دولت سیزدهم باید برنامه دقیقی برای مقابله با استعمار جدید داشته باشد

مصطفی طاهری ، عضو کمیسیون صنایع و معادن و فراکسیون دانش بنیان مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با «افکارنیوز» تاکید کرد: ذات انقلاب اسلامی یک مفهوم ضدغربی است و در ابتدا باید این مفهوم را درک کنیم.متاسفانه درسال های اخیر شاهد بودیم که گویا بسیاری از مدیران کشور نسبت به اصول و مفهوم اولیه انقلاب هیچ شناختی ندارند.

وی افزود: ما یک کشور انقلابی هستیم و وزیران هیات دولت نیز باید درتمام تصمیماتشان به این مسئله واقف باشند. اکنون بین بخشی از مدیران فاصله وجود دارد و باید این خلا پر شود.

طاهری بیان کرد: نکته بعدی برای ارتباط با غرب است. ما برای ارتباط با غربی ها می توانیم دو نوع رویکرد داشته باشیم، نسخت این که این ارتباط را به عنوان استراتژی یا به عنوان یک تاکتیک مقطعی درنظر بگیریم. 

عضو کمیسیون صنایع مجلس گفت: ازطرفی رهبر انقلاب نیز به عبرت گرفتن دولت اینده از سیاست های خارجه دولت های روحانی اشاره کردند. دولت سیزدهم باید در سطح کلان و جزئی باید راهبردهای شفافی را تعریف و مشخص کند که مصداق بی اعتمادی به آمریکا و اروپا چیست.

او خاطرنشان کرد: ازطرف دیگر نباید منتقدان اعتماد به غرب را به کوته نگری و محدود نگری متهم کنیم و بگوییم هرکس به غرب اعتماد ندارد عاقبتش مانند کره شمالی است. نکته بعدی نیز این است که بی اعتمادی به غرب و عبرت گرفتن از مسیرهای اشتباه گذشته باید از دیدگاه جناحی و حزبی خارج شود تا بتوان بدون تعصب درمورد راهکارهای این مسئله بحث کرد.

طاهری معتقد است که ملت و دولت و سیاستمدار باید بایکدیگر همراه باشند. اینطور نباشد که عده ای بگویند عبرت گرفتن از ارتباط با غرب مخصوص جناح سیاسی خاصی است و در ارتباط بین المللی بد عمل کرد و به همین دلیل جناح مقابل باید عبرت بگیرد. این دیدگاه اشتباهی است و ادامه دار بودن آن باعث عبرت نخواهد بود.

نماینده مرم زنجان درمجلس یاداورشد: همچنین باید به این مسئله توجه کنیم که ابزار استعمار هر روز درحال تغییر است. درگذشته کشورهای غربی مستقیما کشورهای دارای منابع را اشغال می کردند اما به مرور زمان متوجه شدند این اقدام هزینه دارد و تغییر روش دادند و آن ها را به خودشان وابسته کردند. حال اما نه تنها بازار کشورها را می خواهند بلکه قصد دارند حکومتشان را نیز خودشان مشخص کنند. 

وی درانتها عنوان کرد: بنابراین دولت سیزدهم در ابتدای کار باید نقشه راهی را طراحی کند و برای مقابله با استعمار جدید یعنی تغییر سبک زندگی مردم، تاثیر گذاری بر ذهن و دخل و خرجشان برنامه دقیقی داشته باشد.  بی اعتمادی به غرب نباید در حد شعار و حرف بماند. مسئولان باید این موضوع را اثبات کنند.