روز‌های سخت در انتظار معاون اقتصادی دولت و دو سِمَت دیگر

 ظهر دیروز ، محسن رضایی با حکم حجت الاسلام والمسلمین به عنوان معاون اقتصادی رئیس جمهور در دولت سیزدهم منصوب شد. رضایی که دکترای اقتصاد از دانشگاه تهران دارد و تاکنون نظریات اقتصادی زیادی از جمله اقتصاد ایالت محور را مطرح کرده است، در شرایطی این سمت را دریافت می‌کند که کشور با مشکلات اقتصادی زیادی دست و پنجه نرم می‌کند.

مسئله تورم، معیشت، تحریم، کسری بودجه و موضوعاتی از این قبیل مشکلاتی است که دولت سیزدهم باید برای حل و رفع آن تدبیر بیاندیشد و کشور را از وضعیت فعلی خارج کند.

روز‌های سخت در انتظار معاون اقتصادی دولت و دو سِمَت دیگر

ابراهیم بهادرانی، کارشناس سیاسی درباره انتصاب محسن رضایی در این جایگاه گفت: او شخصیتی است که تفکر اقتصادی دارد و تاکنون موضوعات مختلفی در زمینه‌های مختلف اقتصادی مطرح کرده است.

بهادرانی با اشاره به مشکلات امروز کشور عنوان کرد: مهمترین موضوعی که دولت سیزدهم با آن دست و پنجه نرم می‌کند، موضوع کسری بودجه است که دولت باید برای حل آن، هر چه سریعتر تدبیری چاره کند.

او افزود: عدم تطابق درآمد‌ها و هزینه‌های دولت موضوع دیگری است که دولت سیزدهم با آن مواجه است؛ موضوعی که در سایه کاهش هزینه‌ها و افزایش درآمد‌های دولت و کمرنگ شدن سیاست‌های مالیاتی، تشدید شده و مشکلاتی را برای کشور ایجاد کرده است؛ دولت آینده باید با تجدید نظر در راهکار‌های مالیاتی، این مشکل را رفع کند تا بتواند بخشی از کسری خود را از این راه جبران کرده و درآمدی از این طریق برای خود کسب کند.

این کارشناس بیان کرد: یکی از وظایف دولت‌ها ایجاد رفاه برای شهروندان خود است که دولت باید در این راستا سرمایه گذاری‌های خود را در پروژه‌های مرتبط با این موضوع افزایش دهد.

بهادرانی در ادامه گفت: یکی از موضوعات دیگر که دولت به همراه معاون اقتصادی خود باید آن را مدنظر قرار دهد، رفتار خود نسبت به پدیده‌هایی مانند تحریم و مبادلات بین المللی است؛ مشخص شدن وضعیت معاهدات بین المللی مانند FATF و برنامه دولت برای دور زدن تحریم‌ها نقش موثری در حل این مشکل خواهد داشت.

 2یکی از موضوعاتی که در انتخابات ریاست جمهوری بار‌ها توسط شخصیت‌های مختلف مطرح شده است، موضوع اشتغالزایی و حل معیشت خانوار‌ها خصوصا جوانان است؛ این کارشناس در این باره گفت: اشتغالزایی برای جوانان و استفاده صحیح از منابع انسانی هم از مهمترین موضوعاتی است که در دولت سیزدهم باید مورد توجه قرار بگیرد تا در کنار رشد اقتصادی دولت، رفاه و آسایش را برای مردم به همراه داشته باشد تا کشور را به سمت توسعه سوق دهد.

رهبر انقلاب هم بارها درباره مسائل اقتصادی کشور نکاتی را به مسئولان تاکید و خطاب به مسئولان ذی‌ربط بیان کردند که امروز مسئله‌ی اوّل کشور، مسائل اقتصادی و مشکلات و گره‌های اقتصادی است که اینها بایستی حل بشود.

حضرت آیت الله خامنه‌ای همچنین  تاکید داشتند که باید با جدیت کامل موانع تولید را رفع و برای حل مشکلات همت بیشتر گماشت؛ همچنین نباید برنامه ریزی اقتصادی برای کشور، معطل لغو تحریم‌ها یا نتیجه انتخابات فلان کشور شود. باید بنا را بر این گذاشت که تحریم‌ها به عنوان مثال تا ده سال دیگر ادامه دارد، بنابراین باید بر ظرفیت‌ها و امکانات داخلی تمرکز کرد و نباید آن ها به تحولات خارجی موکول کرد.

البته رهبر انقلاب در سخنان خود، مشکل کشور را نداشتن راهکار ندانستند و بیان کردند: کارشناسان برای مشکلات اقتصادی کشور راهکارهای مشترکی دارند بنابراین مشکل، نداشتن یا ندانستن راهکار نیست بلکه نیازمند همت، شجاعت و اهتمام جدی و پیگیری هستیم.

با این حال به نظر می‌رسد معاون اقتصادی دولت سیزدهم باید خود را برای روزهای سخت آماده کند که گذران این روزهای بدون داشتن برنامه قوی و کارآمد میسر نخواهد بود و معاون اقتصادی رئیس جمهور باید برنامه مدونی را برای حل مشکلات کشور داشته باشد.

لازم به ذکر است محسن رضایی صبح امروز علاوه بر حکم معاون اقتصادی دولت در جایگاه‌های دبیر شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا و دبیر ستاد اقتصادی هم منصوب شد تا در این میدان سخت، بیشتر از گذشته محک زده شود.