ویروس خودباختگی علیه واکسن ایرانی

چند روز است که هجمه سنگینی علیه واکسن‌های ایرانی در تمام رسانه‌های خارجی و برخی رسانه‌های داخلی در جریان است. اگرچه برخی از انتقادات از موضع دلسوزی برای جامعه است، اما نهایتا تمام هجمه‌ها حول محور این گزاره‌ها می‌چرخد که «ما نمی‌توانیم»، «واکسن ایرانی اطمینان‌بخش نیست»، « تولید واکسن از چند مسیر به‌صرفه نیست» و خلاصه کارآمدی نظام بهداشت و درمان کشور زیر سؤال می‌رود. در این باب گفتنی‌هایی هست:

یک. اولین نکته آن است که فشار روزافزون رسانه‌های خارجی، نشانه روشنی از موفقیت واکسن‌های ایرانی است. بیش از یک سال است که اخباری پیرامون تولید واکسن ایرانی منتشر می‌شود و البته حساسیت چندانی برنمی‌انگیزد. هجمه‌های امروز یعنی واکسن به نتیجه رسیده و این دست‌وپا زدن‌ها، تلاش‌های آخر برای اخلال در نظام بهداشت و درمان کشور از طریق بی‌اعتماد کردن مردم به آن است.

دو. مضحک‌ترین بخش ماجرا، میدان‌داری رسانه‌های انگلیسی و سعودی است. اگر همه‌گیری ویروس کرونا، صد نکته منفی و تنها یک نکته مثبت داشته باشد، آن نکته مثبت، افتادن تشت رسوایی این رسانه‌ها از بام است. بی بی سی فارسی که به‌ظاهر حرفه‌ای‌ترین بنگاه در میان این رسانه‌هاست، تا پیش‌ازاین همیشه سعی می‌کرد بینابین عمل کند و اخبار و گزارش‌های بدخواهانه خود را در ظاهری منصفانه ارائه کند. همین بنگاه خبری، در روزهای نخست اوج‌گیری کرونا، ابتلای ایرج حریرچی با مسئولیت معاونت وزارت بهداشت را سندی دال بر ناکارآمدی نظام درمانی ایران دانست، اما چند هفته بعد در برابر ابتلای نخست‌وزیر انگلیس و رئیس‌جمهور آمریکا به ویروس کرونا سکوت کرد و از کنار آن به‌سادگی گذشت. بی بی سی فارسی خبر تلفات شهروندان انگلیسی در روزهای اوج کرونا در آن کشور را با تصاویری از چند جوان ماسک زده و اخبار تلفات مردم ایران را با تصاویری از گورستان‌ها و صحنه‌های دل‌خراش منتشر می‌کند. کار به‌جایی رسیده که باید از اصحاب این رسانه‌ها پرسید که اگر با حاکمیت و نظام حاکم بر ایران مخالفید، آیا با سلامت مردم کوچه و خیابان هم مشکلی دارید؟

آیا حقیقتا از مرگ شهروندان ایران لذت می‌برید؟ حال در ماجرای واکسن هم قضیه مشابه است. پروژه واکسن ایرانی در سطح کلان اگر پیروز شود، نفعش برای مردم ایران و در سطحی بالاتر برای دنیاست و دلیلی برای مخالفت با آن نیست، مگر آن‌که اهداف دیگری دنبال شود.

سه. بر اساس مسائل مورداشاره در بند دوم، برخورد رسانه‌های خارجی با پروژه واکسن ایرانی و مسائل مرتبط با ویروس کرونا کاملا سیاسی است. واکسن ایرانی که به فضل خدا حتما پیروز خواهد شد و افتخاری دیگر برای دانشمندان جوان ایرانی خواهد شد. سیاهی این جوسازی‌ها و سمپاشی‌ها هم بر چهره برخی افراد خواهد نشست که با رسانه‌های خارجی در این حوزه هم نوا شده‌اند.

چهار. ساخت واکسن ایرانی از چند مسیر، حتما هم به‌صرفه و هم ضروری است. در این دنیای مبتنی بر منافع، هیچ دولتی به دولت دیگر رحم نمی‌کند و اگر هم واکسنی می‌توانیم بخریم، ازاین‌روست که می‌دانند خودمان در حال تولید واکسن هستیم. اگرنه فراموش نکرده‌ایم که دولت آمریکا و دولت‌های اروپایی، در همین دوره کرونا، محموله‌های ماسک و تجهیزات پزشکی را از یکدیگر سرقت کرده‌اند. ما باید حتما از چند مسیر به دنبال ساخت و تولید انبوه واکسن باشیم و چاره‌ای هم جز این نیست.

 سید محمد بحرینیان