اولویت‌های سیاست خارجی ایران، غرب نیست

 حسین رویوران کارشناس مسائل منطقه با اشاره به برگزاری نشست منطقه‌ای بغداد گفت: نشست منطقه‌ای بغداد علیرغم اسم خود به معنای نشست همسایگان نیست، چراکه همسایگان بغداد یعنی کشور‌هایی که با عراق ، مرز مشترک دارند، اما در این نشست سوریه به عنوان همسایه این کشور دعوت نشده و حتی کشور‌هایی که مرزی با بغداد ندارند به این نشست دعوت می‌شوند مثل قطر، مصر و فرانسه؛ لذا علیرغم عنوان کنفرانس همسایگان عراق است، اما در واقعیت این‌گونه نبوده و برای دعوت به این نشست، حالت گزینشی در نظر گرفته شده است.

اولویت‌های سیاست خارجی ایران، غرب نیست

وی با اشاره به هدف بغداد از برگزاری نشست منطقه‌ای بغداد، اظهار کرد: عراق با برگزاری نشست منطقه‌ای عراق سعی بر کاهش تنش در منطقه و کمک به امنیت کشور‌های همسایه دارد، به عبارت دیگر بغداد به دنبال این است که زمینه‌هایی فراهم شود تا ریاض با آنکارا و همچنین عربستان و فرانسه با ایران گفت‌وگو کنند.

کارشناس مسائل منطقه با اشاره به دلیل عدم حضور سوریه در نشست منطقه‌ای عراق، بیان کرد: مسئولان عراق بر این باورند که حضور سوریه در نشست منطقه‌ای بغداد باعث می‌شود که بسیاری از کشور‌ها مثل ترکیه و عربستان به دلیل مشکلاتی که با سوریه دارند در این نشست حضور پیدا نکنند، اما سوال اینجاست که اگر هدف این نشست برای حل مشکلات همسایگان عراق باشد چرا سوریه استثاء شد که متاسقانه مسؤلان عراقی پاسخی به آن نمی‌دهند.

رویوران ادامه داد: برگزاری چنین کنفرانسی می‌تواند برای مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق، اعتبار و موفقیتی ثبت شود، اما نباید فراموش کرد که کنفرانس منطقه‌ای بغداد با اهداف تعریف شده‌ای اعلام شده و اگر این اهداف، تحقق پیدا نکند، ناکامی بزرگی برای الکاظمی به حساب می‌آید.

کارشناس مسائل منطقه با اشاره به اینکه بغداد دنبال ایفای نقشی در سطح منطقه است، اظهار کرد: عراق کشور بزرگی است که در گذشته توان تاثیرگذاری خوبی داشت، اما به دلیل بحران اشغال عراق توسط آمریکا، ناامنی و داعش در این کشور، توان تاثیرگذاری خود را از دست داد، در حال حاضر عراق تلاش می‌کند که نقش خود را در منطقه دوباره به دست آورد و محور حل بحران‌های منطقه شود.

تحقق اهداف عراق با اما و اگر‌های بسیار زیادی گره خورده است

رویوران با اشاره به اینکه تاکنون پنج دور گفت‌وگو بین ایران و عربستان در بغداد و در سطح کارشناسان برگزار شده، اما نتیجه‌ای نداشت، بیان کرد: زمانی که کارشناسان کار خود را انجام دهند، اجلاس سران ارزش پیدا می‌کند و می‌تواند کار را پیش ببرد، اما وقتی که می‌بینیم که عراق در سطح کارشناسان موفق نشده، می‌تواند در سطح سران به نتیجه‌ای برسد؟

وی با اشاره به تحقق اهدافی که دولت عراق دنبال آن است، گفت: تحقق اهداف عراق با اما و اگر‌های بسیار زیادی گره خورده است؛ خیلی از کشور‌ها هنوز به بغداد اعلام نکردند که در بالاترین سطح در این نشست حضور پیدا می‌کنند، حتی بر فرض حضور کشور‌ها در سطح کلان در نشست منطقه‌ای بغداد، نمی‌توان با قطعیت صحبتی از موفقیت این گفت‌وگو‌ها چه به صورت جمعی و چه به صورت دوتایی کرد، تا الآن اصل موضوع یعنی برگزاری نشست منطقه‌ای بغداد، قطعی است، اما هیچ چیز دیگری در این زمینه قطعی نیست.

کارشناس مسائل منطقه با اشاره به رابطه تهران و بغداد در دولت سیزدهم، اظهار کرد: ایران رابطه بسیار نزدیکی با عراق دارد، باید توجه داشت که بغداد در آستانه انتخاباتی در تاریخ هجدهم مهرماه است و چیزی از دولت الکاظمی نمانده که طراح رابطه بین تهران و بغداد باشد، بنابراین استمرار، گسترش یا کاهش رابطه ایران و عراق بستگی به نتایج انتخابات عراق و دولت جدید این کشور دارد.

رویوران با اشاره به انتخاب وزیر امور خارجه جدید کشورمان، گفت: حسین امیرعبداللهیان منطقه خاورمیانه را به خوبی می‌شناسد و در ارتباط با کشور‌های هم‌جوار تا حد زیادی با شناخت و توانمند هست که دلیل آن مسئولیت‌های گذشته امیرعبداللهیان از جمله معاون وزیر امور خارجه و دستیار ویژه رئیس مجلس و مدیرکل امور بین‌الملل مجلس شورای اسلامی است.

وی با اشاره به اینکه ممکن است ایرادهایی به او بگیرند مبنی بر اینکه عبداللهیان شناخت بالایی از منطقه دارد، اما شاید در تعامل با غرب نقطه ضعف‌هایی داشته باشد، اظهار کرد: اولویت‌های سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران، غرب نبوده بلکه کشور‌های منطقه است و به همین دلیل وزارت امیرعبداللهیان، انتخاب بسیار مناسب و به جایی است.

گفتنی است دیروز و امروز بغداد شاهد نشستی منطقه‌ای بین‌المللی است که در آن شماری از کشورهای مهم منطقه از جمله ایران حضور دارند. حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان پیش از سفر به بغداد برای شرکت در این نشست اظهار داشت که ما از هرگونه ابتکار عمل منطقه‌ای مقامات جمهوری عراق که با مشارکت منطقه باشد استقبال می‌کنیم.

وزیر امور خارجه افزود: ما معتقدیم لازم بود از سوریه نیز بعنوان همسایه مهم عراق در این اجلاس دعوت بعمل می‌آمد. در خصوص امنیت و توسعه پایدار منطقه با رهبری سوریه در تماس و مشورت هستیم و در مورد اجلاس بغداد و تاکید بر نقش مهم کشورهای منطقه در هرگونه ابتکار منطقه‌ای با دمشق مشورت مسقیم خواهیم داشت.