اگر آقای اسماعیلی در گذشته عملکردشفافی داشت نگران نبودیم

علی یزدیخواه روز سه شنبه در مخالفت با وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی در صحن علنی مجلس گفت: بخشی از بودجه طبق قانون مصارف بودجه، تابع محاسبات عمومی است که رییس دستگاه با توجه به شرح وظایف، ابلاغیه‌ها و ماموریت‌ها دستور می‌دهد و بخشی هم خارج از شمول است که رییس دستگاه روی یک ورقه معمولی می‌نویسد از محل بودجه خارج از شمول مبلغی به فلان دستگاه یا فلان نهاد داده شود.

وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه اسماعیلی هیچ سابقه‌ای در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ندارد، گفت: هنوز وارد این وزارتخانه نشده مجامع صنفی و هنری علیه او موضع گرفته است و صحبت‌های او درباره خانه موسیقی و سینما و هنر باعث شد اهالی سینما و هنر در برابرش گارد بگیرند، همه اهالی سینما و هنر که ضد انقلاب نیستند. الان با حضور او، خانه‌های قرآنی، مجامع مربوط به شعرا، نویسندگان، هنرمندان و رسانه‌های دیجیتال چه موضعی دارند آیا استقبال کردند و چرا در برابر او گارد گرفتند؟

اگر آقای اسماعیلی در گذشته عملکردشفافی داشت نگران نبودیم

وی افزود: آقای اسماعیلی در کارنامه اجرایی و سوابق خود مدتی معاون سیاسی امنیتی استانداری اصفهان بود و این استانداری هم رقمی از جهت میزان بودجه خارج از شمول داشته است. با این حال انضباط مالی در استانداری اصفهان در زمان تصدی گری وی مشاهده نمی‌شود و شاید یکی از مدیرانی که بیشترین اعمال ماده ۹۱ شده‌اند، خود او بود.

نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه بودجه استانداری اصفهان بسیار محدود بود، اظهار داشت: اکنون که قرار است آقای اسماعیلی به وزارت فرهنگ بیاید لازم است بداند حدود ۸۵ درصد بودجه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خارج از شمول است و هیچ ترتیب قانونی برایش مترتب نیست. به تشخیص رییس دستگاه با یک یادداشت می‌توان به یک نهاد فرهنگی، موسسه یا فرد به جای بودجه از محل بودجه خارج از شمول کمک کرد.

یزدی خواه یادآور شد: او در مدت محدودی که در استانداری اصفهان بود بابت همین منظور چندین پرونده داشت که دو مورد آن همچنان در دادسرای کارکنان دولت مفتوح است و بقیه مختومه و او تبرئه شد؛ اما همین نشان می‌دهد انضباط مالی در آن حوزه وجود نداشته یا کمتر بود.

وی خاطرنشان کرد: وزیر پیشنهادی حال با ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بودجه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که ۸۵ درصد آن خارج از شمول است چگونه رفتار می کند. برای چند صد میلیون تومان چندین پرونده داشت و حالا با ۲۵۰۰ میلیارد تومان که ۸۵ درصد آن بودجه خارج از شمول است، چند تا پرونده خواهد داشت؟

یزدیخواه تصریح کرد: اگر او در آن مقطع عملکرد شفاف و درخشانی می‌داشت و هیچ پرونده‌ای نبود نگران نبودیم اما الان ۲۵۰۰ میلیارد تومان با ۸۵ درصد بودجه خارج از شمول چگونه می‌خواهد نظارت کند.