در دولت جدید ایران رژیم صهیونیستی روزگار سختی خواهد داشت

 علیرضا تقوی نیا تحلیلگر مسائل سیاسی درباره اهمیت شرکت مهمانان خارجی در مراسم تحلیف سید ابراهیم رئیسی گفت: جمهوری اسلامی ایران جایگاه یک کشور عادی را ندارد و یک قدرت منطقه‌ای است که ثبات و امنیت آن علی رغم تمام فشارها، تحریم ها و تهدید‌ها تضمین شده است و تمام دنیا روی ایران حساب می‌کنند؛ اتحادیه اروپا هم علیرغم فشار‌های رژیم صهیونیستی نماینده خود را به ایران فرستاد که حاکی از این است که  اروپا نیاز مبرمی به روابط با ایران دارد و ایران را یک کشور تاثیرگذار و بازیگر مهم منطقه‌ای و بین المللی می‌داند.

وی افزود: کشور‌های همسایه سهم چشمگیری در مراسم تحلیف رئیس‌جمهور داشتند، کشور‌هایی که به ظاهر با ما اختلاف نظر جدی دارند اما با توجه به هژمونی جمهوری اسلامی ایران در منطقه و جایگاه قدرتی که دارد و وزنی که در مناسبات سیاسی منطقه ای، بین المللی و جهانی دارد آن‌ها هم تصمیم گرفتند که به مراسم تحلیف رئیس جمهور ایران نماینده ارسال کنند و نشان دادند که به دنبال تقابل و افزایش تنش با ایران نیستند و می‌دانند که راه حل ثبات و آرامش منطقه از ایران می‌گذرد و اگر آن‌ها امنیت، تجارت، بقا و ثبات بخواهند باید تعامل مثبتی با ایران داشته باشند.

رئیسی نگاه ویژه‌ای به مقاومت منطقه‌ای در برابر رژیم صهیونیستی دارد/ جایگاه رهبران گروه‌های مقاومت از نماینده اتحادیه اروپا بالاتر بود

تقوی نیا با اشاره به حضور گسترده رهبران گروه‌های مقاومت در مراسم تحلیف رئیسی، گفت: جایگاه رهبران گروه‌های مقاومت از نماینده اتحادیه اروپا بالاتر بود که نشان می‌دهد دولت آقای رئیسی در زمینه سیاست خارجی نگاه ویژه‌ای به مقاومت منطقه‌ای در برابر رژیم صهیونیستی دارد و این را هم صهیونیست‌ها هم خوب درک کردند و به همین دلیل است که از بدو انتخاب آقای رئیسی حجم تخریب‌ها و توهین‌ها به سید ابراهیم رئیسی از جانب مقامات رژیم صهیونیسی افزایش پیدا کرد. در دوره آقای رئیسی رژیم صهیونیستی روزگار سختی خواهد داشت.

کارشناس مسائل سیاسی گفت: علیرغم تلاش‌هایی که دشمنان ایران برای انزوای ایران  و نظام جمهوری اسلامی دارند، نظام جمهوری اسلامی مقتدر، منسجم و با برنامه در معادلات بین المللی است که آرام آرام جایگاه خود را به این قدرت منطقه‌ای بی بدیل در دنیا تبدیل کرده که خصوصا در عرصه نظامی و ژئوپلیتیکی در منطقه غرب آسیا حرف اول را می‌زند و تحولات اخیر در اسرائیل چنین گزاره‌ای را تصریح می‌کند.

 راه حل بحران‌های سعودی از دوستی و نزدیکی با ایران می‌گذرد

وی درباره پیام حضور مهمانان از کشور‌های مختلف در مراسم تحلیف رئیس جمهور، تصریح کرد: این حضور نشان می‌دهد که جمهوری اسلامی ایران منزوی نیست، مقاومت نتیجه داده و هرچه تلاش کردند که از درون جمهوری اسلامی ایران را با فشار اقتصادی از هم بپاشند یا با تحریم‌های همه جانبه بتوانند نظام را در انزوای بین المللی قرار دهند این نظام با ثبات و کاملا فعال در عرصه بین المللی است و منفعل نیست و کسانی که موضع غلط نسبت به ایران داشتند خودشان را اصلاح کردند؛ یعنی عربستان سعودی موضع غلط نسبت به ایران داشته، اما متوجه شده است که راه حل بحران‌های سعودی از دوستی و نزدیکی با ایران می‌گذرد.

تقوی نیا ادامه داد: سعودی‌ها، امارات، عراق و افغانستان نمی‌توانند بحران‌های خود را بدون ایران حل کند، ایران است که نقش بالانس کننده، توازن بخش و ثبات آفرین در منطقه را بر عهده دارد و در همین زمینه حضور این همه مهمان حاکی از ارتقای روز افزون جایگاه نظام جمهوری اسلامی ایران دارد.

دولت رئیسی تمام انرژی و انگیزه دستگاه دیپلماسی خود را صرف مذاکره با غرب نمی‌کند

کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به سیاست خارجی دولت سیزدهم، گفت: آقای رئیسی اعلام کرد که خواهان رفع تحریم هاست، پس مذاکره با غرب ادامه خواهد داشت، اما  دولت رئیسی تمام انرژی و انگیزه دستگاه دیپلماسی دولت خود را صرف مذاکره با غرب نمی‌کند و از سایر نقاط و کشور‌های مهم دنیا غافل نمی‌شود؛ به عبارت دیگر در این دولت نگاه متوازنی به دنیا با توجه به تهدید‌ها و فرصت‌هایی که برای نظام وجود دارد، خواهد شد.

وی افزود: دولت آقای روحانی تمام توان خود را  معطوف به مذاکره و جلب رضایت برای اتحادیه اروپا و آمریکا کرد، اما فرصت‌های بسیار زیادی را در ارتباط با کشور‌های مهم دنیا از جمله چین و روسیه و کشور‌های شرقی از دست داد، کل صادرات ما به اروپا از میزان صادرات مان به افغانستان کم تر شد یعنی سودی که کشور‌های اروپایی برای ما داشتند، اصلا متناسب با وقت، هزینه و آبرویی که برای آن‌ها گذاشتیم نبود.

در دولت رئیسی نگاه به غرب کمرنگ خواهد شد

تقوی نیا با بیان اینکه دولت آقای رئیسی متوازن و دقیق عمل خواهد کرد، گفت: دولت جدید فرصت‌ها و تهدید‌ها را می‌شناسد و ارزیابی درستی از توان داخلی و فرصت‌های بین المللی دارد و نگاه به غرب کمرنگ خواهد شد و نگاه متوازن به سایر کشور‌های دنیا؛ کشور‌های آسیایی، آفریقایی شرق آسیا آمریکای لاتین نگاه ویژه‌ای خواهد شد، خصوصا کشور‌هایی که با ایران منافع موازی و مشترک دارند.

 گفتنی است آیین تحلیف هشتمین رئیس‌جمهور کشور و رئیس دولت سیزدهم، سیدابراهیم رئیسی عصر پنجشنبه (۱۴ مرداد) در صحن علنی مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

در این مراسم بیش از ۱۰۰ میهمان از حدود ۷۳ کشور حضور و پوشش خبری این مراسم را ۱۷۰ خبرنگار داخلی و خارجی برعهده داشتند. همچنین، آیین تنفیذ رئیس‌جمهور جدید، سه‌شنبه ۱۲ مرداد با حضور رهبر انقلاب برگزار شده بود.