هدف نشست بغداد کاهش سطح تنش‌های منطقه غرب آسیاست

 حسن هانی‌زاده کارشناس مسائل منطقه درباره نشست بغداد ، گفت: این نشست با هدف کاهش سطح تنش‌های منطقه غرب آسیا برنامه‌ریزی شده است، نخستین هدف سران کشور‌های منطقه در نشست بغداد، گام برداشتن برای کاهش تنش‌های منطقه‌ای است؛ البته با تاکید بر امکانات منطقه‌ای و دور کردن آمریکا از دخالت‌های منطقه نیز تلقی می‌شود.

وی افزود: نشستی که مصر، اردن، قطر، کویت، ایران، عربستان، فرانسه، نمایندگان اتحادیه اروپا و سایر کشورها که در آن شرکت دارند. به نظر می‌رسد این اجلاس کاملا عملی و مبتنی بر ابداعات منطقه‌ای شکل گرفته و نزدیک شدن دیدگاه ایران به کشور‌های حوزه خلیج‌فارس می‌تواند به بومی کردن سیاست‌های منطقه کمک کند.

هدف نشست بغداد کاهش سطح تنش‌های منطقه غرب آسیاست

هانی زاده ادامه داد: حضور آمریکا در منطقه چیزی جز هرج‌ومرج و بی‌ثباتی به همراه ندارد، از آنجا که شرایط منطقه به‌گونه‌ای است که افغانستان با بحران داخلی روبه‌رو است و آمریکا با خارج شدن خود موجبات هرج‌ومرج این کشور را برنامه‌ریزی و دنبال کرد. کشور‌های منطقه به این نتیجه رسیدند که آمریکا نمی‌تواند امنیت منطقه را برقرار کند و نخستین گام این است که بومی‌سازی تصمیمات و سیاست‌های منطقه از سوی این کشور‌ها دنبال شود.

کارشناس مسائل منطقه با بیان اینکه حضور کشور‌های اروپایی در اجلاس بغداد نشان دهنده این است که آمریکا بی‌ثباتی منطقه را دنبال می‌کند، اظهار کرد: حضور امانوئل مکرون رییس‌جمهور فرانسه، اعضای شورای امنیت و مقامات ژاپن در این اجلاس می‌تواند این نگاه را در جامعه جهانی ایجاد کند که آمریکا عامل بی‌ثباتی منطقه است و فرانسه خیز بلندی برای کشور‌های منطقه برداشته است. اتحادیه اروپا تلاش می‌کند نقش آمریکا را در منطقه کم‌رنگ کند و اتحادیه اروپا جا پای آمریکا در منطقه می‌گذارد.

 وی ادامه داد: بعد از حوادث افغانستان که اکنون هم ادامه دارد، به نظر می رسد که شاهد کم‌رنگ شدن نقش آمریکا و همگرایی کشور‌های منطقه هستیم. همگرایی که ایران، میدان‌دار آن است. سیاست دولت جدید ایران است که از رهگذر همگرایی نقش آمریکا را در منطقه کاهش دهد و اگر این همگرایی قوت گیرد طبیعتا توسعه پایدار در منطقه بیشتر از گذشته می‌شود.

گفتنی است؛ شنبه ششم شهریور ماه حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در اولین سفر خارجی‌اش و به منظور شرکت در نشست منطقه‌ای «حمایت از عراق»، در رأس هیأتی به بغداد رفت.

فواد حسین وزیر خارجه عراق ۱۹ مرداد ماه به تهران سفر و در جریان این سفر به تهران با مقامات کشورمان از جمله حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور کشورمان، محمد جواد ظریف وزیر خارجه سابق کشورمان و علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی دیدار و گفت‌وگو کرد. در این سفر وزیر خارجه از ایران برای شرکت در نشست بغداد دعوت کرد.

امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان هم پیش از سفر به بغداد گفته بود که ما از هر گونه ابتکار عمل منطقه‌ای مقامات جمهوری عراق که با مشارکت اهل منطقه باشد، استقبال می‌کنیم. لازم بود از سوریه نیز به عنوان همسایه مهم عراق در این اجلاس دعوت به عمل می‌آمد. البته در خصوص امنیت و توسعه پایدار منطقه با رهبری سوریه در تماس و مشورت هستیم و در مورد اجلاس بغداد و تاکید بر نقش مهم کشور‌های منطقه در هرگونه ابتکار منطقه‌ای با دمشق مشورت مستقیم خواهیم داشت.