درخواست آلمان برای بازگشت ایران به مذاکرات برجام

«رینر بروئل» سخنگوی وزارت خارجه آلمان در جریان نشست خبری امروز (چهارشنبه) خود با اعلام آمادگی برای بازگشت این کشور به مذاکرات برجام از ایران خواست تا بازگشت به این مذاکرات را سریعتر پذیرا شود.

این مقام ارشد آلمان همچنین از ایران خواست تا انعطاف‌پذیری و عمل‌گرایی خود را نشان دهد تا نتیجه مذاکرات برای احیای توافق هسته‌ای به طور مثبت رقم بخورد!

دیپلمات آلمانی سپس بدون اشاره به بدعهدی‌های آمریکا و خروج یک‌جانبه این کشور از برجام، مدعی شد: «همانطور که گفتم، ما آماده بازگشت به مذاکرات برجام هستیم، اما این از این واقعیت نمی‌کاهد که اقدامات ایران مذاکرات احیای برجام را به مسیر خوبی پیش نمی‌برد. اما در هر صورت ما روی رایزنی‌های وین حساب بازکردیم و ایران نیز می‌داند برای حصول موفقیت باید چه کاری انجام دهد.»

این اظهارات بروئل در حالی انجام می‌شود که شب گذشته آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کرد که ایران در نظر دارد اورانیوم ۲۰ درصد را در راکتور تحقیقاتی تهران مورد استفاده قرار دهد.

تروئیکای اروپایی با انتشار بیانیه‌ای مدعی نگرانی عمیق درباره گزارش روز سه‌شنبه آژانس شدند و ادعا کردند: «این نقض جدی برجام است. ایران هیچ نیاز نظامی و غیرنظامی به تولید و غنی‌سازی اورانیوم ندارد و این گامی برای تولید سلاح هسته‌ای محسوب می‌شود.»

سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به بیانیه وزاری خارجه کشور‌های انگلیس، فرانسه و آلمان در ابراز نگرانی نسبت به تصمیم ایران برای تولید سوخت سیلیساید با استفاده از اورانیوم با غنای ۲۰ درصد اظهار داشت: تصمیم جمهوری اسلامی ایران برای ساخت صفحه سوخت سیلیساید با استفاده از اورانیوم با خلوص‌۲۰ درصد صرفا برای اهداف صلح آمیز و به منظور استفاده در رآکتور تحقیقاتی تهران است و مطابق با رویه ها، این موضوع را به اطلاع آژانس بین المللی انرژی اتمی رسانده است.