مجلس یازدهم ، ناظر عملکرد دولت جدید خواهد بود

  احسان ارکانی ، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با «افکارنیوز» ضمن اشاره به ارتباط مجلس با دولت سیزدهم بیان کرد: سوال می شود که آیا مجلس اگر کسی را برای حضور در انتخابات ریاست جمهور دعوت کند و او نیز انتخاب شود، آیا این مسئله نافی نظارت مجلس بر دولت و عملرکرد رئیس جمهور و وزرا نیست؟ پاسخ این است که به هیچ وجه حمایت از یک فرد را برای ریاست جمهوری که او را اصلح می دانستیم، نافی نظارت بر آن شخص و دولت و وزاریش نیست.

وی افزود: همانطور که تمام وزرای کابینه را در تمام دولت ها، نمایندگان مجلس انتخاب و به آن رای می دهند تا بتوانند با رای نمایندگان به عنوان وزیر رسمیت قانونی پیداکنند و با قدرت شروع به کار کنند و این بالاترین اصل حمایت است. 

*وزرایی که رای قاطع در مجلس کسب کردند هم استیضاح شدند 

ارکانی ادامه داد: ما آیا بعد از اینکه نمایندگان رای خود را به وزیر پیشنهادی می دهند، نظارتشان بر آن ها کم کمی شود و این مسئله مانع سوال و استیضاح و تذکر کتبی و تحقق و تفحص می شود؟ مسلما پاسخ خیر است. در دوره های مختلف مجلس شاهد بودیم وزرایی که از نمایندگان آراء قاطع کسب کردند بازهم مورد سوال و تذکر و استیضاح قرار گرفتند و حتی گاهی یک هفته بعد با عنوان و اقسام ابزارهای نظارتی بازخواست و حتی استیضاح و برکنار شدند.

عضو کمیسیون بودجه مجلس تاکید کرد: حال همین رویه را به رئیس و کابینه دولت جدید نسبت دهید. بنابراین حمایت نمایندگان از آن ها نافی نظارت و اعمال وظایفشان در مجلس نیست. ما قطعا بعد از شروع به کار اصلی دولت کماکان وظایف خودمان را همانطور که درمقابل دولت دوازدهم اعمال کردیم، درقبال دولت سیزدهم نیز همان رویه را پیش می بریم. زیرا ما متعهد به حفظ منافع مردم و رفع مشکلات  آن ها و نظارت بر دستگاه های مختلف دولتی هستیم.

او گفت: مجلس قبلی خودش باید پاسخگوی عملکردش باشد، اما مجلس فعلی نگاهش نظارت بدون قید و شرط است. به طورمثال اکنون ما در حال پیگیری مشکلات حوزه کشاورزان، صنعتگران، تولیدکنندگان و معیشت مردم و بازارهای مختلف هستیم.

ارکانی درانتها خاطرنشان کرد: اگر هم وزیر جدید سرکار بیاید باز همین روند ادامه خواهد داشت و اگر تلاشی برای حل این مشکلات نکند، تفاوتی با وزیر قبلی ندارد. ما متعهد هستیم که مشکلات را با وزرا حل کنیم و اگر وزیری دغدغه ای برای حل مشکلات مردم ندارد به آن سخت خواهیم گرفت.