تکیه به توان داخل و همکاری بین قوا باید اولویت دولت سیزدهم باشد

فداحسین مالکی ، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با «افکارنیوز» ضمن اشاره به اولویت های سیاست خارجی دولت سیزدهم بیان کرد: انتظار می رود دولت حجت الاسلام رئیسی در زمان شروع به کار یک آسیب شناسی دقیق نسبت به سیاست خارجه و دستگاه دیپلماسی کشور داشته باشند. چرا که در سیاست خارجی ما حفره های زیادی وجود داشته است که بایستی این ها در دولت سیزدهم برطرف و ترمیم شود.

وی افزود: از جمله توجه به کشورهای همسایه و منطقه و حوادثی که پیرامون کشور ما می گذرد مانند قضیه قره باغ، افغانستان یا پاکستان. بنابراین مجبور هستیم تا این موضوع را بسیار جدی بگیریم.

مالکی ادامه داد: نکته بعدی این است که برای ما محرض شد که به هیچ عنوان کشورهای اروپایی و غربی که متاثر از سیاست های آمریکا هستند نمی توانند مورد اعتماد جمهوری اسلامی ایران باشند و ساده اندیشی است که تصور کنیم می توان به آن ها اعتماد و تکیه کرد.

این عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس تاکید کرد: در دولت قبل انواع و اقسام بد عهدی ها را توسط کشورهای غربی مشاهده کردیم. بنابراین باید به جای اعتماد به آن ها به ظرفیت های داخلی خودمان تکیه کنیم و ان شاالله این موضوع یکی از برنامه های اصلی دولت آینده خواهد بود.

او اظهارکرد: از طرفی اگر به کشورهای منطقه و همسایه خودمان توجه بیشتری داشتیم و روابط سیاسی و اقتصادی مستحکمی برقرار کرده بودیم می توانستیم بسیاری از مشکلات و گرفتاری های اقتصادی کشورمان را برطرف کنیم.

مالکی خاطرنشان کرد: در موضوع برجام هم که توافق مشترک بین ما و غربی ها است سیاستمان مشخص است. سیاست ما منطبق با قانون مجلس شورای اسلامی است و قطعا در دولت آینده هم به همین شکل خواهد بود. ما بر اساس منافع ملی خودمان حرکت می کنیم و آمریکایی ها اگر می خواهند از خودشان حسن نیت نشان دهند باید به برجام بازگردند و تعهدات خودشان را اجرا کنند.

این عضو کمیسیون امنیت ملی درانتها بیان کرد: در دولت سیزدهم در سیاست خارجی انسجام ملی خواهیم داشت. چیزی که در دولت دوازدهم وجود نداشت. زمانی که انسجام در سیاست خارجه نباشد دغدغه ها و بدبینی ها زیاد می شود. لذا با افزایش انسجام در این حوزه و تحکیم همکاری های بین قوا منافع ملی را مدنظر قرار می دهیم تا مشکلات معیشت و اقتصاد کشور حل شود.