.

در انتخابات ارمنستان حدود ۲۰ حزب سیاسی و چهار ائتلاف انتخاباتی شرکت کردند، اما حزب متبوع پاشینیان و ائتلاف ارمنستان به رهبری کوچاریان رئیس جمهوری سابق این کشور اصلی‌ترین رقبا بودند.

تصمیم به برگزاری انتخابات پارلمانی زوهنگام پس از شکست ارمنستان از جمهوری آذربایجان در جنگ ۴۴ روزه قره باغ و تحت فشارهای مخالفان دولت نیکول پاشینیان گرفته شد.

طبق گزارش الجزیره، ۲.۶ میلیون نفر واجد شرکت در این انتخابات زودهنگام بودند و میزان مشارکت حدود ۵۰ درصد بوده است.