رفتار دوگانه روحانی با بورس/ دم خروس را باور کنیم یا قسم حضرت عباس!

ماجرای بورس و از بین رفتن سرمایه مردم موضوعی مهم در کشور بود که متاسفانه با مدیریت ضعیف دولت به وجود آمد.

حسن روحانی، رئیس‌جمهورپنجشنبه دوباره به موضوع بورس اشاره کرده و گفته که «مردم نباید همه سرمایه خود را وارد بازار بورس کنند » و سرمایه گذاری در بورس در حدی باشد که فراز و نشیب بورس زندگی آن‌ها را به هم نریزد.

این سخنان از سوی رئیس جمهور که روزهای پایانی مسئولیتش در پاستور را سپری می کند از سویی بیان شده که سال گذشته و در مرداد ماه دقیقا چند روز قبل از سقوط بورس مردم را به سرمایه گذاری در بورس تشویق کرده بود و عنوان کرد که  «همه‌چیز را به بورس بسپارند

بسیاری قبل از سقوط بورس در دولت روحانی با حمایت های رئیس جمهور از بورس خیال می کردند که دولت در صدد حمایت از بورس بر می آید اما ضرر حداقل 60 درصدی عاید مردم شد.

سوالی که در این بین مطرح می شود این است که چطور آقای روحانی سال گذشته مردم را تشویق به حضور در بورس می کرد اما حالا سخنان و مواضعش تغییر کرده است. به قول معروف دم خروس را باور کنیم یا قسم حضرت عباس!اگر نیم نگاهی به وضعیت بورس در دولت روحانی بیاندازیم مشخص می شود که در سال 1392 شاخص بورس 54 هزار واحد بود . در دوره دوم دولت حسن روحانی بورس رشدی ملایم گرفت و به حدود 78 تا 79 هزار واحد رسید و در سال 98 به 512 هزار واحد رشد پیدا کرد.

اما ماجرای بورس در سال 1399 عجیب شد یعنی از فروردین تا مرداد ماه که رشدی 300 درصدی داشت و به بیش از 2 میلیون واحد رسید. اما پس از این رشد غیر طبیعی ناگهان بورس سقوط کرد و دولت نیز به جز حرف درمانی هیچ راهکار عملی برای جبران ضرر ها در بورس ارائه نکرد.

 مردم هنوز به بازار بورس به خاطر افت شدید در سال گذشته بی اعتماد هستند و این نکته در زمانی شدیدتر شد که وزیر اقتصاد در اسفندماه سال قبل اعلام کرد که دولت حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان از بورس کسب درآمد کرده است.

تناقض گفتار و رفتار در دولت تدبیر و امید در حوزه های مختلف نمودار شد و همین دوگانگی ها که روزی به مردم گفتند سرمایه خود را به بورس بیاورید و روزی دیگر حرفی متناقض زدند باعث بی اعتمادی مردم به بازار سرمایه شده است.

تمام امید مردم به دولت سیزدهم با مدیریت آیت الله رئیسی است که برنامه مدونی برای بورس داشته و بازار سرمایه به شکل منطقی اداره شود تا مردم بار دیگر به بورس و سرمایه گذاری اعتماد کنند.