جزئیات طرح مانع زدایی از صنعت برق

هادی بیگی نژاد ، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با «افکارنیوز» به طرح این کمیسیون تحت عنوان مانع زدایی از صنعت برق اشاره و بیان کرد: اکنون طرح مانع زدایی از صنعت برق برای افزایش تولید در کمیسیون مطرح است و روزهای گذشته نیز به به این طرح رسیدگی و با کلیات آن موافقت شد.

وی افزود: این طرح اکنون به کمیته نیرو کمیسیون انرژی رفته است تا درمورد جزئیات آن بحث شود. همچنین از کارشناسان مختلف در سراسر کشور خواسته ایم هرنظری دارند به کمیته انرژی کمیسیون ارائه دهند تا درنهایت طرح تخصصی داشته باشیم.

بیگی نژآد تصریح کرد که حتی این طرح را برای کسانی که در دولت های گذشته و فعلی مسئولیتی در این زمینه داشتند ارسال کرده ایم تا نظر آن ها را نیز بدانیم. هفته آینده جلسه رسیدگی به جزییات این طرح برگزار خواهد شد.

*صرفه جویی، تولید برق و برنامه ریزی مالی حوزه برق؛ سه محور اصلی طرح کمیسیون انرژی است

او گفت: این طرح چند بخش دارد. نخست اینکه ما باید صرفه جویی را در دستورکار قراردهیم و برای آن برنامه ریزی داشته باشیم. ازطرف دیگر باید تولید برق را برنامه ریزی و مسائل مالی را مورد توجه قراردهیم و برای آن نیز برنامه داشته باشیم. این سه محور اصلی طرح است.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس ادامه داد: دراین مورد یک مثال می زنم؛ به طورمثال اگر بخواهیم یک نیروگاه 500 ماگاواتی را احداث کنیم دست کم حدود 7 هزارمیلیاردتومان پول می خواهد و اگر این مبلغ را با یک برنامه مشخص دستگاه های کم مضرف را در داخل کشور تولید و به دست مردم برسانیم ممکن است ارزان تر از نیروگاه برایمان تمام شود.

بیگی نژاد تصریح کرد: اکنون خانواده ها نمی توانند سهمشان از برق کشور را تشخیص دهند. زمانی که می گوییم باید 20 درصد صرفه جویی کنید نمی توانند تشخیص دهند که 20 درصد را چطور صرفه جویی کنند. این مهم با آموزش رسانه ای و تغییر کنتور و ... صورت پذیر است.

وی درانتها تاکید کرد: بنابراین در تلاش هستیم صنایع کشور خودشان برق تولید و خودشان نیز از آن استفاده کنند. اکنون صنایع درشرایط بسیار سختی هستند و از آنجا که برق مصرفیشان را نمی دهند، اقتصاد و معیشت کارگرهایشان به خطر افتاده است.