واکنش پنتاگون به آزمایش موشکی روسیه

​ "جان کربی" سخنگوی رسمی پنتاگون شب گذشته اعلام کرد که وزارت دفاع ایالات متحده استفاده دوباره روسیه از تسلیحات مافوق صوت را عاملی بی‌ثبات کننده ارزیابی می‌کند، برای اینکه این موشک‌ها قابلیت حمل مهمات هسته‌ای را دارند.  

کربی در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: «ما در جریان سخنان ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه قرار گرفته‌ایم. البته من نمی‌توانم بطور دقیق درباره اظهارات وی تفسیری ارائه دهم، ولی بسیار مهم است که یادآور شوم، سیستم‌های جدید تسلیحات مافوق صوت روسیه ، بطور بالقوه یک عامل بی ثبات کننده محسوب شده و با توجه به اینکه این سیستم‌های موشکی قادر به حمل مهمات هسته‌ای هستند، تهدیدی قابل توجه ارزیابی می‌شوند.»

سخنگوی پنتاگون در عین حال ادعا کرد که وزارت دفاع ایالات متحده تنها در حال کار و توسعه سیستم‌های تهاجمی مافوق صوت، صرفاً با تجهیزات غیرهسته‌ای است.

در این رابطه، دفتر مطبوعاتی سفارت روسیه در واشنگتن نیز در پیامی توئیتری یادآور شد که طرف روسی بارها نسبت به استقرار موشک‌های مافوق صوت در خاک اروپا هشدار داده و چنین کاری را بی ثبات کننده و افزایش دهنده احتمال درگیری‌های تصادفی و ناخواسته ارزیابی می‌کند.

در این بیانیه آمده است: «ما می‌خواهیم به سخنگوی پنتاگون یادآوری کنیم که روسیه مخالف استقرار هر نوع موشک مافوق صوت در قاره اروپا بوده و چنین اقدامی را بی ثبات کننده می‌‌داند، برای اینکه مدت پرواز این موشک‌ها بسیار کوتاه بوده و فرصت زیادی برای تصمیم گیری وجود نداشته و این وضعیت احتمال درگیری‌های نظامی ناخواسته را افزایش خواهد داد.»

لازم به یادآوری است که روز گذشته (دوشنبه) وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که یک موشک مافوق صوت "زیرکون" از عرشه ناوچه دریادار گروشکوف در آب‌های دریای سفید شلیک شد و با موفقیت و مستقیماً به هدف تعیین شده در فاصله 350 کیلومتری در سواحل دریای بارنتس اصابت کرد.

وزارت دفاع روسیه یادآور شد که کشتی‌ها و زیردریایی‌های ناوگان نظامی-دریایی کشور قرار است در آینده نزدیک به مجموعه‌های موشکی زیرکون مجهز شوند.