اولیانوف: زمان توقف مذاکرات وین، بیش از آنچه انتظار می رفت طولانی شده است

 میخائیل اولیانوف ، نماینده روسیه در سازمان‌های بین المللی می‎گوید مدت زمان توقف گفت‎وگو‌های هسته‎ای در وین بیشتر از آنچه پیش بینی می‎شده، طولانی شده است.

بدیهی است که با توجه به انتخابات اخیر ریاست جمهوری، ایران به زمان بیشتری برای آماده سازی نیاز دارد.

وی پیشتر گفته بود تداوم فعالیت دوربین‌های نظارتی در تاسیسات هسته‌ای ایران حائز اهمیت است و به زودی می توان شاهد احیای برجام بود.

جمهوری اسلامی و آژانس اوایل اسفند ۱۳۹۹ توافق کردند که تهران در چارچوب قانون «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از حقوق ملت ایران» تعهدات داوطلبانه برجام از جمله اجرای پروتکل الحاقی را متوقف کرده و دوربین‌های نظارتی برخی از مراکز هسته‌ای را تا سه ماه از دسترس بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دور نگه دارد.

بنا شد اگر تحریم‌های آمریکا ظرف سه ماه به طور کامل لغو شد، ایران این اطلاعات را در اختیار آژانس بگذارد؛ در غیر اینصورت اطلاعات برای همیشه پاک خواهد شد. خرداد ماه گذشته ایران بار دیگر حسن نیت نشان داد و با درخواست آژانس برای ضبط داده‌های دوربین‌ها به مدت یک ماه دیگر (سوم تیر) موافقت کرد.

بنا به اعلام سخنگوی وزارت خارجه کشورمان، بنای توافق با آژانس این بود که دوربین‌ها جمع نشوند، ولی اطلاعات آن‌ها در اختیار آژانس قرار نگیرد، سه ماه تمام شد و تصمیم داخلی در داخل ایران گرفته شد که همچنان اطلاعات پاک نشود، اما از روز الزام آور شدن قانون مجلس هیچ دسترسی فراپادمانی به آژانس داده نشده است.